בתשובה לאלי אשד, 21/10/00 19:52
הגורל היהודי 11081
וכמובן, נשאלת השאלה - האם יהיה זה באמת כל-כך נורא אם העם היהודי יעלם דרך התבוללות? למי זה יזיק, בדיוק?
הגורל היהודי 11082
זה יזיק כמובן לתרבות היהודית . תרבות מפותחת ועשירה שמבטאת כמה רעיונות יחודיים ומקוריים בהחלט שהתפתחה במשך אלפי שנים של יצירה , אתה יכול לסלוד ממנה , או לזלזל בה ולטעון שהיא אינה מתאימה לרוח הזמנים , וכו' וכו' אבל אי אפשר להתעלם ממנה, והתרבות הזאת משגשגת במיוחד בזמנים של התקפות מבחוץ , ולעומת זאת יש לה נטיה לשקוע בזמנים של שיגשוג, שלום, שלווה והתבוללות .
אז כפי שאמר כבר קומראד סטלין '' כמה שיהיה להם רע יותר , ככה זה יהיה טוב יותר''.
זה יזיק 11086
לעושר התרבות האנושית.

זה שהאייל הוא המגרש הביתי שלך, דובי, לא אומר שזה בסדר לפרוס את בורותך בפרהסיה.
כפי שכותב המאמר ישמח להסביר לך, בורות אינה מוערכת מאוד במדינות אירופה בהן אתה שואף להתבולל.
זה יזיק 11088
ומה עם יוון העתיקה? הפסיקה להתקיים, אך איש לא יטען כי בכך היא נעלמה מקודקס התרבות האנושית. היהדות, כדת, כבר מזמן לא תרמה משהו מעניין לתרבות האנושית. התנ"ך ישנו, הפרושים הרבים ישנם, ואפילו הקבלה, לצערי, קיימת ובועטת. האם קיומה של אוכלוסיה חילונית המגדירה עצמה כיהודית תורמת קמצוץ כלשהו לתרבות האנושית? אני עוד לא ראיתי יצירה יהודית חילונית שלא הייתה יכולה להכתב על ידי מישהו שלא מגדיר עצמו כיהודי חילוני. יש יצירה ישראלית בארץ, אבל היא אינה מוגדרת כיצירה חילונית - היא מוגדרת כישראלית, וטוב שכך. ה"חילוניות", בסופו של דבר, היא כלום. אין שום תוכן בהיותו של אדם חילוני. להגיד על עצמי שאני חילוני זה להגיד מה אני לא. זה כמו לתאר אדם ולהגיד שהוא לא לובש חולצה אדומה. מה שחשוב הוא מה אדם כן לובש - במה הוא כן מאמין. האם הוא אתאיסט? האם הוא פוסט-מודרניסט? רפובליקני? גזען? דמוקרט? ליברל? קומוניסט? מה? מה הוא? ההגדרה של אדם חילוני כיהודי היא הגדרה אתנית חסרת משמעות, משום שהחילוני אינו משמר שום מסורת אתנית - ומעבר למסורת הזאת, אין משמעות לאתניות. בדיוק כמו שאני לא אגדיר עצמי כגרמני, למרות שאבי נולד בגרמניה. אין בי שום קמצוץ של גרמניות, אין בי תרבות גרמנית, ואין לי הערכה מיוחדת לעם הגרמני, או קרבה כלשהי אליו. מה יש ליהודים הגולים? אם הם מתבוללים - למה לנו להגיד שיש בזה משהו רע? מי אנחנו שנגיד להם דבר כזה? מה יש לנו להפסיד מכך שאדם שלא מעניין אותו להיות יהודי - יפסיק להיות יהודי?

ואדוני האלמוני, האייל הוא לא המגרש הביתי שלי. האייל פתוח לכולם - אפילו למי שאינו מוכן לגלות לנו את שמו. העובדה שיש לי תפקיד רשמי פה לא אומרת שאני צריך לשמור על הפה שלי יותר או פחות מכל אחד אחר. הייתי שמח אם תסביר לי מה ה"בורות" שהפגנתי.
אחרי הכל - אני בור, אני לא מבין.
זה יזיק 11122
אהלן דובי,
ראשית, הבה ונבהיר שאכן עצוב הוא מאוד שהתרבות היוונית נעלמה מהעולם ושכיום היא אינה "חיה ובועטת" כהגדרתך. באם היתה אוכלוסיה גדולה שמבחינתה הפילוסופיה של אפלטון וסוקרטס היתה לחם חוקה - היינו זוכים לתובנות חדשות הנוגעות להם מדי יום.
מי שאומר שהיצירה הישראלית מנותקת מהיהדות באמת נראה לי כבור, או לפחות כמיתמם. ממש כאותו אחד שלא מבין כיצד "יוליסס" של ג'יימס ג'ויס יונקת מכל התרבות האנגלו-סקסית.
עגנון הוא אולי הדוגמה הבולטת ביותר ליצירה חילונית (כיוון שכמעט בכל ספריו המסר והנושאים העיקריים היו חילוניים) אשר הועשרה במידה מדהימה באמצעות ההתעמקות ביהדות והאלוזיות ממנה.
אך לא זאת בלבד - התבוללות כפי שתיארת אותה ("האם יהיה זה באמת כל-כך נורא אם העם היהודי ייעלם דרך התבוללות?") לא מותירה זכר גם לתרבות הדתית - וזה כבר אסון באמת גדול. כל מי שמתפתה לשטחיות של התקשורת המזינה אותו בפסיקות הלכה הזויות (כגון לא לחטט באף בשבת) וממהר על פי זה לפסוק כי כך הוא כל עולם ההלכה היהודי מוזמן לעיין בספר המנתח את קהלת שפרסם פרופ' מנחם פיש. יצירה כזו, המנתחת בהקשר תרבותי כולל ומעניקה פירוש חדש ומדהים לתנ"ך ולמשנה כולו, תורמת רבות לכל המחשבה הפילוסופית העולמית, ואני בכלל לא מגזים כאן.
מי שלא מצליח להבין כי התנ"ך אוצר בחובו ציוויים מוסריים הרלוונטיים גם לתקופתנו וכי אסור להשאיר את המשנה לקומץ פרופסורים באוניברסיטה (בדיוק כפי שעצוב לי שהתרבות היוונית לא פורצת מעבר לחוגים צרים כאלו) - מאט, פשוטו כמשמעו, את התקדמות אוצר התרבות והפילוסופיה.
האם זה כל כך נורא שמי שלא מעניינת אותו יהדותו יפסיק להיות יהודי? כן, כי פעמים רבות זה מעיד על חוסר הבנתו את העם היהודי ואת התרבות היהודית אשר הנה מהעתיקות ומהיפות בעולם.
נכון, לא צריך לכפות על אף אחד שום דבר - אבל זה עצוב, פשוט כך.
מיכאל
ד"א - אני חילוני אתיאסט גמור, כך שאני מבקש כבר עכשיו לוותר על כל מכתבי הנאצה המיועדים לדתיים אשר לצערי מופיעים פעמים רבות באתרי דיונים בארץ.
זה יזיק 11162
לכל המזדעקים להגן על התנ"ך - הברית הישנה היא חלק בלתי נפרד מהדת הנוצרית. הספר לא יעלם רק בגלל שהחילוניים שבינינו יתחתנו עם שיקסעז.
אז מה היה לנו? אתה חושש לגורל התרבות הדתית היהודית בעקבות התבוללות. עכשיו, אתה אמרת שאתה אתאיסט. נשאלת השאלה - מדוע לא יכולים הפילוסופים של ימינו להתבסס על הפילוסופיה היהודית (כשם שהם מתבססים על הפילוסופיה היוונית) בעת שהם מתפלספים להנאתם? אין שום מניעה. אז מה יאבד כאן? יאבדו הדברים שלא מעניינים אותנו יותר. מצוות, למשל. הו לא.

לא שאני לא בור, אגב - אני בור לעילא ולעילא. פשוט לא אכפת לי. אני גם בור בקריאה בקלפים וברייקי. מה שלא אומר שאני הולך ללמוד לעומקן את האמונות התפלות *הללו*. אני גם בור, יש לציין, בפיזיקה גרעינית, וגם את הנושא הזה אני לא אלמד מעבר לספרות הפופולרית. למה? כי החיים קצרים, ואני קורא לאט.
מי שלא מעניינת אותו יהדותו יפסיק להיות יהודי, פשוט משום שלא מעניין אותו להיות יהודי. אתה לא יכול למנוע את זה בכל מקרה. זה לא אומר שהוא לא מבין את העם היהודי ואת תרבותו. האם כל מי שיבין את העם היהודי ותרבותו, גם אם הוא גוי, ירוץ מיד להיות יהודי? מה יהודי בך? שאתה מכיר את הפילוסופיה היהודית? יש טונות של פרופסורים גויים למהדרין שחקרו את התורה ואת המקרא ואת התרבות היהודית, ומכירים אותה הרבה יותר טוב ממך - האם דבר זה הופך אותם ליהודיים? אני מצטער, אבל לא. כלומר, אתה יהודי רק משום שאתה מעוניין להגדיר את עצמך ככזה, ולא על פי שום קריטריון אחר. לי אין בעיה עם זה. אתה יכול להגדיר את עצמך גם כחייזר, פור אול איי קר. אבל לגעור במי שמפסיק לקרוא לעצמו יהודי, ומפסיק להגביל את עצמו כאילו היה יהודי, רק משום שהוא מכיר בכך שאין בו שום דבר יהודי - זה קצת מוגזם.
שורשי התרבות הישראלית 174155
בתגובה 11088 כתבת "יש יצירה ישראלית בארץ, אבל היא אינה מוגדרת כיצירה חילונית - היא מוגדרת כישראלית, וטוב שכך". בהנחה שאתה מעוניין לצמצם את תחומי הבורות שלך ביצירה הישראלית, תאלץ להתעמק גם בנבכי התרבות היהודית, גם אם מנקודת מבט אתאיסטית. וזאת מפני שהליבה של היצירה התרבותית הישראלית יונקת ממקור קדום יותר, שורשי יותר, שאותו זנחת לשווא, המקור היהודי. כלום ניתן לקרוא את שירתם של ביאליק, אצ"ג, אלתרמן או עמיחי תוך הפגנת בורות מכוונת (ומתריסה) כלפי ההקשרים וההרמזים היהודיים? כלומר, אני מניח שהדבר אפשרי טכנית, אך משול לחמור ששדה ראייתו מוגבל על-מנת שלא יראה מימינו ומשמאלו. אין מנוס, על מנת להבין את היצירה הישראלית על כל רבדיה יהיה עליך לערוך הכרות אינטימית עם ישראל סבא‏1.

כל זאת אינו בא לטעון שלא תיתכן יצירה ישראלית היונקת ממקורות עבריים-כנעניים לא-יהודיים, אלא שמשקלן הסגולי של יצירות אלו בסך עולם התרבות הישראלי לגווניו בטל בשישים‏2. ולראיה - מה עלה בגורלה של התפישה הכנענית?

1 לאיילות הפמיניסטיות: ישראלה סבתא.
2 ראה, אפילו כדי להתדיין בעברית באייל הקורא, אני נזקק למקורותי היהודים.
נו, דובי, חייבים להיענות לאתגר 11127
בהחלט תיתכן יצירה תרבותית חילונית, הנשענת על מקורות היהדות. בחרתי להביא להלן קטע זעיר מהספר המופלא "וטהר ליבנו" מאת יורם טהרלב. דפי הספר וסגנונו בנויים במתכונת דף גמרא (גירסת low-tech מופלאה להייפר-טקסט, אגב), כשהטקסט העיקרי אינו קשור ברגע זה לענייננו, ואחת מהערות השוליים היא בדבר חוסר התאמתם של בני עמנו לגולת ארה"ב:

... וסימנו היא פחית של קוק"א קול"א. ומדוע מעיד הקו"ק הזה שאין אמריקא טובה ליהודים? ראשית, שאין אתה יודע מה לברך עליו, שכבר מאה שנים שאותו משקה חי וקיים ועדיין לא הואילו בעלי החברה שעושה אותו לומר לבני אדם ממה עושים אותו משקה שחור, אם מפרי העץ או הגפן או מירק הגינה, ואין אתה יכול לברך עליו בורא פרי הגפן ןלא בורא פרי האדמה ולא בורא פרי העץ ומברכין עליו שהכל נהיה בדברו ואפשר עושים ברכה לבטלה שהוא מיץ של עץ כלשהו או חציל או גזר וכו'.

דבר שני, הוא הכלי שבתוכו נתון המשקה שאינו טוב ליהודים וכל כך למה. שאותה פחית היא גם הקנקן וגם הכוס לשתות ממנה. קונה אדם את הפחית, משחיל אצבעו בתוך כעין טבעת ומושך, ונפתח לו מעין חריץ צר שראוי לקרוא אותו פי הטבעת ויכול לשתות ממנו הקוק"א קול"א בלי שימזוג לכוסו. עד כאן הכל טוב ויפה, אלא משמגיע המשקה לקראת סופו צריך היהודי להרים אותו אל למעלה מראשו כדי לגרגרו לגרונו כעגור ר"ל. ומדוע צריך להרים סנטרו יותר מאשר כששותה משקה מכוס אחרת, משום שלא השאירו אותם פיקחים מקום לחוטם, שבכל כוס שאדם שותה, בתחילה מכניס לכוס רק את שפתו העליונה, אך לאחר ששתה מחצית הכוס מתחיל להכניס גם חוטמו לפתח הכוס וכשגומר לשתות נמצא כל אפו בתוך הכוס. ואילו באותה פחית אין אדם יכול לדחוף אפו לכוס אלא חייב להשאירו בחוץ. בשל כך סובלים היהודים יותר מכולם כשבאים לשתות משקה זה.

אם אתה מצליח להתענג על הקטע הזה אתה יהודי, ככל הנראה חילוני.
דווקא נהנתי 11128
אם אתה סבור שהקטע מזכיר בסיגנונו דף גמרא לבטח שאתה חילוני גמור.

לכל היותר זה מזכיר סיפור של עגנון.
דווקא נהנתי 11131
אני אמנם חילוני גמור, אבל התכוונתי לצורת העימוד של הדף.
דווקא נהנתי 11142
"בהחלט תתכן יצירה חילונית הנשענת על מקורות היהדות" - לא הייתי מגדיר את המוגבלות של בתי הדפוס במאה ה18 (צורת העימוד של הדף) כ"מקורות היהדות".
מה שכן רעיון ההיפרטקסט הוא בהחלט יהודי מובהק (לאור הנ"ל נראית תביעתה של לא זוכר איזו חברה לזכויות יוצרים על הרעיון אפילו טפשית יותר. אגב מישהו כבר רשם זכויות יוצרים על הגלגל? זה נראה לי בעל פוטנציאל מסחרי כביר)
הייפרטקסט ויהדות 11149
התוכל לפרט לגבי הקשר ההיסטורי בין הייפרטקסט ויהדות?
הייפרטקסט ויהדות 11158
אני לא יודע למה התכוון משה דורון אבל ההבנה שלי היא כזו.
הגמרא בנויה בצורה של מעבר בין נושאים בצורה של השתלשלות אצוטיטיבת למחצה כאשר נושא מתחיל בעניין אחד וכאשר נקודה מסוימת דורשת הסבר, תתת דיון או הוכחה הגמרא יוצאת לדיון הזה וחוזרת לאחריו לדיון הראשי.
כמו כן המעבר בין הדיונים הראשים הוא בחלקו מקושר למשפט או ביטוי מדיון קודם.
אשטיקל פדנטיות 11144
זה לא במתכונת של דף גמרא, יותר בסגנון של ספרות יידשאית עממית , משהו שאפשר למצוא בצורה אחרת גם בסיפורת הקבלית (לא שאני בקיא בה ,אבל במעט שנתקלתי)
הגורל היהודי 69566
מר קננגיסר
אני מבין את השאיפה שלך להתנתק מהמוצא היהודי שלך
מה שאני לא מבין למה אתה לא עושה משהו בנידון
אתה יודע אין ממש בעיה להפוך לנוצרי ועוד פחות למוסלמי
הגורל היהודי 69586
אין לי שום שאיפה ''להתנתק מהמוצא היהודי שלי''. בסך הכל התנתקתי מהדת היהודית (לא שאיפה - כבר עשיתי את זה). זה שאני לא רוצה להיות יהודי לא אומר שאני רוצה להפוך לנוצרי או למוסלמי. אינני מאמין באלוהים, ולכן אין שום סיבה שבעולם שאהפוך לבן דת אחרת.
אני חושב שמקור אי ההבנה שלך הוא בהנחה הבסיסית שלך שלא יכול להיות אדם ללא דת. נו, כל יום לומדים משהו חדש.
הגורל היהודי 69607
"התנתקתי מהדת היהודית"
סתם מסקרנות, חלילה ללא ירידה לפרטים אישיים, איך בדיוק?
התכוונתי ל"סתם" התנתקות (החלטה פנימית ללא השלכות חיצוניות) או להליך כלשהו?

איך בדיוק מתנתקים מדת?
הגורל היהודי 69635
ובכן, בשל נסיבות הולדתי במדינת ישראל להורים יהודיים, הרי שבילדותי תפסתי עצמי כיהודי ואף, באופן כללי ומעורפל, קיבלתי את קיומו של אלוהים כעובדה (נו, ילד. לא משהו מעמיק במיוחד). בגיל 13, לערך (בעקבות הלימודים לבר-מצווה, למעשה), הגעתי למסקנה שאני דוחה את הדת היהודית ואת עצם רעיון האלוהים. כלומר, הגעתי למסקנה אישית שאני אינני יהודי, ולכן התנתקתי מהיהדות.
זה מתבטא בכך שהתנגדתי לביצוע אותה בר-מצווה (אך מסיבות פיננסיות בעיקר עשיתי זאת בסופו של דבר), זה מתבטא בהתבטאויות שלי פה ובמקומות אחרים, התבטא בכך שסירבתי להשתתף בקידוש ביום שישי כשנאלצתי להשאר שבתות בצבא.

מן הסתם אין הליך פורמלי של יציאה מהיהדות. אם יספרו לי על הליך כזה, אשמח לבצע אותו.
הגורל היהודי 69636
סרבת להשתתף בקידוש של יום שישי? וואו!!
.....................!ציניות!.....................
הגורל היהודי 69640
נו, מה אתה רוצה?

אין לי התנגדות לעצם הקידוש. התנגדתי לכך שהדבר נכפה עלי.

אבל אולי יותר מעניין היה ערב חנוכה אחד, כשקצין השלישות שלנו הביא כמה חב"דניקים לבסיס לעשות ערב יהדות. שם על אחת כמה וכמה סירבתי להשתתף. הקצין (שהיה גם המפקד שלי) איים להעמיד אותי למשפט, ואני איימתי להגיש נגדו קבילה על זה שהוא כופה עלי פעילות דתית במסגרת הצבא. בסוף הוא הרשה לי לא להשתתף בערב, אבל הייתי צריך להשאר בבסיס עד סיומו.
הגורל היהודי 69657
One way of seperating yourself from a religion is by simply not taking on its obligations.
I, for example, did not conduct a Bar Mitzva, which is, in fact, one of the main indoctrination cermonies, if not _the_ indoctrination ceremony, of Judaism. I also do not keep the Kosher laws, or any other religious laws, for that matter. It is that simple, even if you did do a Bar Mitzva. You simply stop adhering to religious laws and obligations.
הגורל היהודי 69880
Seperate yourself - maybe. But you can't actually get rid of it. It's like a curse.
הגורל היהודי 69749
דובילה
יהדות תרצה או לא היא דת
שאנשים עובדים קשה כדי לקבל אותה
יש לך רק דרך אחת להתנתק מהיהדות
שהיא כמו שאמרתי היא קודם כל דת
להתנצר להתאסלם
וזה בלי שום קשר אם אתה מאמין
שיש או אין אלוהים
הגורל היהודי 69766
יודלה,
יש לך קשר לצחי נוי?
מה הבעיה להתנתק מדת? 69778
אם אתה:
1) לא מקיים את המצוות שלה. (לעתים במפגיע)
2) מכריז על עצמך כמנותק ממנה.
3) לא מאמין באלים שלה.

אז אתה מנותק מהדת. הנסיון לנכס אנשים העונים על הקריטריונים הנ"ל לדת כלשהי הם עצובים עד מגוכחים.
לא ממש 230758
לפני שבוע ניסיתי להסביר לחברה אירופאית (ושיקסע) שטענה שהיא לא נוצריה אלא אתאיסטית, שהיא נוצריה אתאיסטית.
- "מה את עושה בחג המולד?"
- "מקשטת עץ אשוח וקונה מתנות לכולם".
- "זהו. את נוצריה אתאיסטית".

זה שאתה לא מאמין באלוהים לא הופך אותך ללא יהודי. אם בפסח אתה יושב בליל הסדר, ואם אתה חוגג את ראש השנה בא' תשרי, אתה יהודי (כמובן, מותנה בכך שנולדת כזה). גם אם אתה מגדיר עצמך אתאיסט.
חוץ מזה, הואיל והיהדות מבוססת על מעשים ולא על אמונה בלבד, אתה יכול להיות יהודי דתי טוב מאוד, אם תקיים את המצוות אפילו ללא אמונה.
לא ממש 230814
אם לא שמת לב, הוא אמר בפירוש שהוא *אינו מקיים מצוות*. ומה לעשות, יש כאלה שלא יושבים בליל הסדר, ולא חוגגים את ראש השנה בא' בתשרי.
לא ממש 231192
ואם הייתי יושב בליל הסדר בפסח, חוגג את ראש השנה בא' בתשרי, אבל לא נולדתי כזה, אז אני לא יהודי? מוזר מאד.

ומה אם אני חוגג גם את חנוכה, גם את חג המולד, וגם את עיד אל-פיטר? אז הדת שאני שייך לה תלויה באיך שנולדתי? ואם הורי הם נוצריה ומוסלמי? אז אני שייך גם לנצרות וגם לאיסלאם? מה המשמעות של השייכות הזו?

אני מצטער, אבל אני, אישית, פשוט לא מכיר בשייכות כזו, שהדרך היחידה להמנע ממנה, מרגע שנולדת לה, הוא או לקבל עליך באופן רשמי ומוחלט שייכות אחרת (ליהדות לא איכפת מזה, אגב; "אף אם חטא" וגו'), או להמנע מכל מראית עין שהיא באשר היא של שייכות (אני מניח שגם אסור לי בטעות לקנות אוכל כשר, אחרת אני הופך באורח פלא ליהודי?). זה נראה לי מגוחך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים