Big differences 9963
From your article concludes the comparison between the spanish inquisition and the jewish comunity on the basis of their acts against Gabriel and his family.
A big difference that you've chosen to ignore is that the spanish inquisition's goal was to make everyone catholic and to fight those who refuses to be christened.
On the other hand the jewish community's goal , at all ages , was to keep and protect their belief , costoms and religion in order the survive as a nation with no land.
This attitude still remains these days , as you surely knows ("who is a jew ?"). You may criticize this approach (I do) but the comparison to the inquisition is not in order.
Big differences 9966
אני מסכים בהחלט להערה והייתי רוצה להוסיף השגה נוספת:
חשוב לעשות את ההפרדה וההבדלה בין היהדות לנצרות. עיקר כוחה של היהדות לא רק בעקשנות המדהימה של העם קשה העורף, אלא גם ובעיקר במלחמה חסרת-פשרות נגד כל חריגה מדרך היהדות המקובלת. רעיונות תיאולוגיים חדשים ומקוריים רצויים תמיד - כל עוד יובהר שהויכוח אקדמי ואין הכרה בהם כחלק מן היהדות (כמובן, התיאולוגים החדשים הם חלק מהעם היהודי, אולם התיאולוגיה שלהם חייבת להישאר מחוץ לגדר). זו רוחה וזה כוחה של היהדות - הויכוח הער והמתמיד, תוך הישארות בגבולות שנקבעו. לא ניתן להמציא פילוסופיה או תיאולוגיה חדשה שתתבסס אך ורק על התנ"ך, למשל, ולהגדירה כ"יהדות". גם היהודי הטוב (והתנא המבריק) ישוע שאף לרפורמות מרחיקות לכת, אשר מטרת רובן ככולן היתה רצויה ומבורכת, אבל הוא "שבר את הכלים" והתוצאה - דרכו הוכרה, אבל לא כיהדות.
זה לדעתי גם שורש הויכוח של היהדות (המכונה לעתים "אורתודוכסית") עם המכנים עצמם יהודים-קונסרבטיווים או יהודים-רפורמים. בויכוח זה, עם כל הליברליות והרצון הטוב, ידם של הראשונים על העליונה. כמובן שמותר לכל אחד לנהל חייו כרצונו, אבל לא כל אורח-חיים יזכה את בעליו בכינוי "יהודי מאמין". זה מצבם של הרפורמים והאורתודוכסים - אנשים נחמדים הם כן. יהודים (בדתם) - לא. כזה היה גם מצבו של אקוסטה. המאמר, אגב, מרתק.
מאבק להשרדות 9979
אם ישנו לקח שניתן ללמוד מהמאמר(שדי מעניין אבל לא חותר לעומק), הוא הלקח לפיו: אפילו הסובלנית שבדתות, כמו גם היהדות וכמו האסלאם(שהיה מצווה על סובלנות לשאר עמי הספר) כאשר קהילה נאבקת על חייה המטרה מקדשת את האמצעים.
אני מסכים עם רוב דבריך אך ישנו חלק אחד שגורם לבעיתיות וזהוא החלק של "יהודי מאמין", עליך להבין שבעולם בו ישנם כל כך הרבה אויביים ליהדות אין הרבה אפשרויות לסטות מהקו מכיוון שאט אט עלולים לפרש זאת כהתבוללות(הרי בסופו של דבר היהדות נאבקת על חייה) למרות שדוקא אנשי עידן "התבונה" של היהדות היו מתהפכים בקיברותיהם למראה הפנאטיות חסרת הפשרות, אנו מקבלים לא את מה שהוחלט ע"י אלוקים אלה את מה שהוחלט ע"י רבנים כדברי קודש שאין לערער עליהם, והללו האורתודוכסים אינם עושים דבר חוץ מלמלא בעיוורון לא אחר צו התורה כי אם אחר המשנה אשר הוא מעשה ידיהם של אינדווידואליסטים ובעלי דעה!!

שורה תחתונה:

בעולם מאיים אין הרבה מקום ביהדות האורתודוכסית לחשיבה עצמית בגלל הפחד המתמיד מפני סכנה מסויימת של התבוללות, ובכך מדוכאת החשיבה היהודית כשם שמדוכאת החשיבה הקתולית אשר מקובעת סביב עיוורון!!
מה שאבסורדי הוא שדווקא בעולם אשר יוגדר כאזרחי וחופשי היהדות תגיע לגדולתה המחשבתית.
מאבק להשרדות 354194
I agree to most of your views . The only thing that i am totally against is bestowing religious beliefs on secular people who have chosen not to believe or are sticking to traditional jewish values. So what we all agree is mutual respect which is very elusive but could be reached.
תיקון 9967
האינקויזיציה על כל זוועותיה פעלה אך ורק כנגד נוצרים (או נוצרים במוצהר), ולא להבאת כופרים במוצהר לכדי התנצרות.
והצורך של הקהילה היהודית לשמר את מהותה הרוחנית לא פסק עם הקמת המדינה, גם אם מאפייני המאבק השתנו.

מאמר מרתק.
Big differences 9973
אומר זאת בפעם המי-יודע-כמה: האינקוויזיציה לא פעלה כנגד יהודים. סמכויותיה נגעו אך ורק לנוצרים; אף שיכלה לזמן יהודים לעדות, היא לא יכלה לשפוט אותם. גם משפט התלמוד של 1240 היה כנגד התלמוד, ולא כנגד ה"חכמים" היהודים שהגנו עליו. בכך דומה האינקוויזיציה ל"ועדת הצניעות" החרדית: היא אינה פועלת נגד חילונים, אלא נגד "פורצי גדר" בלבד. האינקוויזיציה היא, במובן מסוים, משמרת צניעות על סטרואידים.

מטרת הקהילה היהודית - בניגוד לעמדה הציונית - הייתה, בדרך כלל, להגן על עצמה ועל יחודה. אף יהודי לא ישב באיזה חור קפוא במזרח אירופה וחשב על "הצלת העם חסר המולדת". כמו כל עם כבוש, הם שמרו על המסורות שלהם, גם כאשר היו אוויליות בעליל, כדי להמנע מטמיעה בעם הכובש.
האינקווזיציה והיהודים 9976
האינקווזיציה אכן לא פעלה כנגד היהודים ככאלה , אך במשך תקופות מסויימות היא פעלה "א-פריורי " כנגד כל נוצרי ממוצא יהודי שכתוצאה מכך היה חשוד מעצם מהותו בכפירה .
בראשית התקופה החדשה ועד המאה ה-‏18 וה-‏19 שררה בספרד אידיאולוגיה גזענית קיצונית שרק מעט מאוד מבדיל בינה ובין האידיאולוגיה הנאצית על הצורך לשמור על "טוהר הדם" הנוצרי מפני זיהום יהודי. האינקווזיציה שימשה ככלי של האידיאולוגיה הזאת במסעות הציד והרצח ההמוניים שלה כנגד "הנוצרים החדשים " שהיא עשתה כמיטב יכולתה להשמיד אותם ואת זכרם.
ספר מצויין על הנושא הזה ועל האידיאולוגיה הכמו נאצית של האינקווזיטורים הוא ספרו של אביו של ראש הממשלה לשעבר בן ציון נתניהו THE ORIGIN OF THE INQUSITION
ארבעים בתולות בגן-העדן החילוני 9978
יוסי,
במאה השש-עשרה לא שמעו את הפתגם "ברומא התנהג כרומאי"?
אני רואה זאת כך: במקום להודות לקהילת אמסטרדם על שקיבלה אותו, אוריאל החליט לחתור תחתה. אחרי שורה של אזהרות, שבהן בוודאי התאפשר לו לעזוב את הקהילה או להפסיק את מעשיו, סובלנות הקהילה פקעה, ואוריאל/גבריאל בחר בדרך של אוטו-מרטיריזציה.
מצאת את השאהיד החילוני הראשון...
מהפך אל הפחת 9981
בשלב מסויים האינקוויזיציה החלה להתערב גם בעינייני היהודים ובוצע רצח שיטתי של כל מי שלא היתנצר.
לא פלא שכל אדם לבן רביעי שהגיע לדרום אמריקה היה יהודי, בגלל שהם ברחו מאימת האינקוויזיציה בספרד אך בסופו של דבר האינקוויזיציה בדרום אמריקה הייתה אף הרבה הרבה יותר אכזרית מאשר בספרד וגם תבעה הרבה יותר קורבנות, רובם יהודים ופרוטסטנתים וגם אינדיאנים!!
Big differences 9993
1) Basically , you're right.
The inquisition didn't look for the jews, since being a jewish in Spain was practically illegal. In 1492 the jews in Spain were given the option of becoming baptized Christians, or leaving Spain. While the Inquisition had no authority over practicing Jews (who could not be branded as Christian heretics), the Inquisition had great authority over the "conversos", many of whom continued to worship as Jews in secret.
In addition , the Inquisition drew up an elaborate list of "signs" by which a "Judaizer" (a relapsed Jew) could be discovered.
So eventually they did chase jews.
2) Indeed , no individual in the Jewish community thought of saving the landless nation. The community itself was trying to survive and keep its tradition. The fact that they had no country just made this mission harder.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים