|
||||
|
||||
למה שלא יהיו ישראלים ממוקפים כמו שיש אמריקאים ממוקפים (אפרו-אמריקאי, אמריקאי-יהודי, אמריקאי-איטלקי וכד')? אני חושב שהמטרה בשימוש במושג "ישראלי" היא להפוך את הבסיס ל"טוב הכללי" במדינה. אני אנסה לעשות את זה בלי לשקוע בטרמינולוגיה של מדע המדינה יותר מדי: חוקר בשם יואב(?) פלד טען שבסיס הזכויות בישראל הוא רפובליקני - כלומר, הזכויות מגיעות רק למי שתורם לטוב הכללי כפי שהוא מוגדר על ידי המדינה. זה בניגוד לבסיס הליברלי - במדינות עם בסיס ליברלי כל אדם זכאי לזכויות שוות, בלי קשר לעמדותיו או מעשיו. בסיס רפובליקני אינו דבר שלילי, אלא שבישראל קיימת גם חלוקה אתנית - אינך יכול לתרום ל"טוב הכללי" הרפובליקני אם אינך משתייך לאתנוס הנכון (כלומר לזה היהודי). זכויותיהם של המיעוטים, במצב זה, הן בהכרח מוגבלות: למדינה אין אינטרס אמיתי לקדם אותם. לפיכך, אם נעבור להשתמש במושג כוללני יותר - "ישראלי" - במקום "יהודי", יוכל מגוון גדול יותר של אנשים להכנס לתוך מאגר התורמים הפוטנציאלי לטוב הכללי. אם להתלות באילנות נמוכים למדי - שי כהן טען בזמנו שהוא מאוד בעד הגירה גדולה של לא-יהודים לישראל, כל עוד הם אינם ערבים. מבחינתו, כל תרומה למאזן הדמוגרפי שתחליש את כוחו של הצד הערבי במשוואה, היא חיובית. אני, כמובן, הייתי מגדיר את המשוואה אחרת - ומפריד בין ערבים שמוכנים להוות חלק ממדינת ישראל שיוויונית, לבין אלו ששוללים את עצם קיומה מכל וכל. |
|
||||
|
||||
במדינת ישראל ''הטוב הכללי'' מוגדר, קודם כל, כ''בית לאומי לעם היהודי''. |
|
||||
|
||||
1) דרך טובה יותר לתיקון המצב (לדעתי), היא לאפשר לאזרחים "מן האתנוס הלא נכון"(להגדרתך), לתרום לטוב הכללי במחוזותיהם, כלומר לאפשר לערבים להתנדב בבתי חולים, מוסדות חינוך, בתי אבות וכו', בקרב המגזר הערבי. כך נהרוג שתי ציפורים במכה אחת (אפילו יותר ציפורים) - נאפשר להם לתרום לטובת הכלל מבלי להיקלע לדיסונס קוגניטיבי ונשפר את מעמדם ומצבם ע"י השירות הקהילתי והזכויות המגיעות להם בשל כך. לדעתי זה יהיה צעד נבון לקראת התערות מלאה של האוכלוסיה הערבית (או לפחות חלקה שמעוניין בכך) במדינת ישראל. 2) כיצד אתה מציע להפריד בין ערבים שמוכנים להוות חלק ממדינת ישראל שיוויונית לבין אלה ששוללים את עצם קיומה מכל וכל? השאלה נוגעת הן למהות ההפרדה, הן לדרך, והן לטיפול בשני סוגי האוכלוסיה. (השאלה אינה צינית כפי שניתן לקרוא - אני מעוניין לקבל מושג על דעות בנושא שכן דעתי לא לגמרי מגובשת) |
|
||||
|
||||
כשדיברתי על "הטוב הכללי", התייחסתי יותר לשאלה הדמוגרפית: הטוב ה"כללי" הוא שהיהודים יתרבו יותר, ולכן אי אפשר שמי שאינו יהודי יפעל לטובת אותו טוב (אלא אם הוא יתאבד, וכבר נאמר שערבי טוב זה ערבי עם עט). כדי לבטל את ההפרדה האתנית-לאומית בטוב הכללי, חייבים להתגבר על השאלה הדמוגרפית ולהפוך אותה לבלתי רלוונטית. אני בהחלט בעד מתן הטבות למי שמשרת ב"שירות לאומי". מי שאינו מכיר בזכותה יש ישראל להתקיים, יש להניח, לא יסכים לשרת בשירות לאומי. לגבי אלו שמתנגדים לקיומה של ישראל - שלילת זכותם לייצוג בכנסת היא אופציה אחת, אבל כל עוד הם אינם פועלים באופן אלים להשגת מטרתם, אני לא חושב שיש מקום לפעול נגדם. פשוט לא צריך לתמרץ אותם. |
|
||||
|
||||
1) לדעתי פעילות כזו תשרת את העניין הדמוגרפי בשני אופנים: א) ע"י מודרניזציה של המגזר הערבי שתגרום לירידה בשיעור הילודה. ב) ע"י הפיכת חלקם לפטריוטים (אולי הגזמה, אבל לפחות שיפור נאמנותם למדינה). 2) ומה תעשה כנגד חלק גובר ועולה של אנשים אשר מתנגדים לקיומה של ישראל? תתן לו לשבת בשקט ולהתחזק? |
|
||||
|
||||
2. כל עוד הוא לא עושה כלום? כן. למה, מה אתה מציע לעשות לו? |
|
||||
|
||||
שאלתי מתוך רצון לדעת. כמו שאמרתי אין לי דיעה מגובשת דיו מכיוון שהנושא קצת סבוך. מצד אחד, אין מקום במדינה לאנשים שאינם מעוניינים בקיומה. מצד שני, איזה צידוק מוסרי יש לך להפעיל סנקציות נגדם? הדבר היחיד שניתן לעשות בצורה סמי-מוסרית הוא למנוע מהם כל סיוע של המדינה - כלומר קיצבאות, סיבסודים, תשתיות, חינוך וכו'. סנקציות כאלה יוצרות שתי בעיות: א) כיצד תבנה תשתיות לחצי כפר התומך בקיומה של המדינה, מבלי שהן תשרתנה את חצי הכפר השני? ב) סביר להניח סנקציות כאלו יגרמו להחרפת המצב הקיים. אולם, נראה שגם השארת המצב על כנו יכולה לגרום להחרפתו לכן אנחנו במילכוד. בין אם לא נגיב, ובין אם נגיב בסנקציות, המצב יחריף; אם נגיב בהתאם לרצונם, נוותר על קיומנו. כך אני מוצא את עצמי עדיין מחפש את התגובה הנכונה, תוך ידיעה שכל רגע שעובר פועל לרעתנו. |
|
||||
|
||||
אפשר לנסות לצאת מההנחה האופטימית שאם יהיה לאותו מיעוט טוב במדינה, המוטיבציה שלו להחלפתה באחרת תפחת. נדמה לי שתושבי אום-אל-פחם והסביבה לא גילו התלהבות רבה מהאפשרות שיועברו לריבונות פלשתינית, למרות נטיותיהם המוצהרות. הבעיה היא שיחסי הרוב היהודי והמיעוט הערבי נכנסו לסחרור של התנכרות. אלה אומרים ''אין זכויות בלי חובות'' ואלה עונים ''אין חובות בלי זכויות'', ואם נחשוב על שבירת המעגל רק דרך סנקציות נשיג את התוצאה ההפוכה למה שברצוננו להשיג. |
|
||||
|
||||
עדיין לא הבנתי איך אתה יודע שהם מתנגדים לקיום המדינה אם הם לא עושים שום דבר בנידון. |
|
||||
|
||||
מדובר על מצב תיאורטי בו אני כן יודע. אגב, כשאני אומר לא עושים דבר אני מתכוון לא עושים דבר שנוגד את החוק. |
|
||||
|
||||
מה זה ממוקפים ? אבל לפי הדוגמאות בדיוק אותו דבר כמו בארצות הברית קיים אצלנו. יש אזרחים יהודים אזרחים ערבים וכדומה. כולם אזרחי ישראל, ובכוח עובדה זו הם שווי זכויות. אשר להפרדה שהיית רוצה לעשות מכאלה ששוללים את זכות קיומה של ישראל (הייתי מתקן: לא דווקא ערבים. כולם. וגם כאלה שמכירים כביכול בישראל, אך תומכים בגלויב באויב ובמעשי הטרור שלו.), אני תומך ברעיון הזה וחושב שצריך לישמו בדרך כל שהיא, ולהפריד את הקבוצה הזאת מהאזרחים האחרים ע"י שלילת חלק מהזכויות. אבל כרגע המצב אינו כזה. לכל האזרחים זכויות שוות. |
|
||||
|
||||
hyphenated - עם מקף. אבל בארץ זה לא כמו בארה"ב. כאן אין זכויות שוות. המיעוט הערבי סובל מהזנחה בכל התחומים, החל בתקציבים ותשתיות וכלה ביחס מהרשויות כלפי הפרט. (נסה פעם להיות ערבי שטס לחו"ל. כמו להיות שר בטחון יליד עיראק שטס לארה"ב) |
|
||||
|
||||
גם המיעוט הכושי בארצות הברית רואה עצמו מופלה לרעה (סיפרתי כאן פעם סיפור על דבריו של נהג מונית כושי בניו יורק בעניין זה.) גם קבוצות יהודיות בתוך החברה הישראלית רואות עצמן מופלות לרעה. אם המיעוט הערבי רואה עצמו מופלה לרעה (לפעמים אולי גם בצדק), אין זה בגלל משהו שקיים בחוק, ולכן גם שינוי הגדרות שמציע עוזי אורנן לא ישנה זאת. הדוגמה של הערבי הטס שהבאת ממש אינה לעניין, ואותי היא מקוממת. ההתייחסות השונה אליו בנמל התעופה באה מסיבות ביטחון מקצועיות. (נסה היום להיות זר שטס בטיסה פנימית בארצות הברית, בימים אלה. אני ניסיתי זאת. ממש לא נעים. אני הבנתי. אשתי נעלבה. ואת הסיפור שלי על אותו אח של חבר שהוריד את מכנסיו ותחתוניו עד הברכיים בזמן הבדיקה בארצות הברית קראת ?) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |