|
||||
|
||||
אבל איכשהו, למרות שאנחנו קוראים את הכל, זה לא לוקח לנו חצי לילה... (אולי בגלל שאנחנו לא מפרשים כל משפט שני, וסומכים על הזיכרון שלנו משנה שעברה? הממ...) לאמא שלי לעומת זאת (וגם לאחיות שלה, מה שמעיד על כך שכפי הנראה מדובר בטרגדיה משפחתית מזעזעת) יש נטייה לגלות שכל משפט בהגדה הוא למעשה שיר. לא הייתה לי בעיה עקרונית עם התחביב המוסיקלי הזה, ללולא העובדה שכששרים- צריך משום מה לחזור על כל משפט שלוש פעמים בטונים כאלו ואחרים. מה שהופך את כל העניין למייגע מאד. כמובן,אחרי שניים שלושה מבטים נזעמים מצד כל שאר האנשים בשולחן (בעיקר אני ואחיותי, שייחיו.) היא מפסיקה עם זה, עד לשלב של השירים עצמם, או אז אני שוכחת את הסתייגותי משירה בפומבייסט, ומצטרפת אליה באושר רב. _____ לא קשור,אבל עדיין- השנה אנחנו עורכים את הסדר בבית, במהדורה מצומצמת מאד. מישהו יודע על גופים או מוסדות שמקשרים בין חיילים בודדים/משפחות נזקקות/אחר לבין משפחות שמוכנות לארח לסדר? כי אני נורא רוצה, ולא נראה לי שלהורים תהיה התנגדות עקרונית. הם כבר התרגלו... |
|
||||
|
||||
נושא השירה, אצלי במשפחה, נובע כנראה מקשרים אמריקאים דווקא. גם אמי וגם אחותי השתתפו (כל אחת בזמנה) במשלחת הצופים לארה"ב וספגו שם מנהגי שירה מוגברימעט מאלו הנהוגים במקומותינו. גם דודתי, אמריקאית במקור, מוסיפה לחנימִלחנים שונים לקריאה. היתכן וזמרירים אלו מקורם בהתחככות בתרבות הנוצרית האמריקאית? או שמא הם נעוצים בשורשים הארופאים שלנו? אני דווקא מחבב את השירתיות הזו, אם כי אני לא משוכנע ששאר יושבי שולחן הסדר מאושרים מאהבתי זו כמוני... אה, גם אני מאנשי "כהלכתו", דומני שהיו שישה-עשר מאיתנו כאן כשבדקתי לאחרונה, בהחלט לא "בודדים". |
|
||||
|
||||
בעניין האחדמיודע... כלומר השיר שעולה כל פעם באחד, וחוזר אחורה כל פעם עד הסוף המר- יש שיר כריסמס בעל פרינציפ נודניקי דומה, שבו נערה שרה שביום הראשון של כריסמס אהובה נתן לה חוגלה בעץ האגס, ביום השני הוא נתן שתי יונים, וחוגלה בעץ האגס, וכך עד היום ה-12 של כריסמס. (שמעתי איפשהו שסך כל המתנות שהאומללה הוצפה בהן מגיע ל-364, כמספר ימי השנה בלי כריסמס עצמו. (או שזה 365 ? הממ.. לא זוכרת. שלושמאות-שישימ-וחמש מי יודע לחשב?) |
|
||||
|
||||
שיר נחמד, בסגנון אחד מי יודע, לפי המשנה. המנגינה שונה משל השיר ההוא: תנו תנו רבנן, רבנן בבריתא, בריך הוא רחמנא - יהב לנו אוריתא! אחד החופר בורות, שיחין ומערות. תנו תנו רבנן... . . . שמונה שרצים האמורים בתורה שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם שש מעלות במקוואות חמישה תמין וחמישה מועדין ארבעה אבות נזיקין שלושה שאכלו כאחד שנים אוחזין בטלית אחד החופר בורות, שיחין ומערות. בעשרה מאמרות נברא העולם --- מישהו יודע מה השורה של "תשע"? עד היום לא מצאתי. |
|
||||
|
||||
מה פירוש ''חמישה תמין וחמישה מועדין'' ו''שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם'' אני אדם דתי (למדתי בתיכון דתי ובישיבת הסדר) רוב המושגים מובנים לי חוץ מה''שניים'' האלו אנא תועילי בטובך לענות לי לפני החג בברכה אלון |
|
||||
|
||||
תמין ומועדין - שור תם הוא שור שלא נגח בעבר, וזהו המקרה האלים הראשון שהוא מעורב בו. שור מועד הוא שור שכבר נגח בעבר (ולכן הבעלים אמור לנקוט אמצעי הגנה מיוחדים, והאשמה היא גדולה יותר). שבעה דברים - שבע תכונות. |
|
||||
|
||||
אפשר -תשע נערות נדריהן קיימין. |
|
||||
|
||||
*הנוסח של המשנה (וגם של השיר) הוא אחד החופר בור שיח ומערה |
|
||||
|
||||
תנו רבנן על פי מאמרי חז"ל שיר לפסח תנו תנו רבנן , רבנן בבריתא, בריך הוא רחמנא, דיהיב לן אוריתא. אחד מי יודע? אחד אני יודע, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... שניים מי יודע? שניים אני יודע, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... שלשה מי יודע? שלשה אני יודע, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... ארבעה מי יודע? ארבעה אני יודע, ארבעה אבות נזיקין, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... חמישה מי יודע? חמישה אני יודע, חמישה תמין חמישה מועדין, ארבעה אבות נזיקין, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... ששה מי יודע? ששה אני יודע, שש מעלות במקוה, חמישה תמין חמישה מועדין, ארבעה אבות נזיקין, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... שבעה מי יודע? שבעה אני יודע, שבעה דברים בחכם, שש מעלות במקוה, חמישה תמין חמישה מועדין,ארבעה אבות נזיקין, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... שמונה מי יודע? שמונה אני יודע, שמונה שרצים האמורים בתורה, שבעה דברים בחכם, שש מעלות במקוה, חמישה תמין חמישה מועדין, ארבעה אבות נזיקין, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... תשעה מי יודע? תשעה אני יודע, תשע חנויות מוכרות בשר שחוטה, שמונה שרצים האמורים בתורה, שבעה דברים בחכם, שש מעלות במקוה, חמישה תמין חמישה מועדין, ארבעה אבות נזיקין, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... עשרה מי יודע? עשרה אני יודע, עשרה יוחסין עלו מבבל, תשע חנויות מוכרות בשר שחוטה, שמונה שרצים האמורים בתורה, שבעה דברים בחכם, שש מעלות במקוה, חמישה תמין חמישה מועדין, ארבעה אבות נזיקין, שלשה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... אחד עשר מי יודע? אחד עשר אני יודע, אחד עשר סמנים היו בה, עשרה יוחסין עלו מבבל, תשע חנויות מוכרות בשר שחוטה, שמונה שרצים האמורים בתורה, שבעה דברים בחכם, שש מעלות במקוה, חמישה תמין חמישה מועדין, ארבעה אבות נזיקין, שלושה שאכלו כאחד, שניים אוחזין בטלית, אחד החופר בור שיח ומערה. תנו תנו רבנן... |
|
||||
|
||||
את השיר הזה ניתן למצוא גם על גבי דיסק שיצא השנה, איתרתי אותו באתר: http://miyemalel.goop.co.il שם הדיסק - מי ימלל ניגוניך אבי ויש בו ככל הנראה הרבה שירים ומנגינות "בסכנת הכחדה" של שירי שבת וחגים, שמעתי דוגמא באתר - יפה מאוד. |
|
||||
|
||||
LOL על פי האתר שקישרת אליו, שלום ביטון הוא הזמר. אני מניח שאתה לא רפאל אביו...
|
|
||||
|
||||
שימו לב שימו לב, יש את השיר תנו תנו רבנן גם בקליפ חמוד בyoutube, הקליפ משעשע וממש ממחיש את כל המספרים שמופיעים בשיר. חובה לראות: |
|
||||
|
||||
באמת חמוד. האם אתה יצרתו? |
|
||||
|
||||
תִּשְעָה מִי יוֹדֵעַ? תִּשְׁעָה אֲנִי יוֹדֵעַ, תֵּשַׁע חַנוּיוֹת מוֹכְרוֹת בָּשָׂר שְׁחוּטָה קצת באיחור... |
|
||||
|
||||
תשעה חנויות מוכרות בשר |
|
||||
|
||||
תשע נערות שנדריהם קיימים,עשרה יוחסין שעלו מבבל |
|
||||
|
||||
תִּשְׁעָה מִינִין יֵין קַפְרִיסִין/תֵּשַׁע חֲנֻיּוֹת מוֹכְרוֹת בָּשָׂר שְׁחוּטָה עֲשָׂרָה יוֹחֲסִין עָלוּ מִבָּבֶל |
|
||||
|
||||
סיכום ביניים: תגובה 62162 ומשפחת גינתון גורסים "בורות שיחין ומערות" בניגוד למשנה. חוץ מלבשן והמאמרות שלו, כולם מסכימים על עשרה יוחסין שעלו מבבל. ל"תשעה" יש שלוש גרסאות שונות. |
|
||||
|
||||
עניין משעשע עם "סדר הפסח כהלכתו": ההגדה היא, אפעס, ספר הוראות לאיך לנהל סדר פסח, אבל היא לא סדר הפסח עצמו. קחי למשל את המצווה להגיד ביציאת מצרים "וכל המרבה הרי זה משובח". עכשיו תפתחי את ההגדה, ותגידי לי איפה כתוב שם על יציאת מצרים? השם "משה" לא מוזכר שם אפילו פעם אחת. מי שרוצה באמת לקיים סדר פסח כהלכתו, צריך אשכרה לספר על יציאת מצרים, במילותיו הוא. הרעיון, בסופו של דבר, הוא די מתוחכם - במקום לקבע את הטקסט החשוב ביותר, מאפשרים לחוגגים לנתח ולפרש את הארוע המדובר, להתאים אותו לזמן הנוכחי ולארועים אקטואליים, ולהפוך אותו לרלוונטי. אז מה אנחנו עשינו? לקחנו את מעט הטקסט שהיה לנו, וקיבענו אותו כל-כך חזק, עד שהפכנו אותו לטקסט הבלעדי של החג. יציאת מצרים עצמה נדחקה לקרן זווית, בין "מה נשתנה הלילה הזה" לבין "הא לחמא עניה", כשחלק לא קטן מהטקסטים המקובעים, כצפוי, אינם קריאים לדובר העברית של ימינו, וכל הטקס נשאר בגדר... ובכן, טקס. |
|
||||
|
||||
מזכיר לי מסיבת סיום בביה"ס, בה הנערות המרקדות שרו את מילות הוראות הריקוד, ולא את השיר אותו היו אמורות לשיר. "אבל המורה, ככה עשינו בחזרות!" |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |