ארכיאולוגים: מצאנו אתר טבילה של יוחנן המטביל 2057
ארכיאולוגים טוענים כי גילו ליד קיבוץ צובה מערה ובתוכה אתר טבילה ששימש את יוחנן המטביל ומלוויו. ד"ר שמעון גיבסון, הארכיאולוג שניהל את החפירה אומר: "המקום שחשפנו הוא כנראה החוליה שמחברת בין הטבילה היהודית והנוצרית".

במערה, אליה הובילו חברי קיבוץ צובה את גיבסון בשנת 1999, נחשפו ציורים שנחרטו בטיח. בציורים, שתוארכו למאה הרביעית או החמישית לספירה, ניתן לראות סמלים שקשורים ליוחנן המטביל: דמותו, ראשו הכרות, ידו וצורת צלב שנקראת על שמו.

יוחנן, שהטביל את ישו, נולד לפי המסורת הנוצרית בעין־כרם, שנמצאת לא הרחק מהמקום. בברית החדשה מצוין כי יוחנן מת לאחר שבנו של הורדוס, המלך הורדוס אנטיפאס, הורה לכרות את ראשו.

עוד נתגלו במערה מוקדי אש ומאות אלפי שברי כדי חרס, שתוארכו החל מהמאה השנייה לפני הספירה ועד למאה השנייה לספירה. כמו כן התגלה אגן הדומה לאגן שמן, שממנו מובילה תעלה קטנה אל תוך תבנית כף רגל שחקוקה בסלע. הארכיאולוגים סבורים כי הממצא הזה מעיד על "פולחן שהיה שונה מהפולחן היהודי הנורמטיווי", שהיה נהוג במקום בתקופת חייהם של ישו הנוצרי ויוחנן המטביל.

הטיח המכסה את המערה מתוארך למאה השמינית עד השישית לפני הספירה. כלומר, הפעילות במקום החלה בתקופת מלכי יהודה והסתיימה בחורבן בית ראשון.

החוקרים סבורים, על פי ניתוח מוקדי האש, כי נזירים ממנזר יוחנן בעין־כרם נהגו להגיע למקום ולהתבודד בתקופת ראשית האימפריה הביזנטית (מאות 5-4 לספירה).

גיבסון משוכנע מאד באמינות הממצא וציין: "למדנו את הלקח מהפאשלה של גלוסקמת אחי ישו ... חיכינו עם הפרסום הרבה זמן, כי רצינו למצות את כל הבדיקות האפשריות והשיטות החדשניות ביותר".
קישורים
הארץ
CNN
NY Times
יוחנן המטביל - Wikipedia
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

241035
לא הבנתי מה הקשר בין הממצאים,
מה שבטוח, כפי שאמר פעם ארכיאולוג מפורסם, רוצה להתפרסם? רוצה לעשות רעש? חברו את הממצאים לישו, לתנך והצלחתם
היהדות הנורמטיבית? יש דבר כזה? מענין מי יודע
ותגלית ארכיאולוגית נוספת 241036
התגלו המים עליהם צעד ישו.
הכותרת לא מדייקת 241039
היא היתה צ"ל:
"ארכאולוג: מצאנו אתר טבילה של יוחנן..."
או:
"ארכאולוגים: מצאנו אתר טבילה עם קשר כלשהו ליוחנן"...

כי הקישור הישיר ליוחנן נעשה רק ע"י גיבסון, שנשמע מראש כמו אחד מאותם ארכאולוגים עם אג'נדה תנכית-מראש. בעוד שארכאולוגים אחרים מסתייגים מהקישור הישיר הזה. [נכון שויינט והארץ לא טורחים להזכיר את ההסתייגויות].

הרי מה יש לנו כאן- מערת טבילה שנחפרה מאות שנים לפני הספירה [והולדת יוחנן, לפי המסורת הנוצרית].המערה היתה בשמוש החל ממאות שנים לפני, ועד כמה מאות שנים אחרי הספירה. ציורי-יוחנן שבה, מרגשים ככל שיהיו, הם מהתקופה הביזנטית, שבה השתמשו במקום נזירים ממנזר יוחנן בעין כרם. וכל עניין עין כרם כמקום לידתו של יוחנן גם הוא מסורת נוצרית מאוחרת- בברית החדשה מופיע סיפור לידתו של יוחנן רק בלוקס, וגם שם לא מוזכר שם הכפר בו חיו הוריו.

בקיצור- זה בערך כמו למצוא את פסל משה-עם-הלוחות במרחק מה ממנזר סנטה קתרינה, ולראות בכך כמעט צילום-עיתונות של האיש עצמו, בעת הירידה מההר...

אבל אפשר בהחלט להשתתף בשמחת חברי צובה על השיפור הצפוי בתקציב הקיבוץ.
הכותרת לא מדייקת 241066
בהחלט. ידיעות כאלה מוציאות שם רע לארכיאולוגיה.
הכותרת לא מדייקת 241135
ולא פחות מזה, שם רע לעיתונות (מילא ויינט, אבל איך זה ש/הארץ/ לא מזכיר במלה אחת את ההסתיגויות, כשאפילו CNN עושים את זה?)
הממצאים קיימים אך הפרוש שניתן... 241072
שלום.
לפני דברי הקצרים,רוצה שתדעו שאני מהתחום...
מה שגיבסון מסיק(שזה נכון על פניו כרגע) הוא שיש קשר בין שני הטבילות-היהודית העתיקה,שהייתה לחלק בלתי נפרד מהחיים אז...אין לכם מושג כמה-לבין הטבילה הנוצרית,שקיבלה את תאוצתה בימי ביזנטיון,עד לימינו אנו-בעיקר כקתולי.
זהו ממצא שאולי יכול לשפוך מעט אור...
כל השאר ידידיי זה אבק ברוח...
הממצאים קיימים אך הפרוש שניתן... 241139
רגע-רגע, אם אתה כבר כאן, ואתה מהתחום...
איך אתה מסביר את זה-
"מדובר באתר שמרוחק מכל מקום יישוב. לא היתה במקום חקלאות, ולכן האפשרות היחידה היא שהמקום שימש לפולחן טבילה והטהרות".
אתרי טבילה קשורים בד"כ, ובאופן הגיוני, למקורות-מים- נחלים או מעיינות. אם אין כאן מקור-מים, למה מקמו פה אתר טבילה? ואם יש או היו בעבר מים- למה לא התפתחה באזור חקלאות?
הממצאים קיימים אך הפרוש שניתן... 241140
אין פה מה לשבור את הראש או
כותב הידיעה חסר כל ידע, ואינו מבין על מה דיברו איתו. האפשרות השניה היא קובינציה של חוסר ידע של כותב הכתבה, עם אריכאולוגים המנסים למכור לו את ממצאים, בכדי שגם הם יופיעו, בתיקשורת
הממצאים קיימים אך הפרוש שניתן... 241146
הדברים נאמרו ע"י גיבסון [וצוטטו ב"הארץ"]. מוזכרים שם עוד ארכאולוגים, שציינו את השוני שקיים בין אתר טבילה זה לאתרים אחרים. ואני משאירה את השאלה בעינה, בינתיים.
Fun! 241184
New Christian site to take my friends to visit, if and when they do. Even if the specific identity of John the Baptist is to be doubted, they would still appreciate seeing something from a historical period close to the one so meaningful to them, and I'm sure that the many Christian visitors, even if they're as skeptical and careful as my boyfriend, will enjoy at least entertaining the *possibility* that the site relates to the people they cherish and worship.
Fun! 241254
קטע מאיר עינים, המסביר את המצב, חפור בא''י, לא משנה באיזה תל,לא חשוב מה שמצאתה, העיקר הכותרת. אחרי הכל אנו בארץ הקודש
Fun! 241452
It has a good side too: dig wherever, you're probably going to find SOMETHING, because Israel is so saturated with history and archaeology. You know, whatever gets people to visit, learn and expand their horizons.

This reminds me of the fishing boat they found in the Kineret. There is plenty of debate on whether the boat could have belonged to any of the disciples (they say Simon Peter was pretty well-to-do, so he could have owned a boat like that, though not necessarily this one). But the power of the boat lies, perhaps, not in the assumptions as to who it belonged to, but in the fact that it brings to life a period where folks like the disciples used boats that looked like it.

Of course, there's always going to be people who desperately need relics to externally fortify their faith. Those folks always remind me of Umberto Eco's The Name of The Rose, where his hero, William, mentions that two different skulls of John the Baptist have been found in two different churches...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים