תוכנית האלומות של קנדל וצור 4223
הכלכלנים יוג'ין קנדל ורון צור, שמילאו בעבר תפקידים בכירים בשירות הציבורי, יציגו בשבוע הבא תוכנית להפרדה חלקית של מדינת ישראל לשלוש "אלומות" - מעין קנטונים, אך ללא תחימה גיאוגרפית. הרעיון מתבסס על הניתוח לפיו החברה בישראל מתחלקת לשלוש קבוצות יריבות: יהודית־ליברלית, יהודית־תורנית, וערבית. עיקרי התוכנית מובאים בכתבה של מירב ארלוזורוב ב-TheMarker.

בהצעתם, המדינה תקיים ממשל פדרלי רזה וחוקה פדרלית. כל אזרח יבחר לאיזו אלומה להשתייך. המחברים מעריכים כי ערבים רבים יבחרו להצטרף לאלומה היהודית־ליברלית. החוקה הפדרלית תעסוק רק במנגנוני הניהול המשותף, ולא בערכים.

עיר שבה יותר מ-‏90% מהתושבים בחרו להשתייך לאלומה אחת, תשתייך כולה לאותה אלומה. אם בעיר יש מיעוט של 10-40% שבוחר להשתייך לאלומה אחרת, אותו מיעוט יבחר נציגות שתייצג אותו מול העיר, ויקנה מהעיר שירותים. אם יותר מ-‏40% בוחרים באלומה אחרת, העיר תפוצל לשתי אלומות.

הממשלה הפדרלית תעסוק בענייני חוץ וביטחון, ביטחון פנים, הגירה, סביבה ותכנון. גם מערכת הבריאות תהיה בעיקרה פדרלית. יהיה בנק מרכזי פדרלי, וניהול מרכזי של מים וחשמל. בית משפט פדרלי יעסוק רק במחלוקות בין האלומות. גביית המיסים תיעשה רק על־ידי האלומות.

שני מנגנונני תמריצים מוצעים לאלומות. ראשית, תקציבי: כל אלומה תעביר תקציב לממשל הפדרלי, שייגזר ממספר אזרחיה ומהתל"ג שלה. יש בכך מידה של ערבות הדדית, אבל מוגבלת. אלומה שלא תעביר את חלקה, תאבד מייצוגה בבית הנציגים הפדרלי (האחראי על מדיניות וחוקה). 

תמריץ שני הוא בתחום הצבא והביטחון. הם מציעים שירות חובה, כולל ערבים וחרדים, גברים ונשים, שיכול לכלול פרט לשירות צבאי גם מוסדות בריאות וחינוך. אבל אלומות שישלחו יותר חיילים לצה"ל יקבלו יותר ייצוג במועצה שתיקבע את מדיניות הביטחון של ישראל.

לבסוף, הם מציעים כי מבחינה תקציבית, האלומה היהודית־ליברלית תסבסד את שתי האחרות למשך 15 השנים הראשונות, כדי לאפשר את המעבר.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  כיוונתם לדעת הקהל • שוקי שמאל • 3 תגובות בפתיל
  חוק הקומיסרים • שוקי שמאל • 9 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים