|
||||
|
||||
לא הבנתי את טיעונך. אתה טוען שאם החרדים רוצים להיום אזרחים וכו' וכו' וכו' כי אז בלה בלה בלה. נניח שהחרדים לא רוצים להיות אזרחים. לא שהם אינם רוצים להיות אזרחים במובן הבסיסי של זכויות אזרחי המדינה, אלא שהם אינם שואפים לקחת חלק ואחריות כלפי המדינה. הרי ישנם מגזרים שונים שלא תורמים את תרומתם לחברה, כגון הערבים אליהם אף אחד לא יבוא בטענות על כך מכיוון שברור שאין לצפות מהם לשאוף לתקן ולרצות בטובתה של המדינה. אלא מה, מהחרדים אתה ואני כן היינו רוצים לראות שותפות ולקיחת אחריות זו, וברור שהמצב הנוכחי אינו תקין. אז איך מתקנים את המצב? בוודאי שלא על ידי חקיקה. נניח שהיה עובר חוק הפוך: כל חרדי חייב להתגייס יחד עם אחיו שאינם חרדים, בגיל שמונה עשרה או לכל היותר בגיל 19- לאחר שנת שירות. מה היה קורה אז? ובכן- סביר להניח שהרבנים היו יוצאים בפסיקה שיש פה "שעת השמד" ובמקרה זה "יהרג ועל יעבור", או בשפתנו, "ילך לכלא ובל יתגייס". האם תסריט *יחיד אפשרי* זה תורם במשהו לשאיפתנו לראות את החרדים נושאים בנטל ובעול ולוקחים אחריות על גורל מדינתנו? סביר להניח שהדבר היה מביא לקרע מוחלט בין כל מה שמריח מדינה לבין החרדים, לעוד מאה שנה. האם זה אומר שחוק טל הוא טוב? - בהחלט לא,אולם כנראה שהיתה פה ברירת מחדל שנבעה- שוב- מדחיפת אפו האובססיבית של הבג"ץ להיכן שלא ראוי ושלא צריך, שחייבה חוק כזה. אז מה יהיה? סביר להניח שהחברה החרדית, שרגש הלאומיות הבריא, שומר אצלה על ידי התורה- בתהליך ארוך המתחיל עתה, תיקח יותר ויותר אחריות על הקורה במדינה ובכלל זה השירות בצבא. נכון זה לא יהיה מחר, אבל עוד עשרים שנה הדברים יראו שונים לחלוטין עם חוק טל או בלעדיו. |
|
||||
|
||||
המצב התיאורתי שאותו תיארת, בו רבנים יורו לשבת בכלא ולא להתגייס, יכול להיות נכון לא רק לגבי צבא. זאת בעיה בשלטון דמוקרטי. כל חוק שיחוקקו ולא מוצא חן בעיני קבוצה מסויימת, הקבוצה יכולה להפר אותו ולהענש מתוך רצון. לאו דוקא צבא, ולאו דוקא חרדים. לא תפקידי לפתור את הבעיה, אבל כמו כל חוק אחר, אפשרות פיתרון היא הטלת סנקציות על מי שעובר על החוק, מעבר למאסר. עיקולים וכו', בדיוק כמו שיעשו למישהו שעובר תמיד ברמזור אדום, כי לא נראה לו החוק שמותר לעבור רק כשהרמזור ירוק. חוק טל לא פוטר שום בעיה, אלא ההפך - מחריף אותה. במקום שיצביע על בעיתיות, הוא מכשיר אותה. |
|
||||
|
||||
חוק המכריח אדם להתגייס לצבא שאינו מזדהה איתו אינו דמוקרטי. שים לב לתגובות אלו שאינם מזדהים עם מטרות המדינה והצבא, המחייבים את חוקי טל. הנחת המוצא שלך היא שהחרדים כן מזדהים עם מטרות הצבא, אולם הנחה כזו סותרת את הצורך לכפות עליהם גיוס לכן כל ההצעה הנ''ל, והדיון הציבורי השטחי שבא בעקבותיה (ההתססה והמניפולציה של כלי התקשורת) היא לא יותר מאשר מאבק של שרידי הציונות-החילונית, שבא לפצות ולחפות על הירידה דווקא ברמת העמידה שלהם מאחורי הצבא (אם כוונתי לא היתה ברורה עד עתה), ולא מתוך הגיון או עקביות, או רצון אמיתי לשפר. מתקיים כיום בלטרון טקס סיום קורס קצינים, אני מציע לך לקפוץ לבקר שם, ואח''כ לחזור לתאר פה את התרשמותך. |
|
||||
|
||||
אני מוכן שהחרדים לא ישרתו בצבא, כמו הערבים, אבל שיקבלו את התקציבים שהערבים מקבלים לנפש. טפילים שחיים על שנור כבר מאות שנים. שום דבר לא השתנה, חוץ מזה שהיום הם לא צריכים לפשוט יד באמריקה, כי אמריקה באה אליהם. |
|
||||
|
||||
שמעון, החרדים לא היו טפילים שחיים על שנור לפני השואה. היו ישיבות שבהם ישבו תלמידי חכמים ולמדו, אך הללו נתמכו על ידי תרומות של יהודים חרדים לא פחות ושומרי מצוות שעבדו לפרנסתם ולפרנסת אחיהם היושבים בישיבה. הסדר זה היה ידוע כ''שותפות יששכר וזבולון''. היום החוק לא מאפשר לתלמידי ישיבה לעבוד לפרנסתם, ולכן הם חיים על שנור. חוק טל אמור לאפשר להם לצאת למעגל העבודה ןלהתפרנס. דווקא בגלל זה אתה אמור לתמוך בו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |