|
על רקע הצלחתן של סדרות טלוויזיה ישראליות בחו''ל, נחשף קונפליקט כספי בין מפיקי טלוויזיה עצמאיים לערוצי השידור בישראל
|
|
תקשורת • המערכת • יום א', 20/10/2013, 22:39 |
|
בשנים האחרונות נמכרו לערוצי טלוויזיה וגורמי הפקה בחו"ל "פורמטים" רבים מישראל – תוכניות שהופקו ושודרו בארץ, והערוצים הזרים קונים את הידע והזכות להפיק להם גרסאות מקומיות. בין התוכניות האלו "בטיפול", "לעוף על המיליון", ו"חטופים", שהצליחו בארה"ב.
אולם המפיקים הישראלים שמצליחים למכור פורמטים בחו"ל טוענים כי לאחרונה התקבע מודל שבו, כחלק מהחוזה עם זכיין הטלוויזיה הישראלי (קשת, רשת או ערוץ 10) שמחליט לממן את ההפקה ולשדרה, הערוץ מקבל את הזכויות למכירת הפורמטים, וכך נחסם מהמפיקים ערוץ הרווח הזה. בכתבה של גילי איזיקוביץ' ב"הארץ" מרואיינים מפיקים הטוענים כי התשלום של הערוצים עבור ההפקה הישראלית הוא נמוך, ומשאיר להם רווח זעום – וכעת, הם מתלוננים, נחסמת בפניהם האפשרות להרוויח לאורך זמן מהפקות חדשות על בסיס אותן יצירות. תאורטית הם יכולים לנסות לדלג על הערוץ הישראלי ולמכור ישירות לחו"ל פורמט שלא הופק ושודר עדיין בארץ, אך זה נחשב חסר סיכוי.
הכתבה מציינת כי ערוץ 10 דווקא מתחלק חצי־חצי עם המפיקים בזכויות ההפצה – לדבריו, כדי למשוך מפיקים עצמאיים בעלי רעיונות חדשניים. "קשת" דורשת את כל הזכויות לעצמה, וב"רשת" המצב הוא בין לבין - אך לפי המרואיינים בכתבה המגמה היא התיישרות לפי הקו של "קשת". מאידך טוען מרואין עלום־שם מאחת הזכייניות של ערוץ 2 כי מן הצדק שהערוץ יקבל את הזכויות, שכן הוא משקיע את הכסף בהפקה ולוקח את הסיכון להפסד.
בבריטניה, קנדה, צרפת וברזיל, כאשר הסתמן תהליך דומה, נקבעה רגולציה שלפיה מרבית הזכויות יישארו בידי המפיקים. לדברי איזיקוביץ' התוצאה היא פריחה בטלוויזיה הבריטית והקנדית.
|
קישורים
לאיפה עף המיליון? כתבתה של גילי איזיקוביץ'
|
|
|