אובר הפסידה 5.2 מיליארד דולר ברבעון האחרון | 3953 | ||||||||
|
אובר הפסידה 5.2 מיליארד דולר ברבעון האחרון | 3953 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
"מומחי תחבורה שונים, למשל המפקח לשעבר על התחבורה בניו־יורק, מאשימים כי אובר וליפט מחמירות את בעיית הגודש בערים – בכך שהן הופכות נסיעות דמויות־מונית לנוחות, הן מושכות נוסעים בעיקר מתחבורה ציבורית" התגובה הזו לא פחות מהזויה. |
|
||||
|
||||
מה הזוי? כל אחד מרגיש שהנסיעה האישית שלו לכאורה מהירה יותר. אבל כולם תקועים בפקקים ביחד. |
|
||||
|
||||
((נזכרת באותו לילה בין מנהטן וקווינס עם מזוודה גדולה, מחכה לאוטובוס שלא מגיע. האובר שלבסוף הזמנתי לא היה רק שלי, אבל הוא לפחות הופיע והביא אותי ליעד.)) |
|
||||
|
||||
הלך המחשבה הוא שהזוי: "מומחי תחבורה שונים, למשל המפקח לשעבר על התחבורה בניו־יורק, מאשימים כי אובר וליפט מחמירות את בעיית הגודש בערים – בכך שהן הופכות נסיעות דמויות־מונית לנוחות, הן מושכות נוסעים בעיקר מתחבורה ציבורית" אובר וליפט הופכות נסיעות דמויות מונית לנוחות -> הן מושכות נוסעים מתחבורה ציבורית -> בעיית הגודש מחמירה (עד כאן הכל הגיוני) -> מומחים תחבורה מחפשים את מי להאשים ובוחרים להטיל את האשמה על אובר וליפט. במקום להסיק את המסקנה המתבקשת - שהתחבורה הציבורית לא אטרקטיבית מספיק, הם מטילים רגולציה נוספת על אובר וליפט כדי לפגוע באטרקטיביות שלהן. |
|
||||
|
||||
זה לא סותר. בפרט כאשר אובר שוברת את השוק כדי להעיף מתחרים וליצור מונופול עתידי. |
|
||||
|
||||
האסטרטגיה של אובר היא למשוך זמן עד הבשלת המכונית האוטונומית. ברגע שזה יקרה, יהיה לה צי משל עצמה (או בחכירה, זה כבר פרט שולי) והיא תוכל להגיד ''שלום ולא להתראות'' לצי הנוכחי. אתם יודעים, זה שמופעל ע''י נהגים אנושיים שצריך לשלם להם. |
|
||||
|
||||
מאז שג'ף בזוס הצליח עם אסטרטגיית "גידול מתמיד ולעזאזל הרווח" להפוך את אמזון למפלצת, האסטרטגיה הזו הלכה וקיבלה הכרה. הדוגמאות הבולטות ביותר הן אובר, שכבר הנפיקה השנה, ו We Work, שעומדת לצאת בהנפקה ראשונה. הדו"חות הכספיים של We Work לשנת 2018 הראו שהחברה הכפילה את הכנסותיה (שוב) ובמקביל הגדילה את הפסדיה. לקראת ההנפקה החברה דיווחה על המחצית הראשונה של 2019 ושוב ההכנסות גדלו מאוד אך ההפסד לא קטן. מהכרה באסטרטגיה השוק הלך והגזים להערצה לאסטרטגיה, ותמחר את אובר וכעת את We Work ברמות שאינן קשורות לביצועים הפיננסיים. |
|
||||
|
||||
דומני שיש חשש שגם טסלה מפגינה אסטרטגיה דומה. אשמח שיתברר שזה לא המקרה. |
|
||||
|
||||
נכון, אבל אני חושב שבצדק. בלי קשר לשאלה אם יצליח לו או לא, בענף הרכב יש יתרון לגודל (ויוכיחו המיזוגים בענף בעשורים האחרונים) ולכן השאיפה לגדול מהר מובנת. אולי היה יותר חכם מצדו להתמזג עם חברה שיש לה תזרים מזומנים חיובי, אבל זה מאסק... |
|
||||
|
||||
לטסלה אכן אין סיכוי מול טויוטה ופולקסוואגן שיש להן תקציבי פיתוח אדירים לעומת כל שאר חברות המכוניות. שתי אילו בעשיריה הראשונה של תקציבי פיתוח, יחד איתן בגודל תקציבי פיתוח יש את סמסונג ו אב (אב=גוגל). ארבעת אילו באות בגודל תקציבי פיתוח מייד לאחר אמאזון שיש לה תקציב פיתוח מעל ומעבר. סיכוי של טסלה להציל את עצמה הוא לחבור לגוגל כאשר גוגל תתרום את חלקה בפיתוח תוכנת בינה מלאכותית. יש לגוגל קבוצת פיתוח ב AI שפיתחה בשנת 2018 את אלגוריתם _אלפא אפס_ המהפכני, אלגוריתם אלפא אפס בווריאציות השונות שלו מאפשר פיתוח AI _ללא ידי אדם_ אך ורק ממעקב אחר דוגמאות בשיטת ניסוי וטעיה. אלגוריתם אלפא אפס מאפשר פיתוח מנועי משחק לוח ללא יד אדם של המשחקים: גו, משחק שחמט רגיל ומשחק שחמט יפני. בשלושת המשחקים הנ"ל המנועים הדיגיטלים של דרך "אלגוריתם אלפא אפס" מנצחים כל מנוע משחקים אלטרנטיבי שפותח עד היום במשחקי הלוח (שלא לדבר על ניצחון בקלילות על כל שחקן אנושי). קבוצת הפיתוח AI של גוגל הנ"ל ניקראת לפי זכרוני DEEP_MIND. פיתוח AI למכוניות אינו חייב להיות כרגע למכונית אוטונומית בקונפיגורציה מלאה אלא למטרה צנועה יותר: למשל מערכות תמיכה ממוחשבות לנהיגה אנושית. לטסלה יש מעמד חזק בפיתוח סוללות למכונית, אבל לא ברור אם חברות יפניות לא השיגו כבר את הביצועים של סוללות טסלה או עלו עליהן. |
|
||||
|
||||
1. טסלה כבר מוכרים מכוניות כאלה (driver assisted9). אגב, במחיר של כ-1000$ אפשר לקנות היום מחברת comma את המערכת openpilot אותה ניתן להרכיב כלי רכב רגילים (מיצרנים מסוימים; סוסיתא לא נתמכת) ולקבל פונקציונליות דומה. 2. לטסלה יש יתרון עצום על המתחרות בקילומטרז' שנצבר לצרכי אימון (אם כי waymo של גוגל טוענים שחלק גדול מהיתרון הזה מתבטל בזכות סימולציות חכמות שהם עושים). כידוע במערכות AI זה פרמטר משמעותי ביותר. 3. שמעתי טענה שלטסלה יש יתרון של שנתיים שלוש על המתחרות גם בתחום הסוללות. 4. לדעתי הבעיה העיקרית של טסלה היא שבשביל למשוך את השקעות הענק שהם צריכים אלון מאסק מפריח הבטחות שהסיכוי להתממשותן נמוך מאד, בעיקר בכל הנוגע לתאריכי יעד. האם האימפריה שלו תקרוס כפירמידה בעלת בסיס רעוע? אני לא בטוח, אבל לו הייתי הפונז הייתי לוקח בחשבון את האפשרות שכל ההשקעה שלי בטסלה תרד לטמיון. אמנם "הפונזי שהרג את הפונז" יכולה להיות כותרת חביבה בעיתון, אבל הייתי מוותר עליה. 5. הישגיו של אלפא אפס כבר מתגמדים לעומת אלה של deepstack שמנצחת בני אנוש בפוקר רב-משתתפים, כלומר מתמודדת עם מצבים של ידע חלקי ועם הצורך לנבא פעולות של בני אדם, כולל שיתופי פעולה אפשריים ביניהם. מצבים אלה קצת יותר דומים לבעייתיות איתה מכונית אוטונומית צריכה להתמודד אבל עדיין יש הבדל של כמה וכמה סדרי גודל בין משחק פוקר בו החוקים פורמליים ופשוטים לבין מלחמת הכל בכל על הכבישים. זאת הסיבה שאני די פסימי, כפי שיובהר בסעיף הבא. 6. ההתרשמות שלי, כהדיוט עם קצת שעות יוטיוב, היא שבהעדר פריצות דרך משמעותיות מאד בטכנולוגיה מכוניות אוטונומיות לגמרי לא יעלו על הכביש ב-15 השנים הקרובות לפחות. זה אומר שיש סיכוי סביר שאני לא אהיה בסביבה להנות מהן (וכך נפסלת את האפשרות להציע התערבות) אבל אני מאחל לכם נסיעה נעימה. |
|
||||
|
||||
אז יש בינינו חפיפה. אתה אומר לכל הפחות 15 שנה ואני אומר לכל היותר 20 שנה. |
|
||||
|
||||
4. אני נרגש מהדאגה לחסכונותי. אבל אל חשש, השקעותי בטסלה מתונות מאד, כראוי למניות מסוכנות שכאלה. זאת ועוד, כבר ממשתי מזמן כחצי מההשקעה לאחר עליות יפות בעבר. |
|
||||
|
||||
אני מקווה שבכל זאת נשארת עם קצת השקעה עד העליות האחרונות, שהפכו את טסלה לבעלת שווי שוק גדול משל פולקסוואגן או GM. יש לציין שכעת נכנסות היצרניות הוותיקות לתחום הרב החשמלי, ובניגוד לציפיות מה שמתגלה הוא לא הבלוף של טסלה אלא להפך - שהוותיקות ממש לא יודעות לעשות את זה טוב כמוה. דגמי היוקרה מהסוג של יגואר I-Pace ואודי E-tron מקבלים בקורות לא רעות אבל לא מצליחים להמכר (שלא לדבר על הדגם של מרצדס שמכר כמדומני מאות בודדות של יחידות). הפורשה טאייקן מצליחה להתחרות יפה מבחינת הביצועים ואיכות הרכב הכללית אבל הטווח שלה הוא קצת יותר מחצי משל הטסלה S. בתחום הלא יוקרתי אף אחד לא מצליח לעשות מה שעושה הטסלה 3, שנותנת מכונית איכותית עם טווח טוב במחיר סביר יחסית. המתחרות או חלשות בהרבה מבחינת הטווח או מציעות הרבה פחות תמורה למחיר. מעניין כמה זמן יקח ליצרניות הוותיקות להדביק את הפערים האלה. |
|
||||
|
||||
אכן אכן, לאור העליות האחרונות ה'קצת השקעה' גרמה לטסלה לטפס במעלה תיק ההשקעות שלי עד שלפני כשבועיים זינקה לראש טבלת המניות (הבודדות, לא מדדים למיניהם) בהן אני מושקע. אוטוטו אני שוב מממש חצי וממשיך לקוות לטוב. |
|
||||
|
||||
אתה מתכנן אקזיט בזמן הקרוב? :-O |
|
||||
|
||||
אני מעדכן את התחזית שלי לעשר שנים לכל היותר: החלטתי שאפשר לצפות בוודאות גבוהה שאכן תהיינה פריצות דרך בלתי צפויות, ואחת מהן אולי כבר הוכרזה בימים אלה אם כי היא בתחום החומרה בעוד הבעיות העיקריות להבנתי הן בתחום התיאוריה והתוכנה. מן הסתם קצת brute force לא יזיק. האופטימיות המוגזמת שלי בענייני טכנולוגיה היא תמונת מראה מושלמת של הפסימיות שלי בעניינים אחרים. |
|
||||
|
||||
אני מסכים אתך לגבי טווח הזמן של הפתרון הטכנולוגי. הוספתי כמה שנים כדי להעביר אותו את הביורוקרטיה |
|
||||
|
||||
התחזית עוד לא התבדתה, אבל מתרבים הסימנים לכך שאותם אחוזי שיפור בודדים שחסרים לאוטונומיה מלאה הם בעיה של ממש. |
|
||||
|
||||
עם אותה גישה אפשר היה לומר שלטסלה לא היה סיכוי עם המוצר הנוכחי שלה, בכל זאת היא השתלטה על נישה חשובה. |
|
||||
|
||||
המודל העסקי של פייסבוק שונה. היא ייצרה טונות של מזומנים די מהר. פיסבוק הונפקה בפברואר 2012 כאשר ב 2011 היא כבר הרוויחה מיליארד דולר. אובר ממשיכה להפסיד גם אחרי ההנפקה, וכך גם מתכננת We work. |
|
||||
|
||||
...יותר מ-60% מההאטה במהירות התנועה בסן פרנסיסקו בין השנים 2010 ו-2016 נבעו מההשקה של שירותי הזמנות הנסיעות המקוונות. "החברות הללו יוצרות גידול בטור הנדסי בעומס התחבורה במרכז העיר", אמר דן לוריא. רוב המשתמשים מזמינים נסיעות פרטיות ולא אוהבים נסיעות משותפות למרות שהן זולות יותר - הנהגים בערים הגדולות מסתובבים ללא נוסעים בערך 40% מזמנם. מחקרים שנערכו בכמה ערים מצאו שכ-60% ממשתמשי אובר וליפט היו הולכים ברגל, לוקחים אופניים, משתמשים בתחבורה ציבורית או נשארים בבית אם שירותי אובר וליפט לא היו זמינים. - גלובס |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |