חלחלה 3177
שיר פרי עטה של נועה ורדי

אֶצְבָּעוֹת רְטֻבּוֹת,
דְּבִיקוּת זֵעַת סֻכָּרִיּוֹת עַל מַקֵּל,
רִשְׁרוּשׁ שְֹעָרוֹת הַפָּנִים.
הַבְּקִיעָה

תִּרְקְדִי כְּמוֹ אִשָּׁה,
יִרְקְדוּ הַבָּנוֹת לְפָנַי. עֵינָיו בּוֹעֲרוֹת.
לֹא נוֹתַר אֶלָּא לִרְקֹד בָּהִבְהוּב. לִכְתֹּב שְׁמוֹ בְּעוֹרִי.
לִפְעָמִים מִתְבַּלְבֶּלֶת, זוֹ אֲנִי
אוֹ זוֹ שֶׁיָּלַדְתִּי לוֹ. אָבִי, אֶצְבָּעוֹת
(הַיַּלְדּוּת הָיְתָה צִפִּיָה, סֻכָּרִיּוֹת עַל מַקֵּל.
בְּפִרְקִי הָרִיתִי לוֹ, מַגִּישָׁה יְלָדוֹת נוֹסָפוֹת לְרִקּוּד)

מִקְסָם לַחוּת. מֻפְרָשִׁים בִּירִיעַת
נַיְלוֹן מִן הָעוֹלָם, חֶלְקַת
אֶצְבְּעוֹתָיו מַגְדִּירָה
מִתְאָר גּוּפִי.
זָבָה.
רִיר עוֹטֵף אוֹתִי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "יצירות אמנות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אכן, חלחלה 533831
התחלחלתי :-).

ניסיון לאסוציאציות נוספות:
- השימוש בדימוי של הסוכריות על מקל מרשים.
- המוטיב החוזר של הריקוד, כפעילות גופנית החוזרת על עצמה (ואף מעוררת סחרחורת), מתאים לתחושה המעגלית שמעבירה הגיבורה ביחס לחייה.
- החלוקה לבתים עוררה בי תחושה של שלבי החיים - הילדות התמימה, מכאובי השגרה, והבית האחרון הזכיר לי את המוות - תכריכים והפרשות.

והנה עוד שיר בנושא דומה: http://www.snunit.k12.il/poets/014078.html
אכן, חלחלה 533865
ותתחלחל המלכה מאוד - אמר רב שפירסה נדה ורבי ירמיה אמר שהוצרכה לנקביה. ויש אומרים שהפילה עוברה.
אכן, חלחלה 533875
אפשר הסבר?
אכן, חלחלה 533876
אלו מדרשים על המאמר ''ותתחלחל המלכה מאוד'' שבמגילת אסתר. רק המשכתי את אסוציאציות המוות וההפרשות של האלמוני מלמעלה.
אכן, חלחלה 533883
יכול להיות שפירוש (pun intended) הנקבים קשור לחלחולת, ופירושי הנידה וההפלה קשורים למילה "חלה" (הרתה). מובן שהזכרתי "חלה" רק כתירוץ לשאלונת טריוויה - מי שיבש את קריאת המילה הזו?
אכן, חלחלה 533932
רמז: המשבש היא בעצם משבשת.
אכן, חלחלה 534121
זמני עבר!
להתחיל באמצע.
אכן, חלחלה 534127
אבל היא לא אשמה, זה המרכזניק הזה שלימד אותה.
אכן, חלחלה 534128
אני צריך להודות: למרות שיש לה עוד כמה גליצ'ים קטנים, היא קראה יפה מאוד, וגם דייקה יותר מהממוצע בבתי הכנסת.
אכן, חלחלה 534131
זה לא קשה לדייק יותר מהממוצע בבתי הכנסת, אבל היא באמת קראה יפה (אם כי זה נשמע קצת כמו בני מצווה חילוניים שלומדים לא ''לקרוא'' את ההפטרה אלא ''לשיר'' אותה). חוץ מזה, גם הקול שלה יותר יפה מהממוצע בבתי הכנסת.
אכן, חלחלה 535302
535174 תגובה 535174
חלחלתו של מי? 533902
אכן השיר העביר בי כקוראת-משתתפת חלחלה מטלטלת.
מטלטלת עוד יותר היתה התחושה שהיחידי שמתחלחל בעולם שמציג השיר הוא הקורא. הילדות הרוקדות בשיר - הן לא מתחלחלות, הן רוקדות.
הן אפילו לא מתחלחלות.

הפער הנפער בין טלטלת החלחלה של הקורא לבין החלל המבעית בעולמן הנפשי של הילדות, כפי שהצטייר בעיני בין שורות השיר, הכלא בו נשללת מהן האפשרות והלגיטימציה לחוש את מה שהקורא חש כל כך ברור, פער זה הוא מקור עוצמתו של השיר לטעמי.
היאח לשיר,
ייסורים לנפשו של הנבל,
רקדי ידיך הניפי 533903
כשהיא רוקדת עיניו בוערות. דווקא זה המעורר חלחלה בעיני. גילוי האריות בדימויים האחרים מחד פיזי ומעורר חלחלה עם כל הסוכריות האלה. אבל דווקא חלש יותר בעיני.זו אינה החלחלה צבעה העמוק של גילוי העריות. ולא הסוכריות. זה הרקוד המהובהב לפנייתו של האב. המיניות שאינה בהקשרה שדורשת להיות אישה לפני שיש אשה במקום שאין אישה. שלוש השורות האלו הן החזקות בעיני. המעגל של גילוי האריות שנוצר באני או זו שילדתי לו, והגשת הנערות הנוספות אינה ברורה לי. כאילו יש בשיר שני שירים או עולמות תוכן. האחד גילוי העריות המהבהב, הצלקות העמוקות, הבלבול הקרע והחתימה על העור. השני עם הירושה של מנגנון מדור לדור. ועכשיו עם כל סיפורי גואל רצון ונשותיו למינהם נראה לי שזה נושא בפני עצמו שלא באמת בא לידי מיצוי או דיוק בשיר. קיצוני יותר הולדה, ההורשה, לא מסתכם בסוכריות והבהובים. נושא מסובך שבחרת לכתוב עליו. יפה
נשמע כמו כת של חלאה 533928
עדות מרצון 533940
השיר נשמע לי כמו קטע מתוך עדות של אחת מבנותיו או נשותיו של גואל רצון.
''לרקד בהבהוב'', ביטוי יפהפה. 533946
עברית רבותי עברית תקינה 534113
במילה ''אצבעותיו'' חלה טעות סופר, צ''ל קמץ מתחת לב', ולא שווא נח.
לא לקמצנות 534460
תודה על היוזמה, אבל יש לך ויכוח עם אבן-שושן (והשווא הוא נע, לא רואים? (-:)
לא לקמצנות 534461
צריכים באמת תו יוניקוד נפרד לשווא נע שיוצג בהנפשה.
לא לקמצנות 534476
שבו נא בנפשכם שוא נח על יצועו כסב נע בקברו הנא
מתחלחל אל יסודו במהומת אובדנו המר
יוצק משמעות לריק מתחת לגולל
מונה דורות כמדחן אילם
ומקרקר, וכמובן מנקד.
לא לקמצנות 534510
הוא סתם איש מדון.
לא לקמצנות 534522
לענ''ד השוא מרחף.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים