|
||||
|
||||
במאמר צטטתי (ציטוט מספר 7) שאלה ותשובה מתוך הספר "על עולם ומלואו". לצורך הגילוי הנאות אומר שאת הציטוט לקחתי מתגובה 64149 שכן הספר שצריך להימצא בביתי נעלם שוב ולא היה בידי כשכתבתי את המאמר. בימים אלה הספר שוב בידי, ואולי לצורך השלמה אצטט עוד כמה משפטים ממנו שנוגעים לכמה עניינים שנדונו כאן. לשאלה האם ליבוביץ כן או לא מאמין באלוהים אפשר לעיין בתוך תוכן התגובה הזאת בעוד שתי שאלות ותשובות שקדמו לצטוט שהבאתי במאמר, וכן להתייחסותי לתשובותיו של ליבוביץ. לעניין היותו של העולם "יצירה" של אלוהים (כפי שטענו ברקת אריק ואחרים בשם ליבוביץ): "שאלה: ומה למשל על עיקר א', על בריאת העולם ? תשובה: תסתכל במקור ואל תסתכל בסידור. מה שכתוב בסידור פראפרזה של הרמב"ם, אבל לא לשונו. בעיקר הראשון בלשון הסידור, 'אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך...' לא מופיע אצל הרמב"ם המלה 'בורא' ואין היא מופיעה בהלכות-יסודי-התורה. שאלה: כי מבחינה פילוסופית היה הרמב"ם יכול להסתדר גם עם הנחה של עולם קדמון. תשובה: ודאי..." ובהמשך מסביר ליבוביץ שדווקא אמנה בכך שהעולם נברא ע:י אלוהים מתי שהוא היא בעייתית ועדיף להאמין שהוא "קדום" כלומר, שהיה תמיד (עוד לפני המפץ הגדול . . .). לעניין הנהגת האלוהים את העולם אמונה שאותה ייחסו לאלוהים מיקי ברקת אריק ושוקי: ". . . וגם בימינו - ובכל ההיסטוריה האנושית - שום דבר אינו מעיד על השגחה אלוהית." ". . . ויש עוד לומר שבעולם כמות שהוא אין משיכת חוטים בידי האל ניכרת כלל. שאלה: גם לא היית משתמש בביטוי "השגחה עליונה" ? תשובה: הרוצה אתה שנלמד יחד פרק נ"ב בחלק השלישי של מורה נבוכים ? שם ההשגחה הפרטית מוצגת כהכרה שהאדם מכיר את אלוהים." לעניין מעמד הר סיני שאת האמונה בו ייחס אריק לליבוביץ: שאלה: אם כך מהי התגלות או מעמד הר סיני בעיניך ? תשובה: האם אני צריך ללמד אותך פרק ל"ג בחלק השני של מורה נבוכים ? זאת אומרת: השאלה אם הראייה האמורה במעמד הר סיני היא ראייה אופטית או ראייה של ההכרה ? הרמב"ם משאיר דבר זה כשאלה פתוחה. . . האמונה. . . מתבטאת בכך שהאדם חושב כיצד הוא (האדם) מתייחס לאלוהים." |
|
||||
|
||||
"לעניין הנהגת האלוהים את העולם אמונה שאותה ייחסו לאלוהים מיקי ברקת אריק ושוקי" באמצע התגובה בערך, צריך להיות: "לעניין הנהגת האלוהים את העולם אמונה שאותה ייחסו לליבוביץ מיקי ברקת אריק ושוקי" ובאותו עניין ממש עוד ציטוט מהספר: "אין האל ממונה על הסדר ענייני העולם והאדם. לראש הממשלה יש תפקיד לגבי המדינה, אבל לא כן לאלוהים לגבי העולם." זה לא כפי שאת סבורה, ברקת, שזה לא תפקידו העיקרי, אלא שבכלל אין לו תפקיד כזה וזו בכלל לא פונקציה שהוא ממלא. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |