עיריית תל־אביב פרשה בראשית החודש 20 תחנות להשכרת אופניים, אליהן עתידות להתווסף בחודשים הקרובים 130 נוספות. במיזם הושקעו כ-100 מיליון שקלים, והוא כולל גם את סלילתם של יותר מ-100 ק"מ של שבילי אופניים, לטובתה של אוכלוסיית הרוכבים בעיר שגדלה במהירות בשנים האחרונות, ומגיעה עתה לשיעור של 45% מתושבי העיר, על־פי נתוני העיריה.
תחנה להשכרת אופניים בדנוור קולורדו, ארה"ב. צילום: Randat מנוי שנתי לשכירת זוג אופניים במערכת החדשה, אותה מפעילה חברת "קונסיסט", עולה 240-280 שקלים. בעליו של המנוי מקבל הביתה שבב שמאפשר שיחרור זוג אופניים מאחת מתחנות העגינה, שכל אחת מהן מסוגלת להכיל עד 20 זוגות אופניים. סך מספר מקומות העגינה בתחנות הינו כפול ממספר האופניים שבמיזם. ניתן גם לרכוש מנוי מיוחד לטווחי זמן קצרים יותר. הקנסות על אי החזרת האופניים בתוך 24 שעות יכולים להגיע עד ל-4500 שקלים.
חבר מועצת עיריית תל־אביב ד"ר נח עפרון מבקר את אופן ביצוע המיזם. ביקורתו נסובה על כך שחלק משבילי האופניים אינם שמישים למטרתם, וכן שלצורך הקצאתם בוטלו שטחי חנייה, מבלי להתייעץ עם תושבי הרחובות הנפגעים מכך, שעתה יתקשו עוד יותר למצוא חניה בקרבת מגוריהם.
מיזמי השכרה של אופניים ברחבי העולם
Vélib, פריס: פועל החל מ-2007, עם קנס מירבי של 150 יורו. למרות זאת, כ-80% מזוגות האופניים יצאו מכלל שימוש כתוצאה מוונדליזם, נטישה או שמצאו את דרכם לאפריקה, מזרח אירופה, נהר הסן ועוד. Bixi, מונטריאול: מיזם השכרת האופנים הגדול בצפון אמריקה, פועל החל מאמצע 2009, עם קנס מירבי של 250$. שיעור הגנבות והוונדליזם בו נמוך במיוחד, ככל הנראה. EcoBic, מקסיקו סיטי: פועל החל פברואר 2010, עם קנס מירבי של 23$, עם אחוז גנבות של כ-30%, לפי אחד הדיווחים.
נכון להיום, כל המיזמים להשכרת אופניים נזקקים למימון חיצוני, עקב ההפסדים הנובעים מעלויות התפעול, מוונדליזם ומגנבה.
|
קישורים
|