נדחתה התביעה נגד ערוץ הספורט על ''נדידת'' תכנים לערוץ בתשלום נוסף | 1961 | ||||||||
|
נדחתה התביעה נגד ערוץ הספורט על ''נדידת'' תכנים לערוץ בתשלום נוסף | 1961 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
דוקים סנוקר איזה אושר צרוף |
|
||||
|
||||
סנוקר? למה לא מספרים לי כלום? |
|
||||
|
||||
בדיוק עכשיו משדרים את הגמר (איי-מרשל מול מיקרונזיה). |
|
||||
|
||||
האמת, בעקבות הידיעה הזו באייל העברתי לערוץ 5 בממיר (פעם ראשונה שהוא רואה את הספרה הזו אצלי, לדעתי), וראיתי את גמר אליפות ליגת רשת צמיגים כלשהי ברוגבי. היה ממש נחמד - למרות השיפוט המוטה באופן שערורייתי בעד יזראל (הוספיו למשחק איזה 10 דקות כדי שיהיה להם סיכוי להביא אותה בנקודות), תל אביב לקחו את הגמר 12-11, עם דקת סיום מותחת במיוחד (האליפות ניתנה על חודה של בעיטת בונוס מרגלי שחקן יזראל. החמיץ, והפסידו האליפות) |
|
||||
|
||||
לי זה קרה בתביעה אזרחית קטנה כנגד חברה ממשלתית גדולה (אל על). בית המשפט חוזר על טענות התביעה בפסק הדין ומבסס אותן כמוצדקות אך באותה נשימה מודיע כי בשל סלטה משפטית בירוקרטית על האזרח להמשיך להידפק בשקט. אני בטוח כי למרות הסתירה בפסק הדין, כבודה ישנה בשקט בלילה כמו תינוק, היא כבר התרגלה... אני מצידי כבר שמונה שנים מעדיף לטוס אפילו בביצ'קראפט של אייר בוטאן מאשר להמשיך ולתהות אם אלו טיפות גשם שמרטיבות את הבלורית הנסוגה. |
|
||||
|
||||
אתה לא משפטן בהכשרתך? בכל מקרה הביוגרפיה שלך כוללת התחככות לא מועטה במוסדות המשפט, על מנת לדעת ש"סלטה משפטית בירוקרטית" ופורמליסטיקה (קטנונית) היא נשמת אפה של המערכת המשפטית. צדק? זאת כבר פלנטה אחרת. |
|
||||
|
||||
אני? משפטן? יש דברים שלא אומרים אפילו בצחוק... |
|
||||
|
||||
אתה קרימינולוג? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אתה אורי זוהר? |
|
||||
|
||||
אני יפה? |
|
||||
|
||||
מה זה בכלל "טרום חוזה"? |
|
||||
|
||||
שאלה שגם אני שאלתי את עצמי. איני משפטן ובכ"ז אנסה כוחי. בעיקרון, טרום חוזה הינו מה שהוסכם או הובטח בע"פ או בכתב (למשל בזכרון דברים) טרם החתימה על החוזה עצמו. מרגע שנחתם החוזה, הוא מחליף את מה שהוסכם קודם לכן1. יתכן שכוונת השופטת, בהתייחס גם לשאר דבריה, היא שגם אם הובטחו למנויי הכבלים אי אלו דברים באשר לתוכן הערוץ טרם חתימתם (למשל ע"י הסוכן שביקר בביתם), הרי שהדברים לא הוזכרו בחוזה עליו הם חתמו בסופו של דבר. בנוסף, מאחר ומדובר בתהליך הדרגתי, בידיעת שני הצדדים, הרי שבכך התברר לעותרים מה משמעות החוזה בזמן אמת והם גם יכלו לסיימו בכל רגע מבלי שניזוקו. לי זה נראה עניין של מודעות צרכנית וכתובתה היא יותר מועצת הכבלים מאשר בית משפט. אגב, אם הכבלים היו מונופול, יתכן והיה בידי העותרים טיעון נוסף. אבל יבואו משפטני האייל (הדר? אליהו?) וציידי הקישורים ויעמידו דברים על דיוקם. ובכל מקרה, יש לנו עוד הרבה מה ללמוד מן המתוקנות שבאומות העולם: http://encarta.msn.com/grad_article_ludicrouslaws/Lu... --------------------------------------------------- 1 אם כי אפשר לחשוב על מקרים בהם אולי ישנה חריגה מכלל זה. |
|
||||
|
||||
גם אני לא משפטן, ואני הבנתי את המשפט "חוק הגנת הצרכן...תקף לגבי טרום-חוזה בלבד ולא לגבי חוזה ארוך-טווח ..." בכך שמכיוון שהחוזה בין הלקוח לבין חברת הכבלים (או הלווין) אינו חד פעמי, אני אשלם כך וכך ואתם תספקו לי את זה ואת זה, אלא מתמשך, אני אשלם מדי חודש את דמי המנוי, ואתם תספקו לי את חבילת הערוצים, הרי החוזה, הן בנושא המחיר והן בנושא הרכב החבילה, פתוח לשינויים מפעם לפעם, והצדדים רשאים אף לבטלו בכל עת. ושאלה למשפטנים (בין אם האמור לעיל הוא תרגום דבריה של כבוד בית המשפח(1) לשפת בני אדם, ובין אם הם קשקוש גמור) לפי הידיעה "השופטת גם העבירה ביקורת על מועצת הכבלים והלוויין, וקבעה שהיא לא מילאה עד תום את תפקידה לפקח על חברות הכבלים והלוויין". האם אני, כצרכן וכמי שמממן את פעולת מועצת הכבלים והלוויין, יכול(2) לתבוע מועצה זו ואת העומדים בראשה, על הנזקים שנגרמו לי עקב רשלנותם(3) במילוי תפקידם? ___ (1) במקור שגיאת הקלדה, אבל שישאר. (2) ברור שאני יכול, אם אשלם את האגרה. השאלה היא האם יש לי קייס. (3) והאם עלי להוכיח את רשלנותם, או שמא זאת כבר נפסקה ע"י השופטת פלפל? |
|
||||
|
||||
כלומר אתה תולה את דבריה של השופטת בקיומו בחוזה של סעיף דינמי מן הצורה:"חברת הכבלים תהיה רשאית מעת לעת לשנות את דמי המנויי וכן את הרכב ותוכן החבילות אותן היא מציעה". יתכן שגם (או רק) לזאת התכוונה הגברת פילפלת (: |
|
||||
|
||||
והנה תשובה משפטית מוסמכת יותר: השלב הטרום חוזי מתייחס באופן כללי ולא רק בהקשר של דיני הגנת הצרכן לשלב המו"מ. על מנת שההסבר יהיה מובן נרחיב מעט בענייני חוזים בכלל. לחוזה יש שלב מקדים והוא שלב המו"מ. שלב המו"מ מתאפיין במצגים השונים אותם מציגים הצדדים על כוונותיהם, מה הם מתכוונים לעשות ולמשל גם על תכונות המוצר או השירות שהם מתכוונים לתת. חוק החוזים מטפל גם בשלב זה והוא קובע למשל שגם את שלב המו"מ יש לנהל בתום לב. לגבי זכרון דברים: על מנת שחוזה (בין בעל פה ובין בכתב) ייכרת יש צורך בשתי דרישות עיקריות אשר את קיומן בית משפט בוחן: "גמירות דעת", שהיינו האם הצדדים *באמת* התכוונו להתקשר בחוזה ו- "מסויימות", דהיינו האם החוזה שנכרת הוא מכיל מספיק פרטים מהותיים כדי שיהיה חוזה, באופן שהוא "מסויים" ואפשר ליישמו בפועל. בחלק קטן של החוזים יש דרישה נוספת והיא דרישת הכתב, כמו למשל בעסקאות מקרקעין (וראה גם למשל סעיף 5 לחוק הגנת הצרכן – קישור בסוף) גם זכרון דברים איפוא, יבחן באותם משקפיים - דהיינו אם הוא מעיד על גמירות דעת והוא מספיק מסויים (כולל מספיק פרטים מהותיים) הוא ייחשב לחוזה לכל דבר ועניין. על פי רוב מה שאנשים מכנים "זכרון דברים" הוא חוזה. עכשיו לעניין חוק הגנת הצרכן. על פי סעיף 2 "לא יעשה עוסק דבר - במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת - העלול להטעות צרכן בכל ענין מהותי בעסקה" וכאן באה רשימה של דברים שנחשבים מהותיים בעסקה. באה הפסיקה ופרשה את הסעיף זה שחל על השלב הטרום חוזי שהיינו על שלב המו"מ. דהיינו אם עוסק למשל מבטיח בשלב המו"מ שמועד האספקה (שנחשב פרט מהותי) הוא שבוע ובפועל מועד האספקה הוא חודש אז - וכאן צריך לשים לב: אם במקרה ספיציפי (אחד או יותר) מועד האספקה נדחה בגלל בעיות של תובלה או כל בעיה אחרת שהעוסק לא תכנן מראש או התרשל לתכנן (למשל אם לקח מספר הזמנות גדול מידי) אז מדובר בהפרה רגילה של חוזה ו(בדרך כלל) חוק הגנת הצרכן לא יחול. אבל אם מדובר בעוסק שעשה דבר שהטעה (או היה עלול להטעות צרכן) כדי שהצרכן ישתכנע ויתקשר עימו בחוזה, למשל נתן לצרכן להבין בפרסומת שהאספקה תוך שבוע, אבל בחוזה עצמו היה כתוב חודש אז אנחנו נכנסים לחוק הגנת הצרכן. החוק יוצא מנקודת המוצא שהצרכן נחות מהעוסק, כח המיקוח שלו קטן מהעוסק והוא בדרך כלל "שבוי" (לצורך הדוגמא שלנו, אם פורסם שבוע אספקה ושהצרכן בא לחתום על החוזה התברר לו שזה חודש, הרי שהרבה צרכנים יחתמו על החוזה, כי הם כבר באו והם רוצים את המוצר וכיוצא באלה). ולכן אם היה מצג מטעם העוסק בשלב המו"מ על פרט מהותי – הרי שאם בחוזה הסופי מצג זה שונה, אפילו בידיעת הצרכן, זה לא ראוי, מבחינה ערכית והדבר עולה אף לכדי עבירה פלילית. מבלי להכיר את טענות הטובעים אלא מקריאת ההחלטה בלבד, נראה כי הם הגישו תובענה יצוגית (פרק ו'1 לחוק הגנת הצרכן) בטענה שהייתה הטעיה – הבטיחו להם ערוץ עם תוכן א' והם קיבלו ערוץ עם תוכן ב'. אומר בית המשפט יכול להיות (או אם תרצה – קרוב לוודאי) שהייתה הפרה של החוזה שבין הצרכן לבין חברות הכבלים. אלא שמדובר בהפרה שארעה אחרי כריתת החוזה ולא בהטעיה מכוונת של הכבלים. במילים אחרות הכבלים לא באו לצרכנים ואמרו להם, בואו תתחברו לכבלים ותקבלו ערוץ ספורט עם תכנים כאלה ובסוף הצרכנים קיבלו ערוץ ספורט עם תכנים אחרים. אלא הכבלים הבטיחו דבר אחד ונתנו את אותו דבר. רק לאחר זמן, כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה, או נסיבות אחרות הכבלים החליטו לשנות את תוכן הערוץ. אז אומר בית המשפט זה לא הטעיה. זה (אולי) הפרה של חוזה – ואם זה הפרה של חוזה אי אפשר לתבוע בתביעה ייצוגית באמצעות חוק הגנת הצרכן (וכמו שאולי ראית בפסק הדין – שהקישור שלו היה באחת התגובות בשרשור וגם לא לפי תקנה אחרת). עוד נקודה אחת. בית המשפט אומר שבחוזים ארוכי טווח צריך תיקון של החוק. מדוע? כיון שבחוזה קצר - הצרכן מתקשר עם העוסק, ההתחייבויות הן קצרות זמן אז אני יודע לשים את קו בין הטעיה לבין הפרה. אבל בחוזי ארוכי טווח העוסק יכול לשנות את תנאי החוזה לאחר עבור זמן, בגלל למשל התפתחויות טכנולוגיות ואז הצרכן לאחר זמן מוצא את עצמו "שבוי" בחוזה חדש שהוא אולי לא התכוון להיכנס אליו. ואז צריך לבדוק כיצד להגן על הצרכנים במקרה כזה, דבר שכיום לא קיים בחוק. חוק הגנת הצרכן: |
|
||||
|
||||
תגובתי הקודמת נכתבה ע''י בעל השכלה מתאימה. |
|
||||
|
||||
מהות היחסים שבין הלקוח לספק היא שאפשר בהתראה קצרה לעזוב את הספק. לכן אין הצדקה, לדעתי, לראות בזה הפרת חוזה. בכל מה שקשור בלקוח, הכבלים יכולים לשדר ממחר מסך שחור בכל הערוצים. הפרת החוזה שלהם היא מול המדינה, כי הם התחייבו לתכנים מסוימים, להתקין תשתיות גם במקומות קטנים ומרוחקים ועוד כהנה וכהנה הבטחות סרק. המועצה המפקחת אינה ממלאת את תפקידה, ובכך צודקת השופטת. |
|
||||
|
||||
אני יודע שכאשר חבר שלי עזב את הכבלים והצטרף ל yes, הוא חתם על עיסקה שבה הוא מקבל את הממירים1 בחינם (או בהנחה, אני כבר לא זוכר) ומחיר מיוחד לשנה, בתנאי שיתחייב לשנתיים. במידה והוא עוזב את חברת yes, עליו לשלם דמי ביטול גבוהים למדי. האם החבר שלי יכול לתבוע את yes על הפרת חוזה? --------- 1 אני יודע, היום קוראים לזה מפענחים - בשבילי הם תמיד יהיו ממירים |
|
||||
|
||||
למחוקק – שלא התיר להגיש תביעות ייצוגיות בכל נושא, רק ברשימה סגורה של נושאים. לבית המשפט העליון – שסירב (ברוב דחוק) לנצל איזו תקנה איזוטרית כדי להלביש עליה את כל עניין התביעות הייצוגיות בדברים שהמחוקק לא הסדיר. מהתלונה הזו צריך לנכות את העובדה שבית המשפט הורה לקיים דיון נוסף, כדי לשקול מחדש את עמדתו ובדרך לדרבן את המחוקק לעשות את עבודתו (יש הצעות חוק). הדיון הנוסף טרם הסתיים. בתביעה נגד ערוץ הספורט היתה לדעת השופטת "הפרת חוזה" (לא שאני מבין מה זה משנה, כשאפשר לצאת מהחוזה בכל רגע). הפרת חוזה, מה לעשות, לא נכללה במה שהמחוקק התיר לעניין תביעה ייצוגית. פסק הדין: http://62.90.71.122/Prod03/ManamHTML2.nsf/59F681AEF2... |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |