|
מעשה הפיטורין של ישראל שירן, המורה שביקש שלא ללמד את ''מורשת רבין'' הפוליטית בבית-הספר, היה ההליך המהיר ביותר שחזתה מדינתנו, על המערכת הבירוקרטית הכבדה שלה. שיעור (רע) בדמוקרטיה.
|
|
חברה וכלכלה • דב אנשלוביץ • יום ה', 9/11/2000, 14:08 |
|
| |
לפני מספר ימים שמעתי ידיעות על השעיית מורה מעבודתו, משום ששלח מכתב בעילום שם ובו המלצה לבטל את אירועי ולימודי "מורשת רבין" במערכת החינוך. הידיעות הללו עברו ליד אזני מבלי שהתעמקתי בהן וקבעתי עמדה. גם לא היה ברור לי מה תכנם של אותם אירועים במערכת החינוך.
לפנות ערב שמעתי ראיון עם אותו מורה. האיש ביקש במיוחד לקרוא משפט מסוף מכתבו שהתקשורת לא טרחה כלל לפרסמו, ורק עם השמעתו יכולתי לקבל מושג מה רצה האיש. במשפט הזה נאמר כי הוא מצדיק שיחות עם התלמידים בקשר למעשה הרצח הנתעב ושלילת לקיחת החוק לידיים כדי לפתור בעיות פוליטיות. אבל, כיוון שמורשת רבין, עיקרה הצדקת הסכמי אוסלו, אין לדעתו ללמד נושא שנוי במחלוקת זה כחלק מתכנית הלימודים.
אחר־כך שאל המראיין שוב ושוב מדוע לא חתם על המכתב, ומי הם אותם "אנחנו" המזדהים עם המכתב. המתראיין סרב בתוקף לענות על שאלות אלה וטרק את הטלפון.
ברגע זה התבררה כל התמונה בראשי, וקבעתי עמדה נחרצת בעד המתראיין וכנגד המערכת שמריצה בבתי הספר את "מורשת רבין", ושמיהרה לפטר את האיש מעבודתו. גם הצגת המראיין את המרואיין כפחדן משום שכתב את מכתבו בעילום שם וסרב להביא את שמות חבריו שהזדהו עמו, נראתה לי בלתי מוצדקת. את הסיבה בגללה לא חתם, כבר ראינו. מעשה הפיטורין שלו היה ההליך המהיר ביותר שחזתה מדינתנו, על המערכת הבירוקרטית הכבדה שלה. חששו ברור - בודאי יש לו משפחה לפרנס. הוא הדין גם בחבריו שהזדהו עמו. הרי העובדה שחששו היה מוצדק הוכחה במהירות הבזק.
האירוע הנ"ל מצביע על תופעה חמורה מאד שקיימת בחברה הישראלית. מדוע לא מלמדים אצלנו את "מורשת בן־גוריון", למשל? הרי מדובר באישיות חשובה בהרבה מבחינת תולדות הציונות והמדינה!
ההבדל הוא שרבין נרצח. אבל העובדה שהוא נרצח אינה מלמדת על כך שדרכו בסוף ימיו הייתה נכונה. דווקא בימים אלה לנוכח אירועי היום יותר ויותר אנשים משתכנעים שדרך זו לא הייתה נכונה. כפי שאמר ישראל שירן - צריך לדבר על הרצח ולגנותו, אך אסור לנצל את הרצח כדי לחזק עמדה שנויה במחלוקת.
ה"טיפול" המהיר שקיבל המורה מזכיר מדינות אחרות וזמנים אחרים, זיכרון שלא מוסיף לנו כבוד. מגוחך הדבר ששירן ביקש ללמד את תלמידיו את יסודות הדמוקרטיה (במקום את הביוגרפיה האישית של יצחק רבין), ובשל כך זכה לשיעור בסתימת פיות.
|
|
|