696491
אני היום מעדיף תשלום במזומן ברוב הקניות שלי, ולא בגלל שזה יותר נוח (איך זה יותר נוח מגיהוץ כרטיס?). רוב הקניות שלי הן בעסקים קטנים, ואני מעדיף שהכסף יישאר ביני לבינם, בלי שתזלוג עמלת סליקה לטייקונים. שקל דיגיטלי יעזור לי מאוד, אבל אני תוהה עם מלכתחילה אני לא משוגע קצת בשיקול הזה.
696521
עמלת סליקה לטייקונים? מי, מנהלי חברות האשראי? לא נראה לי שזה מאד שונה מהעמלה למנהלי הבנק שלך, כל פעם שאתה מוציא מזומן.
בנוסף, כרטיס אשראי גם מספק, עד כמה שאני מבין, גם סוג של ביטוח הדדי לביצוע העסקה, כמו גם נגד גניבה. אני כבר קיבלתי החזר פעם עבור משיכה לא חוקית של גנב על הכרטיס שלי, אבל לא קיבלתי (טוב, אחי לא קיבל) החזר על המזומן בארנק שנגנב. באותה מידה, גם בעל העסק הקטן בטח לא קיבל החזר על צ'קים ללא כיסוי, בניגוד לעסקאות באשראי.
העמלות באמת כל כך גבוהות שזה לא סביר בהינתן השירות שאתה מקבל?
696533
כמו רוב לקוחות הבנקים לאחרונה עכש"י, אני משלם לבנק שלי עמלה חודשית קבועה (ומינימלית) ל-X פעולות, והעמלה השולית על כל משיכת מזומן היא אפס.

רוב הטענות שלך כאן עונות למישהו שטוען "תפסיקו כולכם להשתמש בכרטיס אשראי", וזה לא מה שאני טוען. כלומר, הטיעון נגד האשראי הוא תקף לכולם והייתי שמח אם כולם היו מפעילים אותו, אבל השיקולים לטובת האשראי תקפים גם הם ועוצמתם שונה מאדם לאדם. השיקול נגד גניבת מזומן שריר וקיים, והוא הסיבה העיקרית שעל קניות מעל סכום מסוים אני כן משלם באשראי. אבל אחרי שנים שאני מסתובב עם ארנק ומעולם לא אבד לי או נגנב ממני מזומן, ואני לאו דווקא האיש הכי זהיר והכי מסודר בעולם, ובנוסף לא ידוע לי על כייסות נרחבת בישראל, אני בכיף לוקח את הסיכון המוגבל.

האם בסיכומו של דבר עמלת האשראי סבירה (עבור כלל הצרכנים והעסקים) בהינתן השירות? כנראה שכללית כן, כשהאלטרנטיבה היא מזומן, אם כי יש להעיר:
1. היא לא תוצאה של תחרות חופשית, אלא של מונופול מכוח רגולציה. מתוך הכרת מבנה הכלכלה והמשטר בישראל, אני נוטה להמר (בעלמא) שהעמלות היו יכולות להיות נמוכות בהרבה ועדיין למממן את אותה רמת שירות.
2. כמו במקרים רבים בכלכלה המודרנית, הנוחות לצרכן משחקת לטובת השחקנים הגדולים והחזקים ממילא, וזה מצער אותי. אני במודע בוחר להקריב שמץ מהנוחות שלי לטובת הקטנים היקרים לליבי. בעניין מזומן לעומת אשראי, גם הבדל הנוחות וגם ההבדל הכלכלי לעסקים קטנים מאוד, כנראה.
696536
מסכים בהחלט גם עם 1. וגם עם 2. אבל רוב הצרכנים בוחרים בנוחות ומרומים לחשוב שיש תחרות חפשית על כיסם
696562
לאחרונה הזמנתי ארוחה גדולה (15 איש) במסעדת אירועים. הם ביקשו שהתשלום יהיה בהמחאה והטיפ במזומן אך לקחו ממני מספר כרטיס אשראי לצורך דמי ביטול. במקרים אחרים של עסקים קטנים אני שואל לפעמים אם מעדיפים במזומן/המחאה. למעט אצל בעלי מקצוע, אני נענה לרוב ב"זה לא משנה".

באשר למונופול, נתקלתי בזאת בשנים האחרונות, כאשר בן משפחה פתח מסעדונת. התברר שכדי להצטרף ל-‏10bis הוא ורעייתו נדרשו:
1. לשלם עמלת קניה (בסביבות 6% אם אני לא טועה)
2. לתת הנחה לבעל הכרטיס
3. לשלם עמלת סליקה
4. לקבל את הכסף בשוטף פלוס 30.

הם לא הסכימו, אם כי בדיעבד, יתכן שעדיף היה להכנע.
10ביס 696565
לגבי 10ביס, רוב המקומות שבהם אני אוכל לא נותנים הנחה ללקוחות 10ביס, אבל יש כמה שכן. לא נראה לי שזהו תנאי לשימוש בכרטיס, אבל אין לי ספק שעמלת סליקה ותשלום שוטף+הרבה הם הסטנדרט.
10ביס 696566
בחלק מן המקומות מקבלים במקום הנחה תוספת כלשהי לארוחה ללא שינוי במחיר כדוגמת שתיה או סלט אישי. בחלק אחר אכן לא זה ולא זה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים