המאמר המלא |
פרסומים אחרונים במדור "ספרים"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
ראשית - האם מדובר בתרגום חדש? מתי הופיע? (סליחה על הבורות. אני לא קורא את מדור הספרים של "הארץ"). שנית - בורות חמורה עוד יותר: מהי הוצאת "פראג"? אילו ספרים אחרים פרסמה? (לא הייתי שואל שאלה כזו בדרך-כלל, אבל לא שמעתי מעולם על ההוצאה, ושמה מתקשר בדמיוני הפרוע - איך לא - עם הגולם, קרוב-רחוק של המפלץ). |
|
||||
|
||||
מדוע אתה מציין את מדור הספרים של "הארץ" דווקא? הוא מצויין, אגב. אני מניח שאתה לא קורא אותו מקוצר זמן. |
|
||||
|
||||
אני יודע שהוא מצויין. רק מקוצר זמן. |
|
||||
|
||||
השאלות המוסריות שמעלה סיפור פרנקנשטיין מתעוררות בכל תקופה מחדש, בלבוש אחר. נדמה לי שהשאלה שמונחת עמוק ביותר בתוך המיתוס הזה, מעבר לשאלת הפחד, היא - מהו האנושי? אם פרנקנשטיין הוא לא אנושי, לגיטימי לקרוא לו מפלצת (או דמון...). אבל זה מקרה קל, מה עושים עם בן אדם שמייצר זוועות? איך נקרא לו אז? ומה עושים עם מפלצת "טובה", שניצנים שלה מתחילים לצוץ, ועוד יצוצו, בעזרת הטכנולוגיות של רובוטיקה וביוטכנולוגיה? (ולטל כהן - מה שאלות הטריוויה האלה? מדובר ביצירה קלאסית, כנראה בתרגום חדש. רוצה לדעת, תיכנס ללינק לרכישת הספר ותלמד את הפרטים). |
|
||||
|
||||
או זהו, שהמידע הנ''ל לא מופיע שם. |
|
||||
|
||||
שתי הערות לענין סבלותיה של מרי שלי: 1. פרסי שלי מת רק לאחר שפורסם "פרנקנשטיין" (בעילום שם המחברת, אגב), ועל-כן לא השפיעה עובדת מותו על הרומן הזה. אני מעיר זאת כהבהרה למי שאולי הבין אחרת מהמאמר. 2. הרבה לפני מותו, הספיק שלי לבגוד במרי שוב ושוב, עם נשים מחוג מכריהם, כולל אחותה. מצד שני, הרומן ביניהם התחיל בדיוק באופן הזה, כאשר מרי היתה האשה הבלתי-לגיטימית. נוטים לשכוח לו את זה, אך פרסי שלי היה נבל אנוכי בצורה בלתי-רגילה. אשף במלים, ונבל. |
|
||||
|
||||
מן הסתם. אם הספר נכתב בעקבות התערבות שפרסי שלי היה שותף לה - סביר להניח שהוא היה חי בזמנו. |
|
||||
|
||||
אכן, אך משום שהמחבר מנה את סבלותיה של מרי שלי וכלל בהם את מות בעלה, וזאת כמעין אקספוזיציה לתיאור כתיבת הרומן, עלול היה להיווצר הרושם שגם האירוע הזה השפיע על כתיבתו. באשר להתערבות, ספר לא כותבים בן-לילה (היא כתבה את *הסיפור* בן-לילה. הספר הושלם הרבה אחר-כך), כך שההתערבות היא אינדיקציה לא רעה מבחינה סטטיסטית, אבל בהחלט לא מספיקה. ואתה אומר *שאני* קטנוני. |
|
||||
|
||||
סתם ובלי קשר לספר המדובר, אני ממליץ גם לעשות היכרות עם מר שלי האדון, משורר נפלא ומסאי פנטסטי, גם אם מורכב מדי לעתים(ובל נתעלם מן העובדה כי כתב רק מסה אחת). הוא אמנם היה חתיכת מנוול קטן ורודף שמלות גדול, אבל לכל מי שמבקש להבין שירה מעט טוב יותר ויש לו זמן, סבלנות ובעיקר סובלנות, שיקרא את ''סניגוריה על השירה'', מסה שנכתבה בעקבות מאמר של תומס ל' פיקוק-''ארבע תקופות בשירה'', מאמר שטען בכל כוחו לאפסותה הכוללת של השירה באשר היא. |
|
||||
|
||||
אני די בטוח שכתבתי כשם ''אילן מעוז'', אבל הטכנולוגיה וקשייה האובייקטיביים הכריעו את כף המאזניים. |
|
||||
|
||||
במסורת היהודית ישנן התיחסויות ליצורים מעשי ידי אדם עוד מלפני סיפור הגולם .התלמוד מספר במסכת סנהדרין על רבא שיצר אדם ועל רב חנינא שיצר עגל גמדי לארוחת שבת. אם נתעלם מהמופרכות המדעית של סיפורי חז"ל נגלה שאותם אנשים דנו בהשלכות פילוסופיות, מוסריות, אתיות וחברתיות (אמנם מאספקט יהודי-דתי) על נושא שבחמנם היה טכנית ספקולטיבי והזוי. יד דיון שלם אם יצור כזה נחשב לאדם, היינו אם מותר להרוג אותו, להעלותו לקורבן או לכללו במנין, בקיצור האם הוא נחשב אנושי. למשל נאמר בשם רבי יוחנן שאם היצור הוא בעל פני חיה וגוף אדם הוא אינו אנושי, ואם להפך הוא כן. ההלכה אומרת שאם היצור לא נולד מאם אז צריך לבדוק אפיונים סביבתיים כדי לקבוע אנושיות, כמו לימוד ]תורה כמובן[. |
|
||||
|
||||
דיון 300 |
|
||||
|
||||
...ומודה על האמת |
|
||||
|
||||
ישנו שיר של פרסי שלי בו הוא מתאר כיצד הוא רואה את בבואתו. מישהו יודע את שם השיר? |
|
||||
|
||||
עוד מאמר על המפלצת |
|
||||
|
||||
כל מה שהמאמר הזה מספר לנו אלה תובנות שכל קורא טיפה ביקורתי יכל להסיק וליצר בכוחות עצמו מהקריאה, שלא לדבר על זה ששלושת רבעי מזה מופיע בהקדמות ועל הכריכה האחורית של הספר (ובויקיפדיה..)... אז יופי , קראת את היצירה המקורית. נהנית? ספר לחבריך - אבל למה סתם לשעמם אותנו? |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |