פניו האחרות של טנצר המניאק 48
כשטנצר המניאק מתעמר ביושבי האימפריה של שמש, הוא לא מודע שהוא ממלא את נעליו של טנצר אחד - זה של עגנון מ''פנים אחרות''.

מדי מוצ"ש יושב ישעיהו טנצר המניאק באימפריה של "שמש", אוכל פסטרמה ושותה קפה. אנחנו יושבים וצופים בו. ספק אם עולה בדעתנו האפשרות שמדובר בדמות בעלת שורשים ספרותיים עמוקים ביצירת שמואל יוסף עגנון. כמו "שמש", גם יצירת עגנון עומדת על הגבול הדק שבין תיאור הווי החיים כמו שהוא, לבין טקסט בעל סדר יום חברתי המתואר בסיועה של נימה אירונית חדה וביקורתית. אותה נימה אירונית כפי שהיא באה לידי ביטוי ב"שמש," וגם - כאמור - מאפיינת את יצירת עגנון, מבוססת על שורת אפיזודות שהקשר ביניהן נראה מקרי לחלוטין: סדרת מעשים ומאורעות חסרי תכלית ומשמעות. האפיון האירוני מתבסס על חוסר המודעות של הדמויות עצמן לשני המישורים - המושמע והמשתמע - של דבריהן והתנהגותן: הן ישעיהו טנצר המניאק מ"שמש" והן ד"ר טנצר מ"פנים אחרות" לש"י עגנון כלל אינם מודעים לאספקט הסטירי בדמותם.

גם בתוך עולמו הבדיוני, פרק שלם בסדרה "שמש" עשוי לסוב סביב הזהב הנושר משיניו, ואף על פי כן ינהג ישעיהו טנצר כמנהגו - לא עולה בדעתו הקשר בין מעשיו לבין הבהלה לזהב המתחוללת בתנועה המאסיווית אל המעיין שבחצרו האחורית של שמש. כישעיהו טנצר של דורנו, כך גם ד"ר טנצר מ"פנים אחרות" אינו מודע להשפעתו על הסובבים אותו בעולמו הבדיוני. אינו מודע, ואינו מביע סימנים - ולו ראשוניים - של עניין.

מה מניע את טנצר המניאק? הוא פותח את חגורת מכנסיו כשעוגן מסכימה "לעשות לו טובה," אך רוכס אותה שנית באדישות קרירה כשהיא יוצאת מן החדר נסערת; עוגן מרימה את קולה, נעלבת, שואלת שאלה משתאה ("מה אתה חושב, שאני בלונדינית מטומטמת?"), בעוד ט. ישעיהו פותח את מכשיר הטלפון הנייד שלו ומחייג הלאה, לא שוקל אפילו לענות, ולעסוק ב"מה שהיה". ספק אם דבריה חודרים כלל לתודעתו. דוקטור טנצר של עגנון מחזר אחרי בחורה אף הוא, נוטל "את ידיה בידיו הגדולות והקרות כשהוא מביט בה באותו מבט צונן ואורב של בעלי הנאה שהנאתם מפוקפקת בידם" . הנאתו "הכפולה" לא באה לו מחיבתו לאישה שאחריה הוא מחזר, אלא דווקא מתוך היותה מחוזרת על ידי אחרים: דוקטור טנצר, אומר הרטמן בסיפור, "אינו אוהב שום אישה מחמת עצמה, בשביל שהיא נאה, בשביל שהיא כך או כך, אלא מפני שהיא אשת איש, הואיל ואחר נתן עיניו בה לטובה, יפה היא בעיני טנצר".

ההסתכלות בצלחתו של השכן טבועה היא כנראה בטנצרים לדורותיהם: אם בדוקטור טנצר העגנוני ניכר הדבר רק במישור הרומנטי, הרי שבגירסה העדכנית של "שמש" גלשה הגישה (הידועה לשמצה, שהרי בשלה זכה טנצר לכינוי "המניאק"), גם למישור הקריירה. וכך, כשמחליט ט. ישעיהו המניאק לכתוב רב־מכר הוא מציע לרם אורן את "הלב 2": העתק מדויק, מילה במילה, של הגרסה המקורית, בשינוי האות הראשונה בדמות הגיבור - ברקו, ולא מרקו (זכויות היוצרים מחייבות). כששמש מארגן שמחה בחצר האימפריה, מנפץ טנצר את החגיגות רק כדי לזכות בחצי מדמי הקנס המוטל על ידי פקח העירייה שהזמין במיוחד, כדי לזכות ב"חצי מאלף חמש מאות זה שבע מאות חמישים".

את כל מהלכיו מנהל ט. ישעיהו בקור רוח שליו להפליא. את כל שאר הדמויות אנחנו רואים עצובות, מדוכאות, בוכות וצוחקות לפרקים. "אבל טנצר," כפי שאומר עליו הרטמן ב"פנים אחרות", "לעולם נפשו סתומה". גם טנצר המניאק של "שמש", ספק רב אם רגשות קיימים בו. כמו קודמו הספרותי, נראה שגם אם הוא מרגיש, הרי זו "הרגשה שכלית." גם טנצר המניאק וגם טנצר העגנוני הם הדמויות המשכילות והמלומדות ביותר במסגרת העולם הבדיוני שבו הן מתקיימות. נראה שאם להסתמך על האמנות כמתארת מציאות, מתאפיינת דמות המלומד העברי לא רק בקינוח משקפיים עבים (דוקטור טנצר העגנוני גם הוא מרכיב משקפיים), אלא גם, ובעיקר, בתאבון בצע. "מה יצא לי מזה?" , שואלת אתי את ישעיהו טנצר באחד מפרקי "שמש", כשטנצר מבקש את עזרת סבתה בייצור ג'חנונים המוני לרגל אליפות ספר הגינס באכילת ג'חנונים, שאלה שמשאירה אותו לרגע פעור פה. "מה זאת אומרת," הוא עונה לה, כמייצג חמישים שנות מלומדות עברית ארץ ישראלית, "כסף, כוח, תהילה."

קישורים
"שמש" - האתר של קשת
פנים אחרות - קובץ הסיפורים "על כפות המנעול"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מרתק 488
תודה לשלומית עזגד על הכתבה המעניינת והמרתקת.
מבריק 497
מעולם לא נכתב נוסנס רציני כל כך, וספוג כל כך באירוניה עצמית ב"אייל הקורא".
כהתרסה מול כל הרצינות הנפוחה המתבטאת בחלק מן המאמרים באתר, מתייצבת עזגד עם חיציה הדקים ומשלחת אותם אחד אחד.
מנתחת עד דוק את בבואתה של התרבות הישראלית אז והיום, ומקיימת בגוף המאמר את אותה אירוניה שהיא מדברת עליה.

מבריק, אין מילה אחרת.

אגב, קרובה של יבשם?
מבריק 501
כן.
ומספיק עם המחמאות האלה, אני אתחיל להסמיק.
לילדה הכי מבריקה ויקרה 553
מחכה בקוצר רוח לסיפור הבא
מתה עליך
נהדר 772
רק רציתי לציין שהקטע הוא מרתק...
ולומר שאני מצדיע ליוצר טלוויזיה אחר:
דיויד אי קלי שהביא לנו סדרות נהדרות
ומשעשעות שלא דורשות מאמץ שיכלי כמו :
אלי מקביל (יקירתי),הפרקליטים,nypd ועוד
ידו נטוייה.
ואציין שסדרות אלו גם אם תוכנן לא מדבר אליכם (יקירי האינטיליגנטים ממני) עשויות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר.
חוץ מזה מישהו יכול להסביר לי איך מפרסמים נושא חדש ולא תגובה כי ממש רציתי לפרסם הגיג מהגיגי שנראים לי כמעניינים.תודה מראש
ושוב ברכות על מגזין אלקטרוני למופת ודוגמא...
נהדר 3077
טוב, ספק רב אם תראה את זה, אבל כדי לפרסם כאן מאמר פשוט צריך לשלוח קובץ לעורך הראשי (דובי)- יש לינק לתיבת הדואר שלו על הלוגו למעלה.
השוואה או חיקוי זול? 3488
אמנם תגובה זו באה באיחור כבד מפרסום הסיפור אך יש ליחס זאת לזמן המועט שאני מכיר אתר זה(משהו כמו 13 שעות).
לא קראתי את רוב קטבי עגנון אך ממאמרך ניתן להבין שבחלקים רבים יש הקבלה בין הדמויות הנקראות טנצר.
השאלה האמיתית לדעתי היא האם יוצרי "שמש" לא לקחו את כתביו של עגנון ועשו בהם שימוש זול.
שוב אני רוצה לציין שאת רוב כתבי עגנון לא יצא לי לקרוא אך הייתי רוצה להאמין שזוכה פרס נובל לספרות כתב דברים "קצת" יותר איכותיים מסיטקום רע שנוצר ע"י חבורה של פליטי ה"קומדי סטור" (שיצרו הומור נמוך וגרוע) שאולי כדי לסבר את אזני הביקורת הוסיפו דמות המחקה (לא מבוססת על-מחקה!) דמות אחרת.
לא חיקוי זול, לכל היותר השאלה 45003
(עוד תגובה מאוחרת)
'שמש' המנוחה רחוקה מלהידמות לתמונה המתוארת ב'פנים אחרות', למעט קווי הדמיון בין הטנצרים (מלשון dancer כמובן) עליהם עמדה שלומית.
'פנים אחרות' רחוק מלשמש בסיס לסיטקום כזה או אחר. זו היצירה העגנונית החביבה עלי ביותר, גם אם באיוולותי הזדמן לי להשוות כמה מערכות יחסים כושלות שעברו עלי למתואר בסיפור. פואטי אך לא לעניין.
למי שלא יודע, 'פנים אחרות' מספר על מיכאל וטוני הרטמן בצאתם מביה"ד הרבני כשהגט בידי טוני. בצאתם מסתערים על טוני הדומעת המחזרים סוויריש וטנצר (צרצר ורקדן, "שניים שהם פחות מאחד" לפי גולדברג), אך טוני ומיכאל מנפנפים אותם משם ופונים לדרכם. הם יוצאים לטייל מעט יחד, סועדים ארוחת ערב, ונאלצים לישון בפונדק מחוץ לעיר בשל השעה המאוחרת. במרוצת הסיפור מגלה מיכאל כי נהג באשתו לשעבר שלא כראוי, והם מגלים זה בזה פנים אחרות, אהובות יותר. בשבתם במסעדה מתאבך עשן הציגרטות שלהם יחדיו, אך אותה קירבה מפויסת מחודשת נרתעת בפונדק, כאשר טוני ישנה בחדר אחד, ומיכאל - על שולחן הביליארד. עם זאת סוף הסיפור הנהדר נותר פתוח לפרשנויות.
ואם התיאור הפרוזאי הזה לא ממריץ אתכם לקרוא את הסיפור, צאו וקראו אותו בהמלצה אישית ולא תתאכזבו, לפחות לא יותר מדי. זה סיפור קצר בן כמה עמודים, והוא נכלל בקובץ הסיפורים 'בדמי ימיה' כמדומני.
שמש לבגרות 3970
גם אני חשבתי בדיוק על אותו רעיון שכתוב בכתבה. עלו בדעתי דרדקי ישראל הלומדים את עגנון לבגרות. אני בטוח שכבר כמה שנים כשמורה מתחילה להקריא את "פנים אחרות" ומזכירה את טנצר היא נדהמת לשמוע את כל מי שהקשיב לה עונה - טנצר המניאק! ואז היא מרוצה. סוף סוף משתתפים אצלי בשיעור. וגם מגלים הזדהות עם הדמויות של עגנון. מי אמר שעגנון לא מדבר אל הנוער של ימינו?
נהדר 367708
כתבה מקסימה ומצחיקה. כן ירבו עוד כתבות כאלה, שלומית את מוכשרת בטרוף!

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים