|
אני חייב לציין שכתיבתי אינה אובייקטיבית בנושא זה. אני מפיק המייצג אמנים, משקיע כספים (לפעמים בהתאבדות) בהקלטות וההפקת דיסקים, מפיק מופעים ומשווק תקליטים והופעות בתחום שנחשב "שוליים" לעת עתה, בתחום שבתחילתו היה זר למפיקים ולחברות התקליטים. רבים מהקהל השומעים שיר ברדיו או בתקליט או נוכחים בהופעה ומתענגים בטוחים שהם אינם צריכים "לדאוג" לאמן. הם רואים מאות משתתפים במופע או שומעים להיט ברדיו ואינם מתארים לעצמם שהאמן נמצא בבעיה כלכלית קשה בכל הנוגע ל"עסק" שלו. או כמו ששרים "הדג נחש", חברי הלהקה שלהם מתפרנסים מחלטורות ומממנים את הלהיטים שכולנו נהנים מהם. הם לא מותרים למען המטרה שהיא לעשות מוזיקה טובה כמו בחו"ל. לפחות 90% מהאמנים הישראלים המקליטים ומופיעים אינם יכולים להתפרנס מיצירתם גם אם מכרו אלפי עותקים והופיעו מאות פעמים. כל הנאה מהשיר היא שימוש בו. השתמשת- שלם למי שסיפק לך את יכולת השימוש. האמן מקדיש את מיטב זמנו, הכשרתו המקצועית וכספו כאשר זהו מקצועו: הוא יוצר עבור כל מי שירצה ליהנות מיצירתו (ולא עבור מי שירצה לשלם). לכיפך הורדת שיר, העתקת דיסק והתפלחות להופעה הם גניבה. אם בהפקת תקליט הייתי יודע שכל מי שיחזיק אותו אכן ירכוש אותו מבעליו אני מתחייב שהייתי מוציא פי שלושה וארבעה תקליטים להנאת הקהל ולא הייתי כבול בהפקת שירים "מסחריים". טועה מי שחושב שהעתקת דיסק היא כמו העברת אש, שזה נהנה וזה לא חסר. הפקת דיסק משולה לעריכת סעודה גדולה. אני צופה כמה משתתפים צפויים בסעודה, מכין תפריט בכמויות המתאימות מסכם מחיר עלות כולל ומחלק למספר המשתתפים הצפוי. אם חלק מהמשתתפים מתפלחים ומתחמקים מהתשלום אני מפסיד. (את האוכל שנשאר אין למי למכור, מרגע שהוכן- כל האוכל זוכה) כך הדבר בהפקת הדיסק אני צופה מכירת מספר עותקים מסויים ותקציב ההפקה מושפע מתחזית זו. אם אתה נהנה מהמוזיקה, הרי אתה כלול בתכנית ההפקה. אכן, אין הרבה מה להוסיף על דבריו של דובי. רק אוכל לציין שאם היינו משנים את הרגלי צריכת התרבות שלנו, לא היינו צריכים לבכות על רמתה הנמוכה.
|
|