לאחרונה נחשף כי מאות מיליוני שקלים שהושקעו במחשוב מתקדם של המוסד לביטוח לאומי, ירדו לטמיון.
הפרויקט, שיצא לדרך בשנת 2009, אמור היה לקחת 10 שנים ולצורך כך תוקצב ב-477 מיליון שקלים. יעדיו היו שיפור השירות לציבור, הנגשת מידע לצורך קבלת ההחלטות באירגון ושיפור כללי של תהליכי העבודה בו. בפועל הושקעו בו עד כה 600 מיליון שקלים, ופותחה רק אחת מ-33 מערכות שתוכננו, וגם זאת באופן חלקי. על־פי הערכה מעודכנת, לפרויקט, שאמור היה להסתיים בשנתיים הקרובות, נדרשים 800 מיליון שקלים נוספים והוא צפוי להסתיים רק בשנת 2028.
בין הסיבות לכשל ניתן למנות את היות הביטוח הלאומי גוף עצמאי שאינו נמצא בסמכותה של רשות התקשוב הממשלתית, האחראית על ניהול פרויקטי IT (אם כי זו הוקמה רק בשנת 2012). ועד העובדים של הביטוח הלאומי גם התנגד להעברת הפרויקט למיקור חוץ. במקום זאת נשכרו עובדים ארעיים. מצב זה הותיר את ניהול הפרויקט בידי הנהלת הביטוח הלאומי, שאינה מבינה בתחום המחשוב לדברי חה"כ אורי מקלב, שניהל דיון בנושא בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. גם דוחות של מבקר המדינה וחברת היעוץ ארנסט אנד יאנג שהתריעו על בעיות קשות בניהול הפרוייקט, זכו להתייחסות מינורית.
חברת בייקר טילי שסקרה 175 אלף פרויקטי IT, מצאה שרק 16% מהם הוכתרו בהצלחה, הכוללת עמידה ביעדי הזמן והתקציב. ככלל, טוענת רוני ברנוב מנכל"ית חברת היעוץ פלמינגוס, פרויקט כזה לא צריך לקחת יותר משנה וחצי. מעבר לכך, הוא הופך לפרויקט בסיכון גבוה, לא רק מבחינת עמידתו ביעדים אלא גם ביחס לרלוונטיות הפרויקט שנים לאחר שהוגדר. בכתבה ב-The Marker היא מפרטת מה נדרש להצלחת פרויקטים כאלו.
לעת עתה הוחלט להמשיך רק חלק קטן מן הפרויקט, בפיקוח הנהלת הביטוח הלאומי, ובתוך שנתיים לבחון את הדברים כדי לקבל החלטות באשר להמשך תהליך .
|
קישורים
|