נפטר הסופר ס. יזהר | 2694 | ||||||||
|
נפטר הסופר ס. יזהר | 2694 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
אני נוטה להניח שאצל יזהר הם מתים או נופלים. אולי הולכים. ודאי לא הולכים לעולמם. |
|
||||
|
||||
זקן השבט של הספרות העברית והוגיה הפוליטיים פרסם לפני מספר שנים את הסיפור שאהבתי, על שקדייה אחת. והוא מעין משל זן מעגלי מרגיע, שמתאר איך התמלאה פתאום, ממש פתאום, שקדייה שאין בה שום דבר מיוחד, פריחה. |
|
||||
|
||||
עצוב, ונזכר שעבורי הוא תמיד יהיה מי שכתיבתו עוררה אותי לחשוב על נושא ערכים בתהליך החינוכי. בעקבותיו כתבתי כאן מאמר בנושא. <מאמר 1114> |
|
||||
|
||||
ודאי לא הלך לעולמו או נפטר, הוא פשוט מת. בסיפוריו של יזהר לא היה אלוהים, לא היה מקום לכוחות על טבעיים. אני מאמין שמעטים קראו את יזהר. שפת הכתיבה שלו עשירה מאוד, מפותלת, עמוסה בהמצאות. הוא לא היה סופר שמתחנף לקהל שלו, הוא לא חשק בתואר סופר רבי מכר. בכלל, הוא לא ראה בעצמו סופר אלא מחנך. הוא כתב, כך אמר בראיון ברדיו, כאשר היה לו דבר מה לומר. יהי זכרו ברוך. |
|
||||
|
||||
כנכדתו שך ס. יזהר, אני יכולה לומר לך שפרשנות זה דבר אחד, או איך שמצטיירים דברים, ודברים שנעשים בבית הם משהו אחר. כשאמו מרים מתה, נרשמה על מודעת האבל שסבי ניסח "מרים סמילנסקי הלכה לבית עולמה" כך שכסבי נפטר המשפחה ניסחה הודעה כמעט זהה (היום לא נהוג לומר "בית עולמו") בה נכתב ש:"ס. יזהר (יזהר סמילנסקי) הלך לעולמו". גם אם הוא פשוט מת, לי כנכדה כואב לשמוע התנסחות כזו ואני מעדיפה נפטר, מוות הוא לא דבר פשוט. לגבי אלוהים המסורת היהודית הייתה דבר חשוב מאד לסבא, אין חג (ראש השנה-יום הולדתו, יום כיפור, חנוכה-יום הולדתה של סבתי, פסח, שבועות) שלא נחגג בבית כהלכתו, לסבא תמיד היה חשוב לקרוא מהמקורות, תמיד חשוב שנכיר את התנ"ך, את היהדות, את איך אמורים לחגוג חג יהודי, כולל השירים כולל הכל, גם אם זה הכי משעמם בעולם... אבל כשסבא מעביר משהו הוא תמיד קורא אותו בדרך מעניינת, מספר דברים מעניינים על החג, או סיפור מעניין אחר, והארוחות האלה של שבת וחגים תמיד שימחו אותו, כמו שאחי אמר בשבעה, והיו לו חשובות מאד, אז אולי בסיפורים שלו לא היה מקום לאלוהים (בעינייך). אבל כשסבא שלי מת, כמו שאמא דודי ישראל, בנו, לא קברו את ס. יזהר, כיוון שהספרים והסיפורים הם כאן כדי להישאר, אלא את יזהר סמילנסקי, האדם, הגוף. וליזהר סמילנסקי היה הרבה כבוד ליהדות, הרבה ידע, והרבה חשיבות לאלוהים, אלוהים כמו שהוא ראה אותו. אז אנא, הלך לעולמו, נפטר. אין שום דבר פשוט במוות. וזה גם ככה כואב. Mיקי |
|
||||
|
||||
צר לי אם מה שכתבתי הכאיב לך באופן כלשהו. יתכן שהייתי לא רגיש. סבך היה אדם וסופר גדול. מהמעט שקראתי בכתביו ניכרת בו אנושיות ואהבה גדולה ועמוקה לעברית. בהיותי בתנועת הנוער השומר הצעיר נתן לנו המדריך לקרוא מאמר שכתב יזהר, עוז להיות חילוני. אני זוכר שהמאמר הרשים אותי וממנו הסקתי שהוא אתאיסט. אולם לס. יזהר ישנם יחסים אינטימיים עם הגיאוגרפיה הישראלית, שמבעדה משתקפת אצלו לא פעם הגיאוגרפיה המקראית, אולם בד בבד בספריו מובעת ביקורת חריפה על הישראליות. בדרך כלשהו יזהר נתפס אצלי כאחד מראשוני הכנעניים, וכך גם הבנתי את שורשיותו וקרבתו לשפה ולגיאוגרפיה המקראית. מעניין אותי היחס המיוחד של סמילנסקי יזהר לאלוהים, אודה לך אם תוכלי להרחיב בקשר לזה. |
|
||||
|
||||
סבא שלי לא היה בשום פנים ואופן כנעני. בראיון ששודר ברשת א' ביום שישי ושבת שלאחר מותו (הוא נפטר ביום שני ה21 לאוגוסט) שנערך כמדומני בשנת 1997 עם ד"ר שמואל הופרט, הוא התייחס מפורשות לרעיון הכנעני, ואמר שכמה מחבריו היו כאלו, אך הוא רק בדק את הרעיון אך לא מצא בו את עצמו ומעולם לא הגדיר את עצמו ככנעני, למעשה מאז ומתמיד הגדיר עצמו כעברי. (אני מקווה שאני לא טועה וזה היה שם, ולא בתוכנית עם דב אפלבויים - חוצה ישראל, ששודרה באותה שבת ב23) גם אני חניכת שמו"צ (ותנועת המושבים לפני כן), וגם אני קיבלתי לקרוא את אותו קטע, יש לי אותו כאן בדף שמו"צ איפשהו אם אחפש היטב מכנס בגבעת חביבה. סבא שלי מעולם לא האמין בחילוניות מנותקת קונטקסט, הוא האמין בעבודת אדמה, הוא האמין ביצירה גשמית, והאמין שעל היהודי, ובפרט הישראלי, לא להיות תלמיד חכם, אלא לשלב בין ידע רחב לבין עבודת כפיים, והידע הרחב הזה, הוא המסורת שלך, מעיין באת, המקורות העמוקים שלך, אי אפשר לקרוא רק ברנר וגנסין, חביים לקרוא לדעת ולהבין, כחלק בפני עצמו ולא רק משלים, את התורה והמסורת. רבים טוענים שסבי היה פוסט ציוני, זה לא נכון, הוא אומנם חשב שהציונות חטאה בלא מעט דברים, אך מעולם לא היה פוסט ציוני. על אותו היבט היחס לדת. המסורת כמחוברת לעם, המסורת כקורפוס של ערכים, או מקור לדיון ערכי, כתרבות של עמנו ממנה בעצם מתחילה היותו של ישראלי, הייתה חשובה לו מאד, האם הדת היהודית כדת הייתה חשובה לו? אני כנכדתו לא יכולה לומר במדוייק, אבל אם התשובה חיובית אז הרבה פחות. אני מקווה שעניתי לך ולוא במעט, צר לי אם יצאתי מבולבלת, כל דיבור וכתיבה עליו בלשון עבר, ולא כאחד שאני יכולה פשוט לנסוע ולדבר איתו, קשה עלי מאד, אהבתי אותו מאד. הוא היה עבורי החכם באדם, וקשה לי שמקור הידע ומקור האהבה הבלתי נדלה הזה כבה עבורי, ועבור רבים אחרים. |
|
||||
|
||||
אני שמח לשמוע שס. יזהר היה אדם שכיבד את המסורת ,נראה לי שהוא גם לא היה שמאלני כפי שהתקשורת מנסה לתאר אותו , פשוט היה אדם רגיש. רבים מנסים להתלות באילן גבוה ולתאר את הדעות הנפסדות והנמוכות שלהם כאילו זה חלק מתפישת עולמו של פילוסוף או סופר גדול כך עשו גם הנאצים כשניסו להציג את ניטשה כתומך בשיטתם , (ניטשה ענה להם שמעולם לא נתקל במטומטמים כמוהם). על כל פנים אני שמח שאת דוחה את הפרשנות השיטחית של האספסוף הנבער שקורה לעצמו פוסט ציוני. קבלי את תנחומי |
|
||||
|
||||
סתם לידע כללי, ניטשה מת ב-1900, והמפלגה הנאצית קמה אחרי מלחמת העולם הראשונה. אם ניטשה דיבר עם נאצים זה היה, מן הסתם, בגיהנום. |
|
||||
|
||||
שוב אתה מתעקש על פרטים שוליים שאינם מעלים ואינם מורידים. |
|
||||
|
||||
אלוהים נמצא בפרטים השוליים. |
|
||||
|
||||
הבחור מערבב, כנראה, בין נאצים לבין "סתם" אנטישמים - אם כי לא נתקלתי גם במקום בו ניטשה ענה לטוענים אנטישמים כי "מעולם לא נתקל במטומטמים כמוהם". תוכן תגובה 409067 מזכיר את ה"מידע" הנמסר לתלמידים בחלק ממוסדות החינוך הדתיים, ואשר תכליתו להאדיר את היהדות על פני תרבות אירופה ולחזק את אידיאולוגיית "העולם כולו נגדנו ורק הקב"ה מצילנו מידם". ואשר לדברי בעל התגובה על כך שיזהר לא היה "שמאלני" ורק התקשורת אשמה בשמאלניותו - זה מזכיר לי שאורי פז, בזמנו, גייר את איינשטיין, את מירב מיכאלי, תיבדל לחיים, את דליה רביקוביץ' ז"ל ועוד כמה חבר'ה טובים - הרבה יותר בהתלהבות משהם גיירו את עצמם. |
|
||||
|
||||
ואל תשכחי את הרצל. |
|
||||
|
||||
הרצל חקק? |
|
||||
|
||||
לא לבד, עם חבר שלי הרצל. |
|
||||
|
||||
"אם אני יוצא היום לעולם אני בור. לא נתתם לנו לא אנגלית ולא מתמטיקה. אם אתם בטוחים כל כך בדרך שלכם, תכינו אותנו לעולם. אל תיתן לי את הקלישאה שבתורה יש הכל, כי בתורה אין אנגלית ומתמטיקה" לומדים להיות חילונים, שחר אילן, הארץ http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/762628.html |
|
||||
|
||||
עשה לי את היום! |
|
||||
|
||||
עכשיו שאני רואה לראשונה את תגובתך המתייחסת לתגובותי ולמאמרי בעבר (אין קל יותר מלתקוף שלא בו-במקום ומבלי להתבסס כלל על העובדות היבשות והרטובות), ברצוני להגיב לגופם של דבריך. 1. לא "גיירתי" את אלברט איינשטיין, היהודי מבטן ומלידה. ערכתי תחקיר עומק סביב אמונתו הדתית. התחקיר פורסם בשישה פרקים באתר Aish, לצד מאמרים נוספים שלי שם, ראו: בגדול, טענתי על סמך בחינה של כתביו השונים כי איינשטיין אמנם לא היה יהודי שומר מצוות, אבל האמין בקיומו של א-לוהים וטען שלאור מחקריו לא ייתכן שהעולם מתנהל ללא השגחה עליונה ויד מכוונת. באיזשהו מקום אני מוצא התאמה בין תפישת אמונתו של איינשטיין לבין תפישת האמונה היהודית כפי שזו מתבטאת בהגותם של עמודי הטווח של היהדות המסורתית-האותנטית: הרמב"ם והחזון איש. על המחקר עברו כמה מדענים במכון ויצמן ובעברית, והביעו את התפלאותם מהדברים המרתקים. קיבלתי גם הרבה תגובות מעודדות ממדענים לא מאמינים. 2. את מירב מיכאלי לא היה צורך לגייר, אם בכלל יש מקום לגייר יהודית שכזו. נתתי לדבריה לדבר בעד עצמם. להזכירך, היא דיברה בראיון עיתונאי על שמירת המצוות הפרטית שלה. זכותה המלאה? זכותי המלאה להביא מדבריה בהקשר לנושא שנדון בזמנו ביני לבין אייליסט אחר. 3. ברור שגם את דליה רביקוביץ' לא היה מקום לגייר, משוררת יהודית כשרה למהדרין. לא הוצאתי את דברי רביקוביץ' על התרבות החילונית מהקשרם. רק הבאתי אותם ככתבם וכלשונם: במקרה אחר, קיבצתי לינקים וציטוטים נבחרים בפוסט אחד, מדברי המספידים אחרי שהלכה לעולמה: ובמקרה האחרון, הבאתי תקציר מאמרה של הסופרת אורלי קסטל-בלום על חברתה הטובה רביקוביץ' ז"ל בנקודה ספציפית שאני מצדד בה (רביקוביץ' לא התאבדה ומה א'כפת לתקשורת שהפריכה מיתוס לגביה?!): אני בהחלט מבין לליבך שדברי האמת היוצאים מפי ענקי רוח אלה, מי יותר ומי פחות כמובן, לא נוחה לאוזנייך ולאוזני חבריך. אבל מכאן ועד לייחס לי מעשים של גיור, ועוד "הרבה יותר בהתלהבות משהם גיירו את עצמם" - הדרך רחוקה מאוד. גילוי נאות: כל אחת מהרשימות האלה זכו לעשרות אלפי צפיות רשומות. למגינת ליבכם?! |
|
||||
|
||||
אני חושב שאתה הוא זה שאמור להתאכזב מאלפי הצפיות |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני מאושר מזה שהבנת |
|
||||
|
||||
כנראה שהוא הבין קצת הפוך, אבל מה זה משנה. |
|
||||
|
||||
במילה לגייר משתמשים הרבה פעמים בצחוק, נדמה לי שפעם אורי זוהר אמר למישהו ''אל תתאמץ כל כך לגייר אותי'' או משהו כזה, והוא צחק וכולם צחקו. כשאומרים את זה על ישראלים ויהודים כמו שהחשמנית אמרה, ברור שזה בתור ביטוי ולא מתכוונים באמת לתהליך גיור. |
|
||||
|
||||
ואני ממשיך לצחוק על הביטוי הזה ולהראות את האבסורד שבו. |
|
||||
|
||||
אתה יכול להגיד כל מה שתרצה אבל רואים בבירור מהתגובה הארוכה שלך שלא הבנת את הביטוי, וגם עכשיו, מהדיבור שלך על ה''אבסורד'', רואים שאתה עדיין לא מבין בדיוק. זאת לא בושה, לאדם שלא נולד בארץ, לא לדעת או לא להבין, ואפשר תמיד ללמוד דבר חדש ואין צורך לקפוץ מיד למגננה-מתקפה. |
|
||||
|
||||
זה כן בושה לאדם שמייתמר להיות יהודי ומדבר עברית מגיל תשע. אבל אצל אורי אין בושה אלא רק שימוש נבזי בכל הזדמנות להישתלח בכל מי שמעז שלא לחשוב כמוהו. אורי הוא אביר שמעטע של התקשורת שמעיז לפרסם מאמרים בכלי תקשורת שונים ולא מתבייש להמשיך ולכנות אותה לה בכינויי גנאי |
|
||||
|
||||
מגיל תשע? למען ההגינות - עכש"ז, הוא הגיע ארצה בסביבות גיל 12-14. |
|
||||
|
||||
רק תזהר לא להתנפץ לך אל סלע המציאות לפתע. |
|
||||
|
||||
בסדר, נגיד שאת צודקת. לגייר הפך למטבע לשון או לניב מהלך על ארבע. מה זה משנה? אני התייחסתי לזה כפשוטו, תוך גיחוך על עצם השימוש הקלוקל במונח, שעל מורכבותו כתבתי מאמר שלם באייל. |
|
||||
|
||||
אורי, הנסיון שלך להציג כל איקון תרבות כיהודי דתי הוא מגוחך אפילו יותר משהוא שקרי. ועם זאת, תודה על שחשפת בפניי את הרדידות והשקרנות של אמצעי התקשורת בדבר מותה של דליה רביקוביץ'. |
|
||||
|
||||
מעולם לא התיימרתי "להציג כל איקון תרבות כיהודי דתי". ואינני יודע מה אתה רוצה ממני. ממתי להצביע על סממנים רוחניים בקרב אייקונים תרבותיים הופך לחטא לאמת של האייקונים עצמם? בטח, ממתי שאין האמת הולמת את השקפת העולם החילונית של מי שהדיסוננס הקוגניטיבי שלו עובד שעות נוספות. |
|
||||
|
||||
להציג סממנים רוחניים זה אחלה. אבל ניסיון להציג אותם כעיקר אצל מטריאליסט כמו איינשטיין, זה שקר. (לא הבנתי את המשפט על הדיסונסס) |
|
||||
|
||||
איינשטיין לא היה מטריאליסט, כשם שלא היה אתאיסט. כמה מאמרים וכתבים של איינשטיין קראת בכלל שאתה מפיץ עליו שקרים שהיה מטריאליסט? גגל ערך "דיסוננס קוגניטיבי"... |
|
||||
|
||||
גיגלתי, אבל מה שהיה כתוב שם לא הסתדר עם המושג כפי שאני מכיר אותו, אז החלטתי שהם טועים וסגרתי את הטאב. |
|
||||
|
||||
אז, נכון. ע''ע ''דיסוננס קוגניטיבי''... |
|
||||
|
||||
בהתחלה חשבתי שאני לא מבין אותך, אבל בסוף הבנתי ש''נורא מצחיק'' הופנה לשינוי הכותרת, ושאתה בעצם זה שלא הבין. |
|
||||
|
||||
תלמד על ניטשה קצת ,הוא דחה כל קשר עם התנועה הנאצית , ואחותו שהיתה נשואה עם נאצי טיפש עוותה את העסק כדי להתקרב לתנועה הנאצית. וכן העולם כולו נגדנו ,ומי מציל אותנו ? אתה? |
|
||||
|
||||
ועוד קצת ידע כללי, ברנהארד פורסטר, בעלה של אחותו של ניטשה, התאבד ב-1889, גם כן איזה שבוע לפני שהיתה מפלגה נאצית. |
|
||||
|
||||
אוף... קבל חרררמפ ובפעם הבאה חכה בסבלנות ובנימוס, ליידיס פרסט :-] |
|
||||
|
||||
חשבתי שאם את מצילה אותנו, אין לך זמן לדברים קטנוניים שכאלה... |
|
||||
|
||||
לא מבינה מה אתה רוצה מעצמך או ממני. אמרתי באיזשהו מקום שניטשה דיבר על קשר עם התנועה הנאצית? לא דיבר על קשר, לא אישר קשר כזה ולא דחה אותו, היות וניטשה נפטר ב-1900, כעשרים שנה לפני הופעת הנאציזם. וע"מ להביא עוד כמה דברים על דיוקם: ברנארד פורסטר, בעלה של אליזבת פורסטר לבית ניטשה, היה תועמלן אנטישמי ואפשר לומר שהיה ממבשרי הנאציזם, אך נאצי של ממש הוא לא הספיק להיות, משום שהתאבד בפראגוואי בשנת 1889 - כ-30 שנה לפני הופעת הנאציזם כתנועה. ולשאלתך: כן, בעזרתו ובהאצלת סמכותו של הכס הקדוש אני מצילה אותנו יום-יום ושעה-שעה, ובקרוב אציל גם אותך באופן אישי. שב וחכה בסבלנות רק עוד קצת, רק עוד מעט - הגאולה כבר ממשמשת ובאה. |
|
||||
|
||||
ספרי לי קצת איך תצילי אותי ,אני ברזילאי שחום .. ''הגאולה ממשמשת ובאהה'' הממ לא רע. |
|
||||
|
||||
תגידי לה שתפסיק עם זה, לפחות כשזה במקום ציבורי. |
|
||||
|
||||
לא יפה! מ-מ-ש לא יפה! אמא של צחי היא גברת מושכת וסקסית עם המון אנרגיה ועם קול רדיופוני (היתה קריינית התחנה המחתרתית של הלח"י), קול שב-פ-י-רו-ש עושה לי את זה, ובמהרה בימינו יעשה את זה גם למר סנטוס. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי איך קול של אישה עושה לך את זה. הקול קול יעקוב והידיים ? סנטוס כבר חשמן ואין לו מונית אבל יש לו הכל . סנטוס |
|
||||
|
||||
אני לא יודע לסרוק לתגובות הרלבנטיות אבל אני זוכר שהחשמנית היא דו מינית. |
|
||||
|
||||
כשהיא תראה את סנטוס היא תבחר כוון חד משמעי. |
|
||||
|
||||
ראשית סבי בהחלט היה שמאלני. שמאלני ורגיש. הדעות של רוב המשפחה נעות בין מרצ (שזו התמיכה האידיאולוגית) לבין העבודה (בה היה חבר שמעון פרס וזו הייתה תמיכה פרסונלית, כיוון שהם האמינו בו ובדעותיו, והוא היה ועודנו חבר טוב של סבתי וכמובן של סבי כשהיה בחיים, פרס אף ספד לו על קברו). אינני יודעת מה הצביע עם המעבר של פרס לקדימה, אבל אני חושבת שבמקרה זה הם העדיפו את ביילין, שגם הוא ידיד המשפחה. אני חושבת זאת כיוון שבחודשיו האחרונים סבי העביר ביקורת קשה על אולמרט, וספק אם הצביע לו, עם כל בכבוד לפרס. אני אישית שמאל קיצוני מן המוזכרים לעיל, כך שאין סיכוי שאצטרף לקריאה לפוסט ציוניים אספסוף נבער. אבל אני זה אני ודעותיו של סבי הם דעותיו שלו, הוא כאמור היה שמאלן והומניסט גדול, אך בשום אופן וצורה לא היה פוסט ציוני, ואי אפשר לשייך לו דעות לא לו. תודה בכל מקרה על המילים. נ.ב. פנה אלי מכאן בחור בשם אורי, שלחתי לו חזרה דוא''ל, אני מקווה שהוא קיבל את תשובתי, אך מכיוון שלא נענתי, תקוותי שהסתפק בה. |
|
||||
|
||||
תודה רבה על המענה האדיב והמפורט . מעולם לא קיבלתי כזה מענה תרבותי ממישהו שמגדיר עצמו ''שמאלני קיצוני''. אני בא מבית רויזיוניסטי עוד מדרום אמריקה, כשהגענו ארצה אבא הסביר שהקומוניסטים הם חברים של הערבים , ומכאן הריחוק הבלתי מתפשר מכל הקשור לשמאל . אינני מבין כלל את הלוגיקה של השמאל בארץ אם כי אני אוהב מאוד את צה גוארה שהיה קומוניסט אמיתי אבל כלל לא דומה למה שהשמאל (העשיר והשבע) בארץ מיצג. ושוב תודה על התשובה. |
|
||||
|
||||
קראתי עכשו ההתכתבות שמופיעה כאן בענין אלוהי יזהר. כתבתי מאמר בכתב עת נתיב, מאמר הספד והערצה ליצירתו של ס' יזהר בשם 'כזוהר הרקיע'. יזהר התייחס ביצירותיו לאלוהים ולנושאים מטאפיזיים. ראו כמה התייחס בחבקוק ובוודאי בימי ציקלג. אף על פי שאני דתי קיצוני, ימני וכו' וכו' אני מוקיר את יצירתו המופלאה. איני מנסה לגייר אותה, לייהד אותה וכו' וכו'. יצירה לחוד ודעות לחוד וכן ראו במקדמות המשפט אבל אלוהים לא היה בבית. זהו משפט שיש לו נימה אפולוגטית. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |