החברה להגנת הטבע נגד רכבת לאילת 4150
החברה להגנת הטבע פרסמה גילוי דעת שמתנגד נחרצות ליוזמה להקים מסילת רכבת לאילת. ההתנגדות עשויה להפתיע, שכן החברה, כמו רוב הארגונים הירוקים, ככלל תומכת בתחבורה ציבורית ורכבת בפרט, כעדיפה על תחבורת כביש. עם זאת, במקרה של המסילה לאילת, טוענת החברה כי פרט למחיר כלכלי אדיר וחסר כדאיות, הרכבת תשית מחיר סביבתי כבד ביותר.

בנוגע להיבט הכלכלי, גילוי הדעת מציין כי לפי ההערכות, ביצוע הקו יעלה כ-‏40 מיליארד שקל. עד כה הוצאו כבר 100 מיליון שקל רק על תכנון, וכעת מבקשים להוציא 30 מיליון נוספים על המשך התכנון (בין השאר, ראש עיריית אילת לוחץ לקדם את הקו).

תכנון הרכבת מדבר על קו לנוסעים ומטענים כאחד. בתוכניות מוזכרים חמישה מיליון נוסעים לשנה, אך גילוי הדעת טוען כי זה מספר מופרז מאוד, כאשר לשם השוואה בקו פריז־לונדון נוסעים עשרה מיליון אנשים בשנה. 

בנוגע למטענים, יש שלוש חלופות ששלושתן לא טובות. הראשונה היא שהמסילה תגיע עד הנמל הנוכחי - אך זה אינו בתכנון כי המסילה תחצה את אילת ותפגע באופיה. השנייה היא העברת המטענים במכולות מהנמל הנוכחי למסוף הרכבת שיהיה צפוני לאילת. אבל הצורך לפרוק משא מאוניות למשאיות ואז ממשאיות לרכבות יסרבל מאוד את התהליך ויהפוך אותו ללא־אטרקטיבי, בהשוואה לשיט דרך תעלת סואץ לנמלי חיפה ואשדוד. החלופה השלישית היא לבנות נמל נוסף, על תעלה שתיחצב מהים אל תוך היבשה עד צפונית לאילת - עניין יקר מאוד כלשעצמו (שאינו נכלל בהערכת 40 מיליארד השקלים), וגם (וכאן אנו מגיעים למחיר הסביביתי) יסכן מאוד את שוניות האלמוגים באילת. יש לציין כי כל גידול בתנועת אוניות משא במפרץ אילת מגדיל את הסיכון לשונית. השונית נחשבת כיום לנכס עולמי, כי האלמוגים בה פיתחו עמידות יותר מבכל שונית אחרת בעולם להתחממות המים באוקיינוסים.

גילוי הדעת מציין מחיר נופי כבד - המסילה על כל תשתיותיה הנלוות, בפרט סוללת העפר ועמודי החשמל, תהיה נוכחת מאוד בנוף המדבר. כמו כן, הצורך להגן על המסילה מפני שטפונות יחייב גשרים רבים, מה שיוסיף עוד על המחיר, או - כפי שמקדמות התוכניות הנוכחיות - סכרים בנחלים הגדולים, שישנו מאוד את משטר המים באזור ויפגעו פגיעה אנושה בחי ובצומח.

קישורים
גילוי דעת של החברה להגנת הטבע
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "סביבה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • kozmo • 5 תגובות בפתיל
  גיבוב של מלים • אריק • 13 תגובות בפתיל
  כלי התחבורה הכי טוב לנסוע איתו לאילת • גוּטֶה • 2 תגובות בפתיל
  ירוק עולה • אריק • 5 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים