|
||||
|
||||
אני רוצה לעשות זום אאוט ולהציג את הבעיה הכללית, אותה בעיה שהתגלתה במשבר הקורונה: המדינה לא אוכפת את החוק באופן שווה. ברור שאם האירוע לא היה דתי הוא היה נדרש לעמוד בתקנות, כשם שברור שאם מישהו לא חרדי זורק אבנים על מכוניות חולפות הוא נזרק לכלא. היעדר האכיפה בולט בשלשה מגזרים: החרדי, המתנחלי והערבי. במגזר החרדי התברר בשנה האחרונה עד כמה הוא אקס טריטוריה. מי שקבע מתי יפתחו את ת"ת ומתי יסגרו אותם הם לא רשויות המדינה אלא הרבנים. במגזר המתנחלי זה רשמי שחוקים שונים חלים על אוכלוסיות שונות ביו"ש, ובאופן לא רשמי גם החוק החל על האוכלוסיה היהודית לא נאכף. במגזר הערבי דלות האכיפה ידועה, והרשויות המקומיות מתחננות להגברת האכיפה. הסיבות לדלות האכיפה במגזרים השונים כנראה שונות, אבל הרקע שאפשר את יצירת האקס טריטוריות הוא אחד- מדיניות ההנהון והקריצה. את מדיניות ההנהון והקריצה לא המציא נתניהו- היא היתה בשימוש גם בימי בן גוריון. אבל מה שהיה אולי הכרח בל יגונה במדינה הצעירה שנלחמה על חייה הפך לכלי מדיני ואחר כך פוליטי, ומאיים על שלמות המרקם החברתי במדינה. זוג המנהיגים שמבטאים את שתי הגישות ההפוכות להנהון ולקריצה הם בעיני רבין ופרס, והדוגמה הבולטת לכך היא פרשת סבסטיה. אבל דומני שרבין ובגין היו יוצאי הדופן בנוף המנהיגים שלנו מהבחינה הזו. בסקאלה שבין "יקוב הדין את ההר" לבין חוסר כבוד מוחלט לחוק אני רואה את המנהיגים שלנו נוטים רובם ככולם לצד השני, על אחת כמה וכמה אחרי רבין. סולמות הערכים של המגזר החרדי והמגזר המתנחלי מראש מעמידים ערכים אחרים גבוה מעל הערכים שמבוטאים בחוקי המדינה. הבעיה היא שהמדינה לא גורמת להם לשלם מחיר הגון עבור הבחירה הזו שלהם. המצחיק הוא שבכך שהמדינה מסכימה לכופף את החוקים לטובתם הם אלו שהפכו טכנית לאליטות. "קבוצת אנשים מצומצמת בחברה, אשר זוכה ליחס מועדף על פני יתר הקבוצות בחברה, מחזיקה בעוצמה חברתית המאפשרת לה שליטה או השפעה מכריעה על החברה או על חלקים ממנה." מי מקבל יותר יחס מועדף- אהרן ברק או הרב קנייבסקי? החרדים או האחוס"לים? |
|
||||
|
||||
אוסיף עוד שאנחנו מדברים על שלוש קבוצות ענקיות, שמצטברות ביחד לכשליש מאזרחי המדינה. זה מעצים את הבעיה והופך אותה מכרונית לאקוטית. |
|
||||
|
||||
1. לגבי ה'מתנחלי' לשיטתך: 1א- לא הבנתי במה הם מואשמים ? 1ב- כל מי שגר בשטחים הכבושים [ מאיזו שנה ? ] נכנס תחת הקטגוריה של המגזר ה'מתנחלי' ? 2. לגבי החרדי אני מסכים איתך בהחלט וכבר נאמר לא אחת שרק שילוב נשים משמעותי בחקיקה ראשית במפלגות שרצות לכנסת ירכך את את עוצמת האקס. 3. לגבי הערבי , כל מה שאני אטען ישמש כנגדי ביום מן הימים בהאג , ומשכך אין לי דעה. |
|
||||
|
||||
הבעיה שלי עם התזה שלך היא שמדובר בחצי הפחות חשוב של הבעיה. אני לא חושב שתצליח למצוא רבים שיחלקו על מה שכתבת בעניין העדר אכיפה בכלל ובסקטורים מסויימים בפרט. החצי היותר חשוב של הנושא הוא שהעדר האכיפה אינו בחירה אלא אילוץ. אתה לא יכול לאלץ את החרדים לקיים את נהלי הסגר יותר מאשר אתה יכול לגייס אותם. נושא שלטון החוק במגזר החרדי אינו על סדר היום. הציבור הערבי שגם הוא פורע חוק ידוע, משלם את מלוא המחיר על כך. הציבור הזה אינו רלאבנטי להנהגת המדינה ואתה יכול לראות עד כמה עמוקה הדרתו מן השלטון, ממש בימים אלו. החרדים לעומתם, לא רק שמסרבים קטגורית להתגייס, הם מחזיקים בידם את הזכות לקבוע על מה ימותו אלה שכן מתגייסים. העובדה שציבור ה"מדינה" משלים עם התועבה הזו ולא משליך את החרדים אל ספסלי האופוזיציה האינהרנטית של הכנסת, היא ראשית המפולת של שלטון החוק והמשילות. להתחיל את הדיון באסון המגזרי בהר מירון זה לא משמעותי. אני לא רוצה שהמדינה תנהל אירועים מגזריים מפני שאני לא חושב שהמדינה צריכה להיות נתונה לסחיטה בשל שגיונות וקיצוניות אידיאולוגית. אין לי שום בעיה שהאירוע בהר מירון ינוהל ע"י עמותות ווקפים. אני מניח שמשמעות הדבר היא מהומה ואסונות בנפש מדי פעם. זו לא הבעיה שלי. זו הבעיה של האנשים החוגגים שם. השאלה מי בדיוק שמט את הכדור וגרם לאסון, היא חסרת משמעות בעיניי. דעתי הפרטית היא שבעידן החדש של וירוסים ומגיפות, אין מקום לאירועים כאלו בכלל. אני מבין שאני במיעוט בעניין זה, אבל מכאן ועד לדרישה להיות מעורב בסבך האחריות והמחדלים שבין דרעי, אוחנה והפלגים החרדים השונים, המרחק רב מאד. האם אני צריך לתמוך גם במעורבות פעילה של הממשלה באתר הקדוש של אומן? אל תטעו. האתר בהר מירון הוא אקס טריטוריה לא פחות מהציון על קברו של ר' נחמן מברסלב באוקראינה. יכול להיות שהמדינה מלכתחילה היתה צריכה להיות יותר דומיננטית באתר. משאין זה המצב, אתם רוצים להתנדב לשלם את מחיר הברדק? החרדים הם אנשים מבוגרים. שיסתדרו בעצמם. |
|
||||
|
||||
אני מסתכל הפוך ממך על הכל- - אני רואה את העדר האכיפה במגזר החרדי כבחירה ולא כאילוץ. גם שיתוף החרדים בממשלה (לעומת הערבים) הוא בחירה ולא אילוץ. - אני חושב שאתה כן יכול לאכוף על החרדים את נהלי הסגר יותר מכפי שאתה יכול לכפות עליהם להתגייס. עוצמת הפגיעה בליבת הערכים שלהם שונה לגמרי. - נושא שלטון החוק במגזר החרדי הוא כן על סדר היום מבחינתי. - המדינה אחראית על בטחון התושבים. לכן כל מי שמקיים ארוע המוני צריך לעמוד בתקנים. המדינה אינה רשאית לתת למגזרים שונים פטור מעמידה בתקנים. זה כמו שתתן לאגודת "מכבי" הקלות בבנית גשר המכביה, ואז פתאום המהנדס של הגשר לא אחראי. כן, אני קצת יקה פוץ בעניין הזה. - מה שקורה באומן הוא באחריות חלקית מאוד של המדינה. מה שקורה בארץ- יהא זה מצעד הגאווה, הפגנות, מכביאדה, תימניאדה או הילולה, הוא באחריות מלאה שלה לבטחון המשתתפים. - השאלה אם יש או אין מקום לארועים כאלה היא שאלה נפרדת ההסכמה היחידה שלי איתך היא עובדתית- יש אקס טריטוריות. אני פשוט לא מסכים שהן צריכות להתקיים. אתה מקבל עליך את המצב ושואל איך אתה אישית תנזק ממנו כמה שפחות. אני לא מקבל את המצב ודורש מהמדינה לקחת את האחריות ולצמצם את האקס טריטוריות. הבעיה היסודית היא, כפי שאמרתי קודם, מדיניות ההנהון והקריצה. מדיניות זו הוטמעה כל כך עמוק בסדרי השלטון ולדעתי היא הסרטן האמיתי שמאיים לכלות אותנו בדרכים שונות, וכל האקס טריטוריות שנוצרו: מתנחלים, חרדים, חברי מרכז ליכוד, בעלי פנקס אדום, "תוספת הרמטכ"ל" והבלפוריאדה הן הסימפטומים שלו. |
|
||||
|
||||
הבעיה היא שאם אני צודק, מה שאתה עושה זה מעמיס על צווארה של המדינה את מימון כל השיגיונות של הבליינים של מירון מבלי לשפר את המשילות שם במאומה. אין שום בדל של סיכוי שהמדינה תתפוס שליטה שם מבלי שהמקומיים שם יבקשו את זה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |