הקול והאיכול 83
קול הנו כלי ככל כלי. שימוש לקוי או פורה בו מקדם להקה או זמר בכיוונים מסוימים. יש להקות שהשימוש שלהן בתופים משעמם, ויש כאלה שעושות בהם קסמים: הכל תלוי בלהקה.
אני מסכים עם ניר שיש מחסור בשימוש נאה בווקאליזה בארץ, אבל לא מסכים עם ההקשר שהוא עושה בין מוזיקה טובה ומקורית לבין שימוש טוב בקול. יכול להיות יוצר מעניין עם קול מזעזע, אז מה? מה הקשר לעובדה שחברות התקליטים מסרבות לקחת סיכונים? חברות התקליטים נופלות מרוב רצון להוציא דיסקים של אמה שפלן, שבאמת שרה נפלא - ולא בגלל שהמזויקה שלה מקורית, תאמינו לי.
הקול הוא לא הכל. מוזיקה נמדדת בהרבה יותר מאשר שימוש באחד הכלים.
כלי כלי... 91
עם כל הרצון הטוב להגדיר את הקול ככלי, דבר הנכון בעיקר בתחום הג'אז דוקא, הרי שבתחום הרוק והמוסיקה הפופולארית אין הדבר כך. דוגמא פשוטה תבהיר את המצב: בחר לך שיר פופולארי אותו שמעת ברדיו לאחרונה. נסה לשיר/לזמזם את המנגינה. הצלחת? עכשיו נסה לשיר את תפקיד הבאס. הצלחת?... מן הסתם לא. דוגמא 2: בקש ממישהו ברחוב להזכר בשיר. מה הוא יזכור? הנקודה - בתחום הרוק יש חשיבות רבה מאד לשירה מעבר להיותה כלי.
באשר לאיכות הקול - גם זמר שקולו אינו ערב במיוחד יכול להוציא מוצר מוקפד ומוגמר. אין הטענה כנגד זמרים שקולם אינו "יפה", אלא כנגד כאלו שאינם מקפידים בנושא ומזייפים על כל צעד ושעל. ההבדל גדול. אם להביא דוגמא מנושא התופים שהזכרת - לא לכל להקה יש מתופף גדול, אבל לשם כך הלהקה תשתמש במטרונום במהלך הקלטת התופים, על מנת לוודא כי הקצב נכון ויציב, וחייו של המתופף אינם חיים עד שגמר להקליט ערוץ תופים מושלם. לא כך הזמר, שבמקרים רבים פשוט שר לו את השיר פעם או פעמיים וסוגר עניין. מה נורא.
העיקר הכוונה 93
לא ירדת לסוף דעתי, ניר.
אני מסכים שחשיבות הקול גדולה - אם כי אם תשאל כל אחד ברחוב, שים לב שגם לא יהיה אכפת לו מהאיכות -, אני פשוט טוען שאין שום קשר בין טענתך לגבי דיכוי יוצרים חדשים ומניעת מוזיקה מקורית, לבין איכות הקול. חברות התקליטים מונעות מוזיקה מקורית כי זה לא משתלם להן להמר, אני מניח, אבל מה הקשר לאיכות הירודה של השירה בישראל? תסכים איתי שזמר מצוין יכול לשיר מוזיקה בנאלית, וזמר איום לשיר מוזיקה מקורית ומזהירה. פשוט אין קשר.
ולסיכום, רציתי לציין שלפי דעתי אין התדרדרות בתחום השירה בישראל - הוא אף פעם לא היה במרכז העניינים, זה הכל.
הקול והאיכול 27152
אני חושבת שאם מישהי הופכת זמרת אז הקול הוא זה שאמור לייצג אותה. יוצרת מוזיקה טובה ושרה גרוע? שתתעסק במשהו אחר במוזיקה ולא תנסה נואשות לעלות מסולם הצלילים של שתי אוקטבות ולהתכחש לעובדה שהיא נשמעת כמו צפרדע דרוסה. אם אדם קליין, יהיה מי שיהיה, חושב מה שהוא חושב מותר לו. אני רק הבעתי דעה. תודה מראש, שני נגלר
50573
אבל יש הרבה זמרים וזמרות שלא שרים משהו, ולקהל לא איכפת בכלל. זה הכל שאלה של סגנון.
לקהל לא אכפת 50602
כי גלגל"ץ ו-MTV דפקו לו את המוח. לקהל לא אכפת כי הרגילו אותו לזמרים שמזייפים, לטקסטים אויליים, לזמרות שנראות טוב ותו לא (במקרה הטוב), לזמרים זייפנים ונטולי אמירה, ללהקות של מתייפייפים ולמוסיקה מונוטונית ומשמימה.
ובאמת - אמנים לא מוכרים היום מוסיקה - הם מוכרים מוצר. וכך זה גם נראה ונשמע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים