|
||||
|
||||
עראפת יושב במאסר בית וממלמל על היום בו ישחרר את ירושלים ולמולו הפראזה החדשה כנראה העולה מן הימין הישראלי. נהרוג מספיק ערבים בבת אחת ויבוא שלום על ישראל. ניצור מחדש איזשהו מצב מנטלי הקרוי הרתעה, מעין פתרון קסם שדרוש לו שניה אחת של תעוזה, שניה שלאחריה חיינו יהפכו לברורים והיחס בין כובש לנכבש יחזור לנקודה שבה היה ברור לחלוטין מי הם אדוני הארץ ומי משועבד להם. בתוך יש כאן שני אוכלוסיות השבויות באידאולוגיות שאין בכוחן להשיגן הפלסטינאים שבויים בתרבות פוליטית המקדשת את זכות השיבה. הישראלים שבויים בחזון ארץ ישראל השלמה. |
|
||||
|
||||
רוב הישראלים לא שבויים בחזון א''י השלמה. סקרים חוזרים ונשנים מוכיחים זאת. |
|
||||
|
||||
חלק מהישראלים שיצאתי איתם ל''מלחמה'' (מתי זה כבר היה עברו יובלות מאז) היו שבויים בתרבות מילטריסטית שמקדשת פתרונות כוחניים ואיננה מסוגלת להביט אל מעבר לפרספקטיבה של הכוונת.ושמזהה את השליטה הישראלית בשטח כלוז של אותה תפיסת עולם. החלק השני היה סתם מיואש. המציאות מראה שבמסגרת מבצע שכונה ''חומת מגן'' לא נבנה סנטימטר אחד של מתחם הפרדה שיגן על מרכזי האוכלוסיה האזרחית, ולעומת זאת קבר יוסף שוחרר לדראון עולם. התת מודע הישראלי זה שאינו משתתף בסקרים, מצביע במעשים ומוכן לשפוך את דמו בעבור אותה אידאה תאולוגית-מישיחית. |
|
||||
|
||||
לאיזו מלחמה אתה מתכוון? (בשנים האחרונות היתה התפכחות של רבים מאלה שרצו להחזיק בשטחים). |
|
||||
|
||||
מלחמת השטחים הנוכחית (ואני גם עלול לחזור לשם בסוף השבוע הנוכחי) היתה התפכחות, אבל כנראה שלא נהרגו עדין מספיק ישראלים ופלסטניאים משני הצדדים בשביל שהתפכחות הזו תלוה בפוליטיקה פרגמטית שמעמידה בחזונה אנשים ולא אידאות. |
|
||||
|
||||
איני חושב שהייתה ''התפכחות של אלה שרצו להחזיק בשטחים''. זה כמו לומר שהייתה התפכחות של אלה שרצו בשתי גדות הירדן. הבריטים שמסרו את הגדה המזרחית לעבדאללה מחקו את החלום הזה, ולא איזו התפכחות מצד הקבוצה הזאת, ושטחי יש''ע שנמסרו לערבים ע''י ממשלת ישראל במסגרת הסכמי אוסלו מחקו את חלום ארץ ישראל השלמה. אבל לכו דעו. אולי בזכות ערפאת יווצרו תנאים שיאפשרו לחלום שוב את החלום הזה. |
|
||||
|
||||
החלום שלך הוא הסיוט שלי. |
|
||||
|
||||
החלום שלי הוא מדינת יהודים בשתי גדות הירדן הגולן וסיני, כשבכל השטח הזה גרים רק יהודים. בחלום, התהליך שבו מגיעים לכך הוא תהליך שקט שבו כל המעורבים בדבר יוצאים מרוצים. למה זה הסיוט שלך ? |
|
||||
|
||||
טוב, צריך לדייק כאן במילים. אין לי שום דבר נגד חלומות, כל זמן שברור שהם חלומות. כשהחלומות הם בעלי גוון פוליטי, הסיוט שלי הוא שמישהו יפעל להגשמתם. ולכאורה, גם בזה אין כל רע, מאחר והתהליך שאתה חולם הוא ''תהליך שקט שבו כל המעורבים בדבר יוצאים מרוצים'' - אלא שאני פוחד מכאלה שלמען המטרה החלומית שבסוף מוכנים לוותר על מקצת מן השקט ולעשות פשרות בעניין שביעות הרצון של כל הנוגעים בדבר. ''טרנספר מרצון'' של הפלשתינאים נראה לי אפשרי בערך כמו טרנספר מרצון של היהודים בישראל. החלום שלי הוא שמישל פייפר וקים בסינגר יחליטו לבלות איתי חופשה של חודש בקאריבים. חלום לא נורא שונה של אחד, צ'פמן, הרג את ג'ון לנון. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ואני חשבתי שלמפגש עם המציאות,גם אם היא מבאסת ,במיוחד אחרי חלום מתוק, קוראים התפכחות. |
|
||||
|
||||
יש קטע בסרט ישן של צ'רלי צ'אפלין, שבו הוא מגלם תפקיד של משכונאי שמישהו בא למשכן אצלו שעון מעורר (מהישנים. שעוני הפח העגולים האלה.). צ'ארלי צ'אפלין צריך לבדוק את השעון כדי להעריך את ערכו. לכן קודם כל הוא מקשיב לתקתוקו בעזרת המכשיר הזה של הרופאים (שכחתי את השם. הסניליות.) אחר כך הוא פותח את השעון מאחור בעזרת פותחן כופסאות שימורים. ואז הוא מתחיל לטפל בקרביים. בסופה של "הבדיקה" הוא שם את כל הברגים והגלגים השבורים באיזה כלי, מחזירם ללקוח ועושה תנועה עם הראש (מדובר בסרט אילם): "השעון הזה לא שווה שום דבר." בקטע הזה אני נזכר כשאומרים לי שחזון ארץ ישראל השלמה מת. בודאי מת. כשהורגים מישהו הוא מת. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אם כך, אולי תאהב את הסיפור הזה של מארק טווין והשעון ותוסיף אותו לאוסף שלך. טווין מספר את קורותיו של השעון בממלכת השענים, כשלילה אחד הוא שכח למתוח את הקפיץ, ולמחרת לקח אותו לשען לכיוון. מכאן מתדרדר מצבו של השעון ממכונה משוכללת ומדויקת ולכדי ערימה של פיסות מתכת. סוס טוב הוא סוס טוב עד שהוא בורח בפעם הראשונה, ושעון טוב הוא טוב עד לפעם הראשונה ששען שם עליו ת'יד. |
|
||||
|
||||
כשאומרים לי שחלום א"י השלמה מת, אני דווקא נזכר בקטע אחר. ב"דיקטטור הגדול" צ'פלין מגלם שתי דמויות נוגדות: האחת של רשע,הדיקטטור הר הינקל,והשניה של הקורבן-הספר היהודי. בסצינה קלאסית כאשר הדיקטטור לבדו בחדרו,הוא משתעשע בכדור הגלובוס העשוי בלון מלא אויר.מטיסו מעלה,נוגח בו,ואפילו מקפיצו בעזרת ישבנו. הדיקטטור הגדול נחשף כילד מגודל המבקש את כל העולם לעצמו.המוזיקה הרכה(שכתב צ'פלין עצמו) משווה לסצינה אווירה של חלום ילדות מתוק,יחסו אל הגלובוס נע בין אהבה לתשוקה,ויש אפילו סממנים אירוטים לתשוקתו,(ההקפצה על הישבן). לפתע הבלון נדקר במשהו חד ומתפוצץ,באחת המוזיקה נפסקת,הינקל מתעורר מחלום מתוק אל הבלון הרופס שבידו,פניו מתעוותות בזעם,הוא מייבב ומבעט כתינוק, ואז יוצא מהחדר להורות על הכרזת מלחמה. |
|
||||
|
||||
אני זוכר הרבה קטעים מסרטי צ'רלי צ'אפלין. הבאתי את הקטע למעלה כמשל, והסברתי בדיוק מה הנמשל. לא הבהרת בדיוק למה נזכרת בקטע שהבאת בהקשר לעניינו אך אם כוונתך היא שחלום ארץ ישראל השלמה מביא מלחמה, הרי המציאות בשטח בדיוק הפוכה. כיבוש יהודה ושומרון באו לא עקב החלום אלא עקב התקפה של חוסיין למרות שהובהר לו יותר מפעם אחת שאם לא יתקוף לא יעונה לו כל רע. מלחמת אוסלו פרצה עקב ניסיון הצד שלנו למחוק את החלום הזה, ולאחר תחילת החזרת חלקים משטחי יהודה ושומרון. |
|
||||
|
||||
את זה שלא הסברתי קח כמחמאה לאינטלגנציה שלך, והערכה לכך שאתה מצטט את צ'פלין. מעבר לכך אני מסכים עם עיקרי דבריו של דנידין,כמה תגובות מעל. אין לי בעיה איתך אתה לא בקבינט. ערפאת אכן מהחולמים המסוכנים באיזור,אבל גם לנו יש כמה, ליברמן,איתם.שרון מסתיר את חלומו. |
|
||||
|
||||
את המוזיקה הרכה לקטע הזה לא כתב צ'פלין. המוזיקה נכתבה על ידי אחד, ריכרד ווגנר, ב-LOHNGRIN . שילוב מוזיקה מלונגרין בסרט אינו מקרי, שכן זו היתה האופרה האהובה ביותר על היטלר. מביך? לא בהכרח. הרבה אנשים אוהבים אופרה קסומה זאת. גם לרודן מטורף יכול להיות טעם טוב במוזיקה, ממש כשם שאילו פול פוט היה אוהב ביף סטרוגנוב, אין להסיק מכך שהמעדן הזה אינו ראוי למאכל אדם. |
|
||||
|
||||
אבל, למזלנו, היטלר לא אהב ביף סטרוגונוב (הוא היה צמחוני). |
|
||||
|
||||
לא הוא לא. היתה תקופה בחייו של היטלר שבה הרופאים ציוו עליו להמנע מאכילת בשר בשל בעיות שהיו לו במערכת העיכול, אך ישנן עדויות לפיהן אפילו בתקופה הזאת לא הצליח היטלר להמנע מאכילת בשר לחלוטין, ובכל אופן מדובר על תקופה קצרה מאד ולא על רוב חייו. |
|
||||
|
||||
הוא היה בעל אידאולוגיה צמחונית, ובכל הזדמנות היה מטיף למקורביו אודות נוהגיהם לזלול בעלי חיים. כמו כן התנגד לצייד. |
|
||||
|
||||
מדובר במיתוס טפשי מתוצרת מפעלי התעמולה של גבלס, שמספיק אנשים כבר טרחו להפריכו. At various times Hitler reduced the amount of meat in his diet, primarily for medical reasons. Sometimes he reduced it a lot but the evidence shows that he never stopped eating meat completely for any significant length of time. Unfortunately many meat-eaters, including historians, use the term 'vegetarian' incorrectly to describe someone who simply reduced their meat consumption. The confusion was compounded by Goebbels, grossly exagerating Hitler's 'vegetarianism' for propaganda purposes. ולמי שעדיין לא השתכנע: |
|
||||
|
||||
כל אחד יכול להקליד בביתו מה שירצה. הדבר כולל גם חסידים שוטים של צמחונות, שלמטרות תעמולה משנים וממציאים מחדש עובדות היסטוריות מתועדות היטב. |
|
||||
|
||||
אם מדובר בעובדה היסטורית מתועדת היטב, כדבריך, ודאי לא יקשה עליך להביא לה סימוכין אמינים כלשהם... בהצלחה. |
|
||||
|
||||
למשל, ספרו בן שני הכרכים של יואכים פסט, היטלר, דיוקנו של לא איש, עברית, אהרון אמיר, בית הוצאה כתר, ירושלים 1986 |
|
||||
|
||||
אתרי צימחונות רוצים ''להוכיח משהו''. זו עובדה שיש גם רוצחי המונים שהיו צמחוניים |
|
||||
|
||||
מביך? בורותי במוסיקה אכן מביכה לעיתים,כשהדברים חורגים מהזמר העברי. להיות נבוך משום שזה טעמו של היטלר? חלילה,גם אני צמחוני מזה שנים רבות,ואף מחזיק פילגש. |
|
||||
|
||||
תמיד טענתי שאם עראפת לא היה קים היו צריכים להמציא אותו. שרון משמר כרגע בכל המובנים את שלטונו (אולי מתוך אינטרס סמוי) היתה באויר יוזמה סעודית שטחים תמורת הסכמי אי לוחמה ונורמליזציה. המבצע הנוכחי יכל לסלק סופית את עראפת ולהכניס נדבכים פרגמטיים פלסטינאים וערביים לתמונה ולנצל את המכבש האמריקאי וליצור הזדמנות חדשה לאיזשהו סוג של הסדר.ישראל יכלה להכניס לזירה איזה שהיא יוזמה מדינית משלה שהיתה פותחת ''אופק מדיני''. במקום זה הסתבכו בקרבות מאסף בג'נין ונלחמו בתשתיות טרור אינסופיות.ושרון הופך בהתמדה את הדמוי העיתונאי של ''אופק מדיני'' לעוד אחת מן הפראזות המחוללת באויר. בחסלו כל אופציה מדינית הוא דוחף את האזור בהתמדה למלחמה גלובלית (שכמובן תהיה מלחמה על הבית) ובסופה אולי הוא מאמין יהיה ניתן להחזיר את שעון הזמן לאחור לימים של אמצע שנות השמונים הימים שלפני האינתיפאדה הראשונה. לפלסטינאים מעבר לאוטונומיה מציעים גם מות בכבוד. |
|
||||
|
||||
להגיע ל "שלום עכשיו" בעזרת התכנית הסעודית זה החלום הכי פחות מציאותי שאפשר לחשוב עליו. בכלל, לפחות את המסקנה הזאת צריך להוציא מהסכמי אוסלו: דחיקת הקץ מביאה רק אסון. |
|
||||
|
||||
ולקבל את הקץ בזרועות פתוחות ובתוכניות אש של 155 זה ראליזים קר ומחושב. ובכלל צריך להפסיק גם משמאל לפנטז על "שלום עכשיו" אלא לחתור קודם כול להפסקת אש ואחר למכנזמים של אי לוחמה שתגובה במעשים של שני הצדדים. גם עראפת מן הצד הפלסטניאי והמתנחלים ותומכיהם מן הצד הישראלי הם הצדדים הלא רלונטים בחתירה הזו לדו שיח אחר שלא באמצעות חנ"ם. החתירה צריכה להיות לבסוס תשתית פלסטינאית שתהוה בסיס להידברות ואם ישראל יכולה לנקוט מהליכים כל שהם שיסיעו להוצרות בסיס שכזה זה צריך להיות הכיוון. גם האמריקאים למדו זאת על בשרם ובסיפור האפגאני (שעוד לא הסתים בסוף טוב ) ביססו קודם כול גורם אוהד מתוך החברה האפגנית. השאלה שצריכה להשאל היא האם אנו רוצים בכלל לחיות לצד הפלסטינאים. תשובה שתינתן בהחרבה ממוקדת ומסכלת של עיר שלמה מעידה על כוונות אחרות ועל "אופק" וחזון שונים לגמרי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |