מרוב דגים לא רואים את החכה 93
ההמולה שקמה בישראל בנושא ה''רעבים'', מעלה שאלות לגבי מידת האובייקטיביות של הסיקור העיתונאי בנושא, וגם תהיות לגבי יעילות הטיפול הפופוליסטי לו זוכה הבעיה מידי הפוליטיקאים.

לחן קוטס־בר יש היסטוריה של כתבות "חברתיות" בסגנון מרגיז ורדוד במיוחד. בכתבתה "גיבורי חזית המצוקה", בגיליון "סופשבוע" של מעריב מסוף השבוע הזה, נדמה כי גדשה את הסאה בניסיונה המתחסד לגרוף רגשות זולים מקהל הקוראים.

כבר בזמנה ככתבת במדור הישן "מישהו מקשיב לך" במעריב לנוער (טור מטופש ומגוחך למדי, אבל באופן לא בולט יחסית לשאר העיתון) נראה שהעיתונאית אינה יודעת לגרוף שום רגש מקוראיה מלבד רחמים על מושא כתיבתה. פעם זו אישה מוכה, פעם זה נרקומן נדחק בקצה הסולם החברתי והפעם משרד הרווחה ברמלה, מקומם של נדכאי חברה, לטעמה של הכתבת.

מראש לא ברור היה מדוע בחרה המערכת ברמלה כ- "מקרה בוחן לפעולת שירותי הרווחה" אם הם מציינים בפירוש במהלך הכתבה שהעיר נמצאת במקום 86 במדד החברתי־כלכלי לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אם מובן מהתחלה שרע שם יחסית - מדוע להביט בזה במקרה בוחן?

הכתבה הכילה רמיזה, כשלא נראה שהיה לכתבת את האומץ להגיד אותה חד וחלק. הרמיזה הפופוליסטית הייתה, פחות או יותר, שהמדינה אינה דואגת מספיק לענייה ונזקקיה. מה שמרגיז בכתבה, היא שאין בה אמירה. הכתבת אינה רואה צורך להיכנס לשאלות כמו "מדוע?", "מה המקור של?" או "מה הנסיבות?" - היא פשוט מציגה אנשים שנכנסים ללשכת הרווחה. כתבנית במשרדי העובדים הסוציאלים הייתה נותנת לנו לפחות נתונים אובייקטיבים, ולא מניפולציה זולה ברגשותינו - בה לא מופעלת שום ביקורת כלפי מושא הכתבה כאשר כל אמצעי רטורי המשרת את המטרה הסופית, סחיטת רחמים, ראוי. שום שאלה שעלולה להציג את הנדכא התורן בצורה מעוררת ספק לא עולה. למה לא דאגת לילדיך? מה היה המקצוע שלך בעבר? איפה ניסית למצוא עבודה? מה עשית בכדי לנסות להעלות את רמת החיים? אלו מקצת השאלות החסרות. רק ציטוטים כמו "אני רוצה לדעת מה זה אמבטיה" או "ילדים מתקיימים מביצה אחת לשלושה ימים". זה קר, אבל קשה שלא להתייחס אל זה כאל טרנד תקשורתי נוכחי, במיוחד נוכח העובדה שאין לציטוטים האלו שום תועלת או מטרה, למעט זו שהוזכרה לעיל.

מן הכתבה נרמז שהמדינה אשמה במצבם של האנשים האלה. זה מרגיז ובמיוחד לא נכון. תפקידה של המדינה הוא להעניק את ההזדמנות השווה לכל אדם להתקדם בסולם המעמדות הסוציו־אקונומי. נכון, מעוטי יכולת יצטרכו להתאמץ יותר מעשירים, אבל זו דרכו של העולם. האנשים המגיעים ללשכת הרווחה ברמלה סמוכים ובטוחים שזה תפקידה של המדינה להעלות את רמת החיים שלהם. זה פשוט ראיה מוטעית של המצב. האזרחים אחראים לעצמם, כך גם הם צריכים לחשוב. המדינה נותנת להם את התשתית והיכולת להיות אחראים לעצמם. חובתה של המדינה לעזור בכסף לאלו שאין את היכולת להיות אחראים לעצמם (נכים, קשישים או אחרים הנמצאים במצבים נדירים בהם אין להם את היכולת להתקיים). אך אין שום סיבה שכספי משלם המיסים יוצאו ללא כל תמורה, על אנשים שלא מוכנים לקחת אחריות על עצמם ולשפר את איכות החיים שלהם. המדינה עושה יפה שהיא מעניקה למעוטי היכולת כלים להתקדם כמו מלגות, לימודי ערב בהנחה ומיני קורסים מיוחדים ובאמצעותם יכולים גם האזרחים ברמלה להתקדם. המחייה על חשבונה של המדינה רק מנציחה את המצב העגום ומשרתת לטעמי, את המטרה ההפוכה - הישארותם בסטטוס החברתי הקיים. אנו גם יודעים שאין מוצא מהמצב הזה: עוד חצי מיליארד שקל למטרות חברתיות אולי יגדילו במעט את הכסף הניתן, או את האפשרויות לקבלת עזרה, אך לא יוציאו את הקונספט הטבוע במוחם של מעוטי היכולת, שהמדינה אחראית למצבם.

החברה שלנו, ככל חברה מערבית, מורכבת מחזקים וחלשים. כולם פועלים לחיזוק והעלאת מעמדם הכלכלי. החזקים, מתוקף היותם חזקים, מצליחים יותר בפעולה זו כיוון שיש להם יותר אמצעים, יכולת ומודעות. עד כאן זו התפתחות טבעית לחלוטין. המדינה צריכה להתערב בכדי לשרת את האינטרסים של החברה בה. במקרה הזה, כדי להפוך מה שיותר חלשים לחזקים. חברה עם פחות חלשים ויותר חזקים היא בריאה יותר, מפיקה יותר וטובה יותר. חברי הכנסת ה- "חברתיים" מציעים להגדיל את הגרעון בכדי לתת יותר כסף לחלשים. הם פועלים בניגוד מוחלט לאינטרסים הכלכליים של המדינה כאשר הם עלולים לגרום לנזק ארוך טווח (בדמות העלאת האינפלציה, והקטנת ההשקעות והצמיחה במדינה) כשהתמורה אינה נראית לעין כיוון שמתן כסף לעניים, לא הופך אותם לעשירים וגם לא יהפוך בעתיד.





אם כבר במעריב עסקיינן, יוסי גורביץ ביקש לפרסם את הקטעון הבא:

שקר קדוש

בכותרת האחורית של מעריב (יום ששי, 3.12), מצהירים ארבעה מתכנתים ישראלים כי הם "תרמו" כמיליון קולות לבחירתו של יצחק רבין כאיש המאה של "טיים". המטרה, כמובן, מניעת בחירתו של אדולף היטלר (ראו גם "הצביעו היטלר").

העתון, מסתבר, רואה בכך דבר חיובי. גם מנכ"לית החברה בה עובדים הארבעה חושבת כך. יש משהו לא בריא בחברה שבה יכולים ארבעה אנשים צעירים להתגאות במעשה זיוף, ולקבל שבחים מכל עבר. מסתבר שהפטריוטיות היא אכן מפלטם האחרון של הנבלים. לא אתפלא אם בקרוב יקבלו תעודת כבוד מגוף כלשהו, כנראה משרד החינוך.

מעבר לזיוף עצמו, הדבר מציין את שבירת המראות שתמיד ציינה את ההוויה הישראלית, מהכבול הציוני של שנות החמישים, דרך "אני פלסטינאית" של גולדה, וכלה ב"הלוואי שעזה תשקע בים" של יצחק רבין. המציאות לא מוצאת חן בעיננו? הבה נתעלם ממנה, או לפחות נצבע אותה בורוד. אדולף היטלר עמד להבחר לאיש המאה? הבה נעמיד פנים שאיש המאה הוא יצחק רבין, ובאותה הזדמנות, נעבוד קצת על הגויים הטפשים (טיים, אגב, טוען שלטענת הארבעה אין בסיס).

אין זו פעם ראשונה שהעזוז הפטריוטי הישראלי בא על סיפוקו באינטרנט. לאחר אסון השייטת, כשהסתבר שהחיזבאללה מסוגל לאכול גם את הטובות שביחידות הישראליות, קמו כמה מתכנתים פטריוטים, ובפשיטה נועזת אל מעבר לקווי האויב, הפילו את אתר האינטרנט של החיזבאללה. שידעו שלא להתעסק עם ישראלים. למרבה הגיחוך, גם מעשה הטרור הזה קיבל סיקור אוהד בעיתונות הישראלית. יש להניח כי לאור הפצצותיו הכושלות של חיל האוויר, יקומו כמה כותבי סקריפטים, ישימו נפשם בכפם ויערכו הפצצת דואר נועזת נגד מטרות לבנוניות אסטרטגיות. סיסמת צה"ל החדשה תהיה, כנראה, "הטובים להייטק".
קישורים
מעריב
הצביעו היטלר - מאת דובי קננגיסר
טיים
יוסי גורביץ
חיזבאללה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

האבטלה 1198
מודה אני כי הכתבה המדוברת אינה מוכרת לי.

אך מוכר לי המצב שבוא משום מה החליט חלק נכבד מהעם כי על המדינה לכלכל אותו.

החלק הזה הוא מקבלי האבטלה.
החוק הסוציאלי הזה שאומר היום ניתן קצת מהמשכורת שלנו ומחר כאשר נצטרך אותו נקבל בחזרה לטעמי נכשל.

חלק נכבד ביותר הגיע למסקנה כי כלל אין צורך לעבוד כאשר מקבלים מהמדינה כסף.

החלק הזה לעיתים קרובות כלל אינו מנסה למצוא עבודה בטענה שהמדינה תמצא לי

החלק הזה מקבל מהמדינה ניסיון ולימודים בעבודות שונות.

אבל החלק הזה ואני משתמש במילים בוטות
עצלן, שקרן ,רמאי ועוד הרבה.
ולמה אני אומר זאת.

למדתי בעזרת הטלויזיה לשמוע את חברי תנו לעבוד בכבוד שאומרים בקול גדול תמורת משכורת מינימום אנחנו לא נעבוד.
כנ"ל מובטלים בטלויזיה.

ראיתי לא פעם איך כאשר החלק הזה מגיע למקום עבודה חדש בגלל חיוב הלישכה (דבר שקורה לעיתים נדירות) מבקש פתק אני לא מתאים.

ראיתי איך אנשים כאילו הורסים במפעל מסוים בנגב על מנת שיעיפו אותם מהעבודה.

דיברתי אם אנשים שמוציאים פטורים רפואים על מחלות שכלל אינן כיימות בגופם על מנת שלא ישלחו אותם לעבוד במקומות שבהם העבודה קשה.

נמאס לי לשמוע את הבכי בשלומי מצד אחד ואת מפעל זוגלובק (שנימצא שם) אומר אני לא מעסיק אנשים משלומי כי הם לא מוכנים לעבוד.

נמאס לי לראות איך פועל זר נותן איכות עבודה גדולה פי שלושה אם זה בחקלאות או בבניין.

נמאס לי מזה שלא מסוגלים לחייב אנשים לעבוד. ונותנים להם כסף חינם.

נמאס לשמוע את בכי אנשי דימונה (הייתי שם למעלה משנה וחצי) ולראות אותם יושבים כל היום בקיוסק ואז בוכים שאין לחם.

עובדי הגינון בעיריה הם בדוהים מהסביבה ולא דימונאים.

אבל יש לי פיתרון פשוט לבעיה.
ואני לא מדבר על אילו שבאמת אינם יכולים אלא על אילו שהזכרתי.

ניקח את אותם אנשים יש היום לפחות 200 אלף ונחייב אותם כל עוד הם מקבלים דמי אבטלה החל מהחודש השלישי לעבוד ארבעה ימים בנקיון הארץ. אפשר לקרוא לזה שרות לאומי.

הם ימשיכו לחפש עבודה בשאר הימים .
אין שום סיבה שאנשים יקבלו כסף תמורת ישיבה בקיוסק.

אני מאמין כי כאשר הם יתחילו לנקות את הארץ מהליכלוך והזוהמה שקיימים אם זה באתרי טבע ואם זה בערים אז הם אולי יצליחו למצוא עבודה מהר יותר.
התפתחות טבעית? 1202
החזקים מביסים את החלשים, זו התפתחות טבעית על פי התיאוריה של דארווין. בקרב בני האדם העובדה הזו לא טבעית, אלא היא כאן בגלל נסיבות הסטוריות.
אין דמגוגיה גדולה מזו כשאומרים "מה הם עשו בשביל למצוא עבודה". עם שכר מינימום נמוך, אולי באמת לא שווה להם למצוא עבודה.
אבל זה עניין לדיון נפרד. הדרישה "לקחת אחריות" והפלת התיק על המובטלים מטשטשות את הגורמים לאבטלה - איך נוצר המצב הזה, שברמת גן יש עבודה ובאופקים לא? האם בגלל שהאנשים באופקים "לא אחראיים"? או בגלל צורת חלוקה שונה של המשאבים, שביצעה שם - נכון - הממשלה?
איך ייתכן שכל האנשים באותה עיר הם "חסרי אחריות לגורלם"? אולי לתעשיינים לא כדאי והם לא טורחים להקים שם מספיק מקומות עבודה, ומהמפעלים שכבר יש הם מפטרים אנשים?

נכון, לא צריך להראות רק את המסכנים כדוגמה מייצגת. אבל המצב הזה אינו "טבעי". הוא תיאור שנותן הקפיטליזם כדי להרגיע את מצפונו לגבי העובדה שיש עשירים ועניים. "אין להם אחריות על החיים שלהם". יופי. אז מה אם כבר 30 שנה הם מנסים לשלם משכנתא, ולא מצליחים?
התפתחות טבעית? 1212
את הכתבה על שלומי ראית?
את מפעל זוגלובק שלא מסיג אנשים לעבודה ראית?

איפה עובדים היום הפועלים הזרים?

והאם מפעל יוכל לשרוד אם תעלה את משכורת המינימום?

אין לא שווה למצוא עבודה.
תלמד תהיה לך עבודה יותר טובה לא תלמד לא.
משכנתה מה לעשות להרבה מאוד אנשים גם במרכז יש משכנתה.

הכמות שמחולקת לישובי המסכנים היא הרבה יותר גדולה משאר הישובים.

אבל מצד שני לא ראיתי שבדימונה לראש העיר יש מכונית קטנה יותר.
או פחות סגנים.

תזכור את האמרה על תשאל מה מדינה יכולה לעשות בשבילך תשאל מה אתה יכול לעשות בשביל מדינה.
(תוסיף לזה את המבטא הצרפתי)

אגב אני עבדתי שנים עם שכר מינימום ובכוח העלתי את שכרי .
הכוח הוא כוח הלימודים הוא כוח ההשקעה בעבודה.

ולמרות שקשה אפשר לחיות אדם לבד אם משכורת מינימום של 3000 שח
וזוג בלי ילדים עם 6000 בקלות.

ואם תשאל ומה אם ילדים אז אני אענה לך שימתינו עד שמצבם יאפשר לעשות ילדים. או שלא יבכו אחר כך
התפתחות טבעית? 1214
אין ספק שבשביל עבודה טובה צריך ללמוד , אבל האם תושבי עיירות הפיתוח מקבלים הזדמנות שווה מבחינת רמת בתי הספר מול אלו במרכז הארץ ? האם לא נוצר פה מעגל אין סופי של ילדים למשפחות ענייות שאינם יכולים להרשות לעצמם מורים פרטיים ,מחשב , שלא לדבר על בית ספר ברמה נורמאלית מה שיוביל אותם לעבודות מחורבנות ( אם בכלל) ולילדים שיגדלו לאותו מצב בדיוק? מטרת המדינה לעזור לחלשים ולא לנכים ולמוגבלים בלבד.כנראה שכחתם אך מדינת ישראל קמה על ערכים סוציאליסטים. העשירים מרויחים את כספם ממשאבים שאינם שייכים להם ומבחינה מוסרית (אם היו מוסריים) לא היו יכולים לחיות ברמה של נסיכים כשיש אנשים בלי כסף לבית או אוכל
מכיוון שאין הזדמנות שווה לכל אזרחי ישראל יש לבצע הפליות מתקנות , מבחינת השקעות בחינוך בתשתיות והעלאת שכר המינימום.
דרך אגב מפעלים ירויחו יפה מאוד גם אם לא ישלמו שכר מינימום , מקסימום המנהלים ירויחו פחות מה שהגיוני וצודק הרבה יותר מאשר המצב קיום.
לשם הפרוטוקול , אני גר במרכז הארץ וחי מעבודה עם שכר נאה מאוד בצידה , כך שאינני סובייקטיבי ואינני "מתבכיין" כפי שציינת
התפתחות טבעית? 1215
יכולת לומר על באר שבע שהיא עיירת פיתוח.
ראה את בתי הספר שם.
ומה אם קריית שמונה.
צר לי אבל על מנת שתדע עלי לספר לך שגם בדימונה אפשר ללמוד וגם שם יש מכללה ואם צריך הם נוסעים גם לבאר שבע כדי ללמוד באוניברסיטה.

ועוד דבר שהינו מוזר לי לא היה מחשב עד לפני שנים מעטות ולא היו לי מורים פרטיים.
אבל כן היה לי שכל להקשיב בכיתה, וכן ההורים שלי הסבירו לי בגיל צעיר מאוד למה כדי לי ללמוד.
וכן אני עושה היום תואר על חשבוני.
וכן עבדתי על מנת שאוכל לעשות את התואר הזה.
וכן העבודה שלי הייתה בחקלאות ובדרום.
כדי לקבל את המענק.

אין אנשים חלשים כאשר מדובר על לימודים.
אני באופן אישי דיסגרף דבר שמקשה עלי לרשום האם זה עוצר אותי?
האם זה מונע ממני משהו? לא זה לא.
אני נלחמתי כדי שיהיה לי יותר כל ללמוד וגם היום אני נלחם כאשר צריך.
אני מצאתי פתרונות לבעיות שלי.

גם הם יכולים למצוא פיתרונות כי יש פיתרונות לכל דבר.
אבל צריך גם רצון.

ושאלה לי באיזה סקטור עתה עובד?

האם אי פעם ניהלת מיפעל?
האם אתה יודע כמה מפעלים כל שנה נסגרים כי הם לא מסוגלים להחזיק את עצמם?

מה אתה יודע על לשלם משכורת ולא רק על לכבל אותה.

האם אי פעם השקעת ממש כדי להקים מפעל בארץ.

נכון יש עשירים שקל להם אז מה?
רוב אילו שפותחים עסקים כדי להצליח נכשלים, רק השנה לפי העיתון נסגרו למעלה מ30 אלף בתי עסק פרטיים.

האם יש לך מוסג כמה אנשים זה 30 אלף מפעלים סגורים.

המדינה לא סתם אינה מעלה את שכר המינימום.
ברגע שבו תעלה אותו תשמיד לחלוטין את כל החקלאות בארץ. תשמיד לחלוטין את כל התעשיה הפשוטה בארץ.
האם אתה רוצה ליבא הכל? לא הכל זה מחשבים ומדינה אינה יכולה לחיות רק על הייטק.

אגב האם אתה יודע כמה אנשים בארץ עובדים היום בהייטק? בערך 50000 זה הכל ועם איילו שמשרתים אותם יש אולי 100 אלף.

אתה יודע שבהודו יש יותר משני מיליון אנשים שעובדים בהייטק.

מה יקרה כאשר הם יעברו אותנו ואין סיבה שהם לא יעברו אותנו.

ורק לשם הפרוטקול גם אני חיי היום במרכז הארץ אבל אני היום בגלל לימודי עובד מעט אבל אני לא בוכה.
התפתחות טבעית? 1257
לא. ילדי עניים אינם מקבלים הזדמנות שווה. כמובן שלא. ילדי עשירים לומדים בבתי ספר טובים יותר, בתנאים נוחים יותר, (לרוב) בבית נוח יותר, בסביבה נוחה יותר ובמיוחד: הם מסוגלים לשחד את מוריהם העניים בשביל ציונים טובים יותר. :-)

עם זאת, למעוטי היכולת יש את ההזדמנות והיכולת לצאת מהמעגל הזה. יש להם את היכולת לשפר את איכות חייהם וחובתה של המדינה (ואינטרס שלה, למעשה) לעזור להם במטרה זו, ע"י מימון ההכשרה המתאימה, ומתן העזרה הכספית הנדרשת למען יוכלו לעשות זאת. אך לא ע"י מתן כסף לא מכוון.

אתה אולי בוחר שלהביט על ישראל כעל מדינה קפיטליסטית, fully fledged, אבל מעשית, לא נדמו אותם ערכים סוציאליסטים שעליהם אתה מדבר: עדיין כל אדם זכאי לשירותים רפואיים, עדיין כל אדם זכאי להבטחת הכנסה, לקצבאות ילדים ושאר דברים.
התפתחות טבעית? 1256
זה אולי קר, אבל נכון, אז מה אם הם לא מצליחים לשלם משכנתא?

לרגע לא סתרת את דברי. מעולם לא טענתי שהמצב בו ריכוז המובטלים והשכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות מתרכזות באיזורים גיאוגרפים דומים הוא חיובי.
אך, דומני שאתה תוקף את הנקודה מהכיוון ההפוך, השאלה היא לא, איך זה ייתכן שרוב האנשים באופקים חסרי אחריות לחייהם (נניח רגע לעובדה שאין זה מדוייק), אלא על איך קרה שבאופקים התרכזו רוב חסרי האחריות לחייהם.
1221
אסף XXXXXX/נמרודי, כבר מזמן לא קראתי פלצנות מתנשאת כזו שלך. העניים אשמים שהם עניים, הרעבים ידאגו לעצמם, והמדינה תספק לכל אחד אפשרות להתחרות, וויוה האנושיות.

אתה אותו טיפוס שמוחא כפיים למשטרה שיורה כדורי גומי במפגיני סיאטל, שמפריעים להתפתחות הכלכלה והתרבות העולמית. באותה מידה תוכל למחוא כפיים לירי כדורי גומי בשטחים, גם כן נגד המפגינים העניים. העוני דחף אותם לאינתיפדה, אבל עוני לא מדבר אליך, אז צבעו את העוני בצבעים של התקוממות לאומית, ואז אתה תומך בהם. אם הם סתם עניים בלי שאיפות לאומיות, אתה נגד ושילכו לעבוד הבני-זונות.

השם שבחרת לכתוב בו מעיד על הכיוון שלך. העשירים יתעשרו, העניים ימותו ברעב, ואם לא ימותו, אז לפחות שירכזו אותם במחנות ריכוז ברמלה, ג'בליה, איפה שהם לא מפריעים לך להגשים את ייעודך במסגרת המדינה שתפקידה רק לאפשר לך להתפתח.

פאתטי.
1319
אני בוחר לענות לנקודות הענייניות שלך, או לפחות אלו שמעל החגורה.

בניגוד לעוני הפלשתינאי (שחמור בכמה אמות מידה מהעוני בישראל - שם הם רעבים באמת) לפלשתינאים העניים אין שום סיכוי לצאת ממעגל העוני במצבם. אין הם יכולים ללמוד כי אין לרוב לא ניתנים להם אישורים מעבר. אין הם מסוגלים להשיג את הכסף הנדרש, כי אין אדם מסוגל לשמור על קביעות בעבודתו שכשליש מימי העבודה שלו הוא מוטל בסגר ובשני השלישים האחרים, הוא עובר עיכובים לא הגיוניים במעברי גבול, בסתם היתקלויות באנשי מג"ב פראים,ואם יש לו מזל, לא יורים בו כשהוא חוזר הביתה.

עניי ישראל מטופלים בכפפות משי יחסית לעניי פלשתין. יש להם שירותי בריאות תמידיים, שירותי רווחה, הבטחת הכנסה ברמה כזו, שלפי מאמרו של נחמיה שטרסלר ב- "הארץ", יש מצבים רבים בהם עדיף לא לעבוד מאשר לעבוד ולהרוויח בדיוק את אותם כספים שהם יכולים לקבל מהמדינה וחשוב מכל, הם לא נדכאים על אדמתם. הם מסוגלים לעבור ממקום למקום, לפגוש את בני משפחתם, לנסוע לעיר אחרת בלי לעבור חיפוש רקטלי, לעבוד בלי שיגבילו אותם, לשתות ולהתקלח כמעט בלי הגבלת מים ובאופן כללי, הם חיים בסטנדרטים מערביים, ולא בסטנדרטים של מדינת עולם שלישי.

השוואה בין עניי פלשתין לעניי ישראל היא פסולה וטיפשית שכן אין מה להשוות: עניי ישראל יכולים להיחשב לאמידים ומצליחים בשטחי פלשתין. עניי פלשתין הם בעיה הרבה יותר חמורה מעניי ישראל, אך הם לא אמורים להיות בעיה שלנו. כל עוד אנחנו הכובשים בשטח, אנחנו אחראים למצבם ההומני - מובן שאנו מזניחים אחריות זו באופן בלתי מוסרי לחלוטין. לעניי פלשתין אין התשתית להתקדם בסולם הסוציו-אקונומי. תשתית זו תצטרך להיות מסופקת ע"י המנהיגות הפלשתינאית היות ואנחנו הוכחנו אוזלת יד מטעמים בטחוניים לספק תשתית זו.

לגבי המפגינים בסיאטל, רק אציין שקשה להתייחס ברצינות לחבורת המצחיקים הזאת, כשמגלים שעיקר ההמון נוטל חלק בהפגנות בכדי לבזוז כמה עשרות חנויות חשמל שבעליהן ולזכות בטלוויזיה חינם! מעבר לכך, אינני מבין את הקשר בין דברי לגבי עוני אל ההפגנות בסיאטל. דווקא כמה ממטרות המפגינים נוגעות לי מאד.
1258
כתב עת נפלא יש לכם. פירסמתי תגובה והיא נמחקה כי העזתי לטעון שהכותב אסף XXXXXX (המתחזה לנמרודי) לא מבין כלום מהחיים שלו.

תמשיכו כך ותגיעו רחוק.

אני יודע שגם את זה תמחקו. בשם חופש הביטוי. ובמאמר אחר גורביץ יטען שהוא בעד הדת שמאפשרת שאלות ולא בעד הדת שיודעת את כל התשובות. אתם יודעים את כל התשובות ולא מאפשרים לאף אחד לטעון שאסף XXXXXX לא מבין כלום במה שהוא אומר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים