|
||||
|
||||
המונח ''אלוהים קיים'' זר לניסוחיו של לייבוביץ' ובכך בהחלט היה נאמן לדרכו של הרמב''ם. הוא היה עקבי בכך שהקשר שלו לאלוהים הוא חד-צדדי, והקשר הוא קיום המצוות. ''אין שום סימן לאינטרוונציה אלוהית בעולם'' הוא ניסוח שמיישב הרבה קושיות שהועלו כאן. הדבר שהכי לא הובן בדרכו והגותו הוא נאמנותו למלחמה נגד הכבוש. את זה אי אפשר לתלות בתפיסתו הדתית ובאמונתו היהודית. אבל אפשר לומר ש''היה הצדק אזור מותניו והאמונה אזור חלציו'' כדברי הנביא. וכפי ש''מפעלם של הנביאים היה כשלון טוטאלי. הם לא החזירו למוטב אף נפש אחת'', כך גם גורל מפעלו הנבואי של לייבוביץ', וכמותם מתנשאת דמותו מעל כל בני דורו. |
|
||||
|
||||
אשאל גם אותך שאלה שאני חוזר ושואל את כל "מביני ליבוביץ" מבלי שקבלתי עליה תשובה עד כה. במשפט של ליבוביץ: "כאשר אני מקיים מצוות אני יוצר קשר חד צדדי עם אלוהים", מה פרוש המילה "אלוהים"?1 1 אני מבין את האמירה שאתה מצטט מפיו לפיה אין שום סימן להתערבות אלוהית בעולם, אבל אני לא שואל מה לא, אלא מה הוא כן. |
|
||||
|
||||
איך אפשר לכתוב דבר כזה? על פי הרמב"ם קיומו של האלוהים הוא יסוד אמונה וההכרה בו היא אחת המצוות הבסיסיות והתשתית לכל דעה והכרה. לאחר מכן דן הרמב"ם ממושכות בשלל דעות ותובנות שנשענות כולן על בסיס קיומו של האלוהים ועוסקים בשאלות לגבי הנהגתו של האלוהים ויחסי הגומלין שלו עם ברואיו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |