ערבי, דבר עברית! 3634
במאמר בכתב־העת האינטרנטי "אלכסון", מתאר ד"ר עבד אלרחמן מרעי, מרצה לספרות עברית במכללת בית ברל, את השפעתה הגוברת של העברית על שפתם של ערביי ישראל.

מספר הולך וגדל של מילים עבריות מוצאות את דרכן לערבית הישראלית כמו שהן, בדרך הקרויה "שאילה ישירה". המילה הנפוצה ביותר מסוג זה היא אולי המילה "בסדר", אשר לדברי מרעי, תלמידים ערבים רבים בבתי־ספר יסודיים סבורים כי היא מילה ערבית. מילים וצירופים אחרים שכאלה הם "מצוין", "כל הכבוד", "דשא", "מעלית", "מדרכה" ו"מכון רישוי". גם מילים לועזיות השתלבו בערבית דרך העברית בשאילה ישירה, כדוגמת "בוטיק", "סמינר", ו"דרמטי".

לצד השאילה הישירה, ישנן מילים עבריות שהשתלבו בערבית עם צורת ריבוי ערבית, כגון "רַמְזוֹרָאת" (רמזורים), או תוך שימוש בצורת היידוע הערבית (אל הידיעה), כגון "תלוש אִלְמַסְכּוֹרֶת" (תלוש המשכורת). דרך שילוב נוספת היא השעטנז, בה מצטרפת מילה ערבית למילה עברית בביטוי אחד. דוגמאות לצירופים שכאלה הן "שַהָאדִת בַּגְרוּת" (תעודת בגרות) ו"קַהְוֶוה מַע חַלִיבּ הָפוּך" (קפה עם חלב הפוך).

מקרה מעניין הוא של מילים ערביות במקורן, שנקלטו בעברית עם משמעות שונה מזו המקורית, ומצאו את דרכן חזרה לערבית במשמעותן החדשה. כך למשל ניתן לשמוע בערבית את הצירופים "יום כֵּיף לַלְמְעַלְמִין" (יום כיף למורים) ו"אַסְעָאר כַּסַּח פִי קִסִם אלְחֻ'צְ'רַוָאת וַאלְפַוָאכִּה" (מחירי כסח בדוכני הירקות והפירות).

העברית שגורה יותר בפיהם של ערבים צעירים מאשר מבוגרים, גברים מאשר נשים, ותושבי הערים המעורבות מאשר תושבי היישובים הערביים. לדברי מרעי, לא רק השפה העברית משפיעה על הערבים הישראלים, אלא גם אורח החיים הישראלי־יהודי; כך הפכה השבת ליום המנוחה העיקרי במגזר הערבי, וערבים רבים מדווחים כי הם נהנים מהחגים היהודיים יותר מאשר מחגיהם שלהם.
קישורים
ערבים מדברים עברית - אלכסון
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

על זרי הדפנה 626502
"עלה דפנה בא במקום וַרַק אִלְעָ'אר" - הצלחנו לקלקל אותם.
אין א גוטער שעה 626534
אם זה יימשך ככה, תיווצר בישראל מקבילה ערבית ליידיש.
אין א גוטער שעה 626540
יש עיראקית-יהודית ויש מרוקאית- יהודית מאז ומעולם.
אין א גוטער שעה 626541
מאז ומעולם? עיראק לא הייתה קיימת לפני מאה שנים.
אין א גוטער שעה 626549
אבל היו יהודים בעירק עוד הרבה לפני שהיתה עירק
אין א גוטער שעה 626553
עיראק הוא שמו הערבי של אותו חבל ארץ מאז שהערבית הפכה רלוונטית לגביו, מהכיבוש המוסלמי או לפניו עם חדירת שבטים ערביים לאזור.
626544
מאמר מעניין. לא ברור אם המחברים רק מתארים את המציאות, או גם נוקטים עמדה.
מי שצופה ב''עבודה ערבית'' ודאי שם לב לשפה של אמג'ד. לעיתים נראה שהיא נלקחה מחוברת התרגול של הספר.
אוף טופיק: תנו למות בשקט! 626569
התקשורת על סוגיה השונים מתבקשת בזאת להפסיק את הפסטיבל האיום של "נו, הוא מת כבר"? המתחולל בימים אלה סביב רה"מנו לשעבר אריק שרון. תנו לאנשים למות מהר, או לאט, בקצב שלהם, ובפרטיות הראויה, בלי להתגודד סביב חדרם בבית החולים כמו עופות טרף רעבים. הספיקו לנו חגיגות מותו של המרן, אין כוח לעבור את זה שוב. תפסיקו, טוב?
אוף טופיק: תנו למות בשקט! 626571
עדיף להדביק בדיון 2533
אוף טופיק: תנו למות בשקט! 626575
צודק. בוצע.
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626572
מבלי להיכנס לכל הקטע האתולוגי להבנת מציאות האסלאם, ישנם מס' מונחים המאפיינים את המוסלמי באשר הוא והם חלק מימנו. לאדם החילוני המערבי המונחים זרים. לפשט את המונחים אקח את שלושת הדתות המונותאיסטיות ואאפיין אותם במהותם עפ"י קטגוריה אותה מאמצים המאמינים של כל דת. האסלאם מאמץ מידת הדין(משפט), לכן אגב שמו אסלאם-כניעה. אם אתה עומד לפני שופט, אתה חייב לקבל את הדין-מי שלא עושה כן כופר. "דין מוחמד ביל סייף"-דין מוחמד בחרב. האסלאם מנסה להפוך את כל העולם למוסלמי ומי שלא מצטרף כופר שיש לשכנע, אם הוא לא משתכנע יש להרגו. הנצרות אמצה את מידת הרחמים(למרות מסעי הצלב הברוטליים והרג אין סופי במהלך ההיסטוריה). דת המגישה את הלחי השנייה, מנסה להמיר את אוכלוסיית העולם לדת הנצרות ואם לא עושים כן, יש לגשת בנעימות, בשטיפת מוח ועם המיסיון לשנות דעתו של אדם. היהדות הינה דת המשלבת בין המונחים דין וחסד והם מאזנים אחת את השנייה כביקורת המנטרלת קיצוניות לשני הצדדים. על דתות המזרח לא רשמתי, משום שהן עובדות על איפוס-התאיינות(מלשון אין של המציאות), זאת קטגוריה אחרת. אני אדם חילוני, אני לא רוצה לשכנע אף אחד לחזור בתשובה ואין לי שום אינטרס לכך, מה שכן, יש לי רצון להסביר את המציאות האסלאמית לאדם המערבי, על מנת שיבין עם מי יש לנו עסק. "דין", "כניעה"....מושגים ערטילאיים? צפו בסרטון הבא: http://www.youtube.com/watch?v=Hqp1y_DaUnE
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626576
בתור חילוני אתה יודע המון על שלוש הדתות המונותיאיסטיות ויודע משהו על דתות המזרח הרחוק.
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626582
נניח שאני דתי. נו....מה משנות העובדות?
נ.ב למדתי מחשבת ישראל בעברית.
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626583
מניין לך שאילו העובדות ?

דת היא עסק מורכב עם המון ווריאציות, הדתות משתנות עם המקום והזמן והחברה בה הדת מקויימת. אתה מכיר בקושי רב חלק מהיהדות בת זמננו . מכיר מקצת או יותר מקצת את היהדות התנ"כית, שגם היא עברה גילגולים תוך כדי תקופת התנ"ך. היהדות עברה מהפך ענק בתורה שבעל פה ובמקביל עברה מהפך לנצרות. היהדות המשיכה לעבור שינויים רבים בזמן הגלות. על האיסלם והנצרות אתה כנראה יודע רק על קצה המזלג (יחסית לכל הווריאציות שלהן). לכן כל מה שאתה אומר נראה כאוסף קלישאות וקיטלוגים.

לא חושב שאפשר לסכם במספר מילים מה זו יהדות, מה זו נצרות, מה זה איסלם, מה ההבדלים ביניהן. לדעתי, מוטב לא להסביר את התנהגות הקנאית של המוסלמים באזורינו על פי עקרונות דתיים, אלא לקבל את התנהגותם כ"דבר נתון" (ללא נסיון להסביר מניין ה"דבר נתון" נובע).
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626591
אין יהדות תנ''כית. מה שקרוי יהדות שייך לתקופת הבית השני. אולי בעצם רק עזרא ונחמיה זה כבר יהדות.
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626596
בטח שהייתה יהדות: דתה של מדינת יהודה (ובסוף תקופת התנך: פחת יהודה), שבה דברו יהודית. מה הייתה הדת הזו? זה כבר הוויכוח המקורי.
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626600
צודק. התכוונתי לדת משה שקוימה בצורה שונה ע"י כל אחד משבטי ישראל, רק שאז הניסוח של תגובתי היה מסתבך.

לגבי הרפורמה הגדולה בדת משה (יצירת התורה שבעל פה):
יש אכן נטיה לחשוב שהיא החלה להיווצר כבר בגלות בבל, בין השאר מפני שעבודת הכוהנים בבית המקדש הושבתה עקב חורבן בית ראשון. השבתת עבודת בית המקדש ייצרה ווקום דתי שהתמלא על ידי תוספת חקיקה דתית _שאינה_ קשורה בעבודת הכהנים. אבל זו רק השערה ללא הוכחות חזקות.
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 626601
צודק. התכוונתי לדת משה שקוימה בצורה שונה ע"י כל אחד משבטי ישראל, רק שאז הניסוח של תגובתי היה מסתבך.

לגבי הרפורמה הגדולה בדת משה (יצירת התורה שבעל פה):
יש אכן נטיה לחשוב שהיא החלה להיווצר כבר בגלות בבל, בין השאר מפני שעבודת הכוהנים בבית המקדש הושבתה עקב חורבן בית ראשון. השבתת עבודת בית המקדש ייצרה ווקום דתי שהתמלא על ידי תוספת חקיקה דתית _שאינה_ קשורה בעבודת הכהנים. אבל זו רק השערה ללא הוכחות חזקות.
לא ניתן להישאר שמאלני לאחר שמבינים את השקפת האיסלם. 627638
אם אי אפשר לסכם מבלי לחטוא לאמת אין טעם לדבר. השפה היא סיכום של משמעויות למילים.
סיכום במספר מילים שכל הדיוט יכול להסיק מהיכרות עם היהדות הנצרות והאסלאם של ימינו:
יהדות- משתנה מתגוננת ופאסיבית.
אסלאם- מקובעת תוקפנית ואקטיבית.
נצרות- משתנה ניטרלית ואקטיבית.
ביאור:
יהודים לא מנסים לייהד עמים אחרים ומקבלים (יחסית) צורות אחרות של אמונה יהודית.
מוסלמים, בעיקר ערבים (הלכות, משפט ופוסקי הדת) נלחמים או עוינים למוסלמי שמאמין אחרת ולבני דתות אחרות. אין ערבי מוסלמי חילוני, יש כופר.
נוצרים נהנים מעול מצוות לייט ולא כופים את דתם על אחרים. כולם חוטאים בכל מקרה.

את העדויות לסיכומים ניתן לפגוש בעיתונות היומית מדי יום.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים