581687
יוזמה ברוכה, השלב הבא הורדות חינמיות של חומר הלימודים.
581689
לחלופין: מעבר ממכירת ספרי לימוד להשכרתם.
581695
אתה מציג את זה כשיפור או כנזק אפשרי?
581697
לא ברור לי. הכתבה לא הציגה את התשתית לשימוש בספרים אלקטרוניים. הייתי רוצה לדעת יותר פרטים טכניים על התשתית (תשתיות?) הנ"ל.
581698
אני לא רואה הגיון כלשהו במעבר להשכרה של ספרים (מה זה בכלל אומר? שאחרי פרק זמן מסויים הם יימחקו מהמכשיר/יינעלו?).

דבר טוב אחד הוא שגם אם לא יעשו את המהלך הכל כך נדרש ויעברו לספרי לימוד חופשיים, ספרי לימוד פיראטיים יהיו נפוצים בהרבה (טוב, כי זה ייאלץ חשיבה מחדש על המודל כולו).
581702
אלא אם כן הרכישה תהיה דרך בתי הספר ולא ע"י ההורים.

האח הגדול אמאזון כבר היום מסיר ספרים מהקוראים של לקוחותיו.

הנקודה הבסיסית היא שחומר הלימוד דאשתקד לא בהכרח רלוונטי לשנה הזו. יש מגבלה טכנית של הדפסת ספרים. אבל אנחנו רוצים לבדוק מה קורה בלעדיה. ספרי הלימוד של שנה שעברה פשוט לא יהיו מספיק טובים.

נקודה מעניינת אחרת היא עניין החופש: האם בית הספר והמורים יוכלו לשנות בעצמם את הספרים? זה פותח אפשרויות מעניינות נוספות. אם הספר חופשי, אני מניח שלבית הספר לא תהיה בעיה להפיץ שינויים ולספק חומר לימודים עדכני.
581709
ההפך. כיום כל שנה משנים משהו לשמחתם הרבה של מפיצי הספרים שמדפיסים מהדורה מתוקנת ומבטלים את היכולת למכור ספרים יד שניה או להעביר לדורות הבאים. האינטרס לשנות משהו (להבדיל מהפצת עדכונים קטנים) נראה לי קטן יותר בספרים אלקטרוניים חופשיים.
תבדוק שוב 581736
למייטב ידעתי, בתורה מורה בבית ספר, מותר להחליף ספרי לימוד אחת לחמש שנים או יותר.
תבדוק שוב 581737
כולל שינויי מהדורות?

גם אם כן, זו דוגמה לפתרון לא טוב במיוחד, כי לפעמים צריך לעדכן ולתקן. ספרים אלקטרוניים אפשר לעדכן מהיום למחר אם יהיה צורך (וכמובן, בלי צורך בקניה חוזרת).
תבדוק שוב 581753
ואיך הוצאות ספרי הלימוד ירוויחו מכך?
הרי שינוי המהדורות נועד לחייב את ההורים לקנות חדש ולמנוע רכישה משומשת. זה, ושימוש היתר בספרים כבחוברות-עבודה.
תבדוק שוב 581775
נניח שהמחיר של הספר כולל גם "חוזה עדכון"? התחייבות של ההוצאה לספק לך עדכונים בשנתיים הקרובות. ההפצה לא תעלה להם יותר מדי. את הפיתוח הם ממילא עושים עבור הלקוחות הבאים. זה מקטין את הסיכוי שאחרים ילכו למתחרים בשנה הבאה.
תבדוק שוב 581778
אפשרי. אלא אם כל המתחרים ינהגו כך. מה שלא כל כך קשה בשוק כמו שלנו.
תבדוק שוב 581822
אין ספק שאנחנו הולכים לכיוון של שינוי המודל העסקי של הוצאות ספרים.
581690
אותי דווקא מסקרן כיצד ניתן לדאוג שבמהלך השיעור יעיינו התלמידים בחומר הלימוד במקום בפייסבוק, האייל הקורא, אתרים לחינוך מיני ושאר מרעין בישין.
581692
והיום איך מונעים מהם לקרוא תחת השולחן פורנו או תנ"ך?
581700
היום המבט מופנה לכיוון הלא נכון ויש חפץ מרשיע שלא היה אמור להימצא שם כלל. חשוב למשל על ספר יהושע (מוצג מס' 1) המונח על הברכיים (מוצגים מס' 2 ו-‏3 בהתאמה) בבי"ס תיכוני א' בת"א בשיעור אזרחות. מחר? סדום ועמורה כמעט ללא אופציה להרשעה.
581715
אפשר שבכיתה הילדים לא ישתמשו במחשב משלהם, אלא במחשב (או מין מסוף טיפש למדי, או מחשב שקונפג לכדי מסוף טיפש) של בית הספר. זה נראה לי כמעט הכרחי, מעוד סיבות.
581717
או פתרון שיעבוד בשנים הקרובות: קורא עם מסך של קורא ספרים: לא נוח לשימוש כללי כמחשב. מצד שני, זה לא ימנע מהתלמידים לקרוא בו את התנ"ך או חומר פורנוגרפי בשחור-לבן.
581721
אבל אז אתה מפסיד גם הרבה מהיכולות הלימודיות של המחשב, לא? אני יוצא מהנחה שאם כבר שמים מוח אלקטרוני על כל שולחן, חבל להסתפק בכך שהוא יהיה רק שקול דיגיטלי של ספר הלימוד הניירי.
581727
אילו יכולות לימודיות יש למחשב שיש טעם לנצל בשיעור עם מורה בשר ודם?
581728
מעניין כיצד מתמודדים עם הבעייה במדינות הים.
581752
חוסמים את הגישה לאינטרנט.
חסימת אינטרנט 581754
ומה עם אינטרנט סלולרי שמגיע לטאבלט?
חסימת אינטרנט 581757
מחזירים את השימוש במקל.
581759
בבי"ס בארה"ב קורים שני דברים:
1. התלמידים לא קונים ספרי לימוד, אלא מקבלים אותם להשכרה מביה"ס.
2. כל המחשבים בביה"ס מחוברים לרשת ביה"ס, ובה מגבילים את האתרים אליהם יש גישה. כך שהתלמידים (והמורים) יכולים לגלוש לכל מה שאינו רשת חברתית, יוטוב או בעייתי בפוטנציה.
581777
א. כל מה שאינו רשת חברתית כולל גם שרתי פרוקסי?

ב. אין חומר לימודי מועיל ביוטיוב?
581779
בבריטניה, לפחות ביסודי, זה הרבה יותר פשוט:
1. אין ספרי לימוד. יש ספרי קריאה (שהילדים מחליפים בספריה בבית ספר) ודפי עבודה (שהמורים מחלקים לתלמידים). על תספרו לאמ, אבל איכשהו, גם בלי להסתכל על שני דפים בספר, הילדים מצליחים ללמוד.
2. בנוסף יש "רשת חברתית" לבית הספר, שהילדים משתמשים בה כמו בפייסבוק, רק שהמורים יכולים לפקח...
581835
בבית הספר בו אני למדתי לא היו מחשבים בביה"ס. אפשר לומר שכולם היו מחוברים לרשת ביה"ס, אבל לא לזה התכוון המשורר. לעומת זאת התלמידים לא קנו ספרי לימוד, אלא קיבלו אותם בהשאלה‏1 מביה"ס‏2.
אבל זה לא היה בארה"ב, אלא במדינה אחרת.
____
1 ניתן להתייחס לזה כאל שכירות, כיוון שהדבר היה כרוך בתשלום כלשהו, גלובלי (כלומר לא תלוי במספר הספרים שנזקקת להם), ולמיטב ידיעתי גם מסובסד (כלומר פחות ממחיר רכישת הספר חלקי מספר מחזורי ההשאלה) או למצער במחיר עלות (שכמובן היה נמוך יחסית למחירי השוק, ולו רק בגלל הכמויות הנרכשות).
2 למען הדיוק לא בית הספר כי אם העיריה, שהיתה הבעלים של בית הספר (זה שבו למדתי ועוד רבים אחרים).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים