בין פשטות למורכבות | 3415 | ||||||||
|
בין פשטות למורכבות | 3415 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
לא ברורה לי הדוגמה שלו. פוטושופ היא חלק ממערכת מידע ארגונית? יש איזו סיבה אחרת (לפי ההסבר שלו) לכך שהיא מסובכת? |
|
||||
|
||||
הוא כותב :"זה לא שאין יותר פוטושופ. זה פשוט שרוב האנשים, שבאמת לא צריכים את פוטושופ, יכולים לעשות דברים על אמת עם תוכנות פשוטות יותר." פוטושופ היא תוכנה למקצוענים היא מכילה את האפשרויות החזקות ביותר בתחום הציור ועיבוד התמונה וזה תחום מספיק גדול שלא תוכל לפשט אותו. לדוגמה אם תיקח את המחשבון במחשב כל פעולה שם לוקחת שניה, אבל יש חישובים שיכולים לקחת שנה. אם אתה מתעסק עם דברים כאלה כדאי שתוכל להיכנס לתוך הקרביים של החישוב לכן תוכנות שמסוגלות להתמודד עם חישובים כאלה (לדוגמה Maple, Mathematica) הם מסובכות אבל הם עדיין יותר פשוטות ממה שהיה פה פעם. נראה לי שדוגמה מעולה לפישוט זה spss, מה שפעם היה תכנות היום הוא לחיצה על כפתור. |
|
||||
|
||||
לא יודע מה זה "פעם", אבל SPSS נולדה בסוף שנות ה 60 :) |
|
||||
|
||||
הסיבוכיות לא נעלמה, אלא שבמערכות גדולות משתלם להשקיע בהחלקת הנתיבים התכופים. במערכות קטנות לעומת זאת, או שלא משתלם לעשות זאת, או שמסיבות ארגוניות הדבר לא נעשה. למשל, נניח שיש ארבעה שדות בטופס שממלאים בהם את אותו ערך 90% מהפעמים, פעולה הגוזלת כ 30 שניות זמן פקידה. שינוי המערכת כך שתזכור את הערכים הנפוצים דורש שבוע מתכנת ועוד יום של בודק תוכנה. אם אין בארגון מספר עצום של פקידות, לא כדאי לערוך את השינוי. |
|
||||
|
||||
זה מעניין. כי המטרה המקורית שלי בפוסט לא היתה לברר האם אפשר לפשט הכל, אלא להבין מה סיבה שלמרות שיש מקומות שבהם הפישוט יצר ערך מאוד משמעותי, יש מקומות שעדיין מתעקשים לא לעשות את המאמץ. מישהו פה ציין את פוטושופ כמשהו ''של מקצוענים'' ש''אי אפשר לפשט'', וכל כוונתי היא שזהו, שלא. |
|
||||
|
||||
מה שאני הבנתי מדבריך הוא שבארגונים מערכות המידע מסובכות מדי יחסית למה שנדרש מהם. כשמסתכלים על מערכת עיבוד תמונה לצרכים פשוטים אז אינסטגרם באמת יותר פשוט מפוטושופ. אבל לצרכים מסובכים (או אם תרצה "מקצוענים") פוטושופ יותר פשוט מאינסטגרם (וזה אני אומר בלי שראיתי את אינסטגרם ובקושי ראיתי את פוטושופ). אתה באמת חושב שהיה ניתן לפשט את פוטושופ תוך שמירה על יכולותיה הנדרשות למקצוענים והסיבה היחידה שלא עשו זאת היא עיקשות? |
|
||||
|
||||
לא כל מה שפשוט למקצוענים פשוט לחובבנים, ולהיפך. פוטושופ יכולה לכוון את הממשק שלה למשתמשים חדשים עם צרכים מוגדרים מראש (עד כדי המקרה הקיצוני של לארוז כמה פעולות מוכנות מראש לממשק מינימליסטי כמו אינסטגראם) אבל בכלל לא בטוח שזה יהיה ממשק טוב יותר עבור מקצוענים. אז אולי אפשר לפשט את פוטושופ כך שתשאר נוחה באותה מידה עבור מקצוענים ונגישה יותר לחדשים, אבל גם אולי אי אפשר, אז אל תהיה החלטי כל כך (או שתתן רעיון טוב ואתחלק איתך חצי חצי כשנמכור אותו לאדובי). |
|
||||
|
||||
אבל למה לה? פוטושופ היא תוכנה יקרה. מי ילך ויקנה תוכנה יקרה כל כך אם צרכיו מינימליסטים? קהל היעד של פוטושופ הם האנשים שילכו וישלמו 700$, ועוד 200$ מדי שנה כדי לעדכן את התוכנה לגרסא החדשה. למה לאדובי להשקיע באנשים שיכולים להסתפק בתוכנות חינמיות ולהיות מרוצים מאוד? |
|
||||
|
||||
ואגב, פוטושופ, למשל, בהכרח נהיית מסובכת יותר ועתירת פונקציות ככל שעובר הזמן. הם צריכים לגרום לאנשים לרצות לשדרג את התוכנה. |
|
||||
|
||||
ניסיתי להסביר למה לא אפשרי לפשט את הממשק של פוטושופ, בתגובה לטענה ההפוכה בראש הפתיל. |
|
||||
|
||||
אחד ההבדלים בין פוטושופ למערכת מידע היא שכל אדם שניגש לפוטושופ, יודע מה התוצאה הרצויה לו בסוף. נניח שאדם יודע שהוא רוצה לושטש את התמונה, אך הוא לא יודע איך לבצע זאת. במערכת מידע לעומת זאת, התוצאה הרצויה אינה אינטואיטיבית. רק אנשים בעלי נסיון בארגון שבו המערכת נמצאת יכולים באמת להגדיר את הדרישות. הסיבוך במערכות אלו, לדעתי, נובע לא מהנדסת מערכת גרועה, שאין לה קשר ל''סיבוך'' שחווה המשתמש, אלה מהסיבוך של התהליכים האירגוניים שבהם המערכת אמורה לטפל. |
|
||||
|
||||
חלק מהבעיה נמצא בנתק המנטלי בין המתכנתים למעצבי ממשק המשתמש לבין המאפיין\מנהל הפרוייקט של המערכת. כל אחד חושב על התחום שלו והתוצאה למשתמש הקצה ו\או לארגון היא סרבול מיותר עד קולוסאלי. רוב המערכות הארגוניות מבוססות על מוצרי מדף שמותאמים לכל לקוח (לפעמים בעלות של תפירת מערכת) והצרכים והתהליכים ברוב הארגונים שונים והדרך להשיג פשטות עוברת בהבנה מעמיקה כגון תכיפות שימוש, רמת חשיבות, התהליכים, ובגלל שהארגון והספק מפחדים מסיכונים...-מתקבל משהו שהוא לא ברווז ולא חמור. ובקיצור- כדי להגיע למוצר פשוט, צריך לחיות את הצורך. |
|
||||
|
||||
הסבר נוסף: לפעמים לא מדובר בממשק מסובך הנובע מהצרכים המקצועיים של המשתמשים, אלא בממשק מתוסבך שנובע מפיתוח איטרטיבי של הוספת עוד ועוד פיצ'רים, בלי שיהיה זמן לקחת צעד אחורה ולבצע Redesign עפ"י רשימת הדרישות והפיצ'רים הקיימים כרגע. אפליקציות מסוג Photoshop, התחילו בקטן וצמחו ל-Studios שאנחנו מכירים היום באופן איטרטיבי לאורך זמן, עפ"י צרכי ודרישות המשתמשים. סירבול ה-UI נובע לפעמים מאי יכולת של החברה המפתחת לפרק הכל לחלקים ולבצע Design מחדש עפ"י רשימת הפיצ'רים שנוספו לאורך זמן. כמו כן, לפעמים עיצוב ה-UI סוחב איתו השפעות טכנולוגיות שעבר זמנן. דוגמה לממשק מסורבל שכזה ניתן לראות ב-3D Studio Max מרובה הפיצ'רים. האפליקציה גוררת עיצובי UI שמזכירים את המקור ה-Dosי של האפליקציה, עד עצם היום הזה. |
|
||||
|
||||
יש כנראה פתילים יותר מתאימים כקולב לזה, אבל התקשיתי למצוא אותם. טור של יובל דרור על הטלפון הנייד שמדכא את שעות הפנאי, בפרט מאז שהוא גם מכשיר דואר אלקטרוני. המאמר רק קצת מעניין, אבל הוא מביא חדשות מעניינות באמת, שפולסקווגן מחשיכה את הדואל הארגוני מחוץ לשעות העבודה, לפי הסכם עם ארגון העובדים. |
|
||||
|
||||
מפסיקים גישה לדואר אלקטרוני דרך טלפוני בלקברי. לא מונעים גישה לדואר אלקטרוני בדרך הרגילה.: The company has made an agreement with its trade union to stop routing emails to company BlackBerrys half an hour after a worker's shift ends, and to start again half an hour before the next workday begins
|
|
||||
|
||||
בידיעות שראיתי לא היה מספיק פירוט, האם יש גם ''דרך רגילה'' חוץ מהבלקברי. זה לא מובן מאליו שאפשר מהמחשב הביתי או מהנייד. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שזה היה מופז שאמר אחרי איזה פעולה מורכבת שבה חיילי דובדבן הרגו בשוגג שלושה מחבריהם ''מה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה''. |
|
||||
|
||||
ואני מכיר "keep it simple and it will be simple to keep"
|
|
||||
|
||||
גוגל בעברית מייחס את זה דווקא לגורג' פאטון, אבל לא מצאתי סימוכין באנגלית... |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |