|
||||
|
||||
כמה פרטים לגבי שכר המורים. שני האתרים הבאים מציגים את טבלאות השכר של מורים באופק חדש ובעוז לתמורה. http://www.itu.org.il/Index.asp?ArticleID=12336&... מחנך מקבל תוספת של 10%, מורה שמלמד חמש כיתות שונות ומעלה מקבל 5% ןמעלה אחוזים תוספת, מורה עם דוקטורט מקבל עוד 10%, על שעת חינוך מקבלים תשלום של ארבע שעות (בנוסף לתוספת של 10%), מורה שיוצא להשתלמויות מקבל עוד תוספות. פרסמת מאמר מקצועי שלא במסגרת לימודים לתואר? הכרה כגמול השתלמות (עוד תוספת קבועה של עוד % מסויים למשכורת), יש לך ילד אחד לפחות מתחת לגיל 14? תקבלי תוספת של 10% למשכורות, מורה גרוש שמשלם מזונות? משמורת משותפת? חלקית? תקבל תוספת, אתה מגיש לבגרות? שעות ההוראה האלו נחשבות יותר וגם תקבל תוספת של 2% לשכר. אתה מגיש לביוטופ? מלמד הכשרה מעשית? מלמד בחינוך המיוחד? ועוד לא דיברנו על תוספת על ריכוז מקצוע, ריכוז שכבה, ריכוז ביטחון, ריכוז מעבדה, ריכוז חברתי, יש לך תעודת הוראה? משגיח בפנימיה? תוספת ערבה? מורה לתושב"ע? (בחיי! יש תוספת מיוחדת למורים לתושב"ע!), עובד עם תלמידים לקויי למידה? (מי לא?), אתה מלווה טיולים? (בכיף!) וכו'... וכו'... תקבל עוד ועוד תוספות.http://www.kav-lahinuch.co.il/?CategoryID=682&Ar... . בקיצור מורה עם הכשרה טובה, מאסטר או דוקטורט, שמגיע להוראה אחרי כמה שנים בחוץ, מקבל הכרה בעשר-חמש עשרה שנות ותק שעבד בחוץ, מגיע לשכר של כ 12-13,000 ש"ח ברוטו, על זה נוספות הפרשות מכל הסוגים. אם המורה לא ניצל את כל ימי המחלה שלו (30 ימים בשנה) אז הוא מקבל תשלום עבורם בפרישה, עם ריבית והצמדה, מה שבעצם אומר שבכל שנה אתה מפריש בערך עוד 8% לפנסיה, עם ההטבת המס הנלוות. לכל הדברים האלו יש מחיר. להערכתי עלות השכר של מורה כזה היא בסביבות 18-20,000 ש"ח בחודש, ובאמת לא השתוללתי. אחרי עוד כמה שנים המשכורת תעלה בערך בעוד 10-20%. נוסיף על כך שאם מורה יוצא למילואים, או מורה יוצאת לחופשת לידה על תקופת החופש אז הוא מקבל כפל שכר, יש שפע הטבות והנחות לאירגון, כגון דמי ניהול נמוכים מאוד בחיסכון פנסיוני (רק 6% מההפקדה ללא תשלום דמי ניהול כלל על החיסכון), שזה לבד שקול לעוד כמה מאות אלפי ש"ח במהלך הקריירה. מי שרוצה לקרוא יותר בפרוט שיכנס להמדריך לזכויות המורה. האם זה שכר ראוי? לדעתי בהחלט. ומה אם אתה גם מורה טוב ומקבל עוד בונוסים ויש לך ביטחון תעסוקתי? אז בכלל כיף לך. זאת אחת הסיבות בגללה הלכתי להיות מורה, ואני לא חושב שיש מה להתבייש בתנאים האלו, נהפוך הוא. חבל שלא מספיק אנשים מכירים אותם. לדעתי ככל שיותר אנשים ידעו כמה מורה מרוויח יותר אנשים איכותיים יגיעו להוראה. |
|
||||
|
||||
עכשיו תורי להיות מבולבל. מה בדיוק הקשר בין "עוז לתמורה" לבין "אופק חדש"? מה דעתו של משרד החינוך בנידון? |
|
||||
|
||||
אם אני מבין נכון אז אלו ההסכמים שחתמו עם הסתדרות המורים ואירגון המורים בהתאמה. דעתו של משרד החינוך? אני חושב שהם הביעו אותה במהלך המו"מ על ההסכמים והיא מתבטאת בהם. |
|
||||
|
||||
יש ברשימת הקריטריונים להטבות ולו קריטריון אחד שמתייחס לאיכות המורה/איכות ההוראה ? תוספת 0.005% למורה שהצליח להביא כיתת תלמידים מתקשים לבגרות מוצלחת ? תוספת של שקל בשנה למורה שבזכותו עוד ארבעים בני נוער בשכונה קשה לא מעורבים בסמים ואין להם תיקים במשטרה ? או שהוא חייב להתגרש מאישתו כדי לקבל תוספת ? |
|
||||
|
||||
בשעה טובה התשובה לשאלתך חיובית http://www.themarker.com/career/1.645528 |
|
||||
|
||||
אם זו תשובה חיובית, מצבנו רע. "במשא ומתן הוסכם לשמור על חלק ממסלולי הקידום הקיימים של המורים הוותיקים, כך שגמולי ההשתלמות יינתנו לוותיקים בלבד ולא לחדשים." "ככל הנראה, התגמול הדיפרנציאלי יינתן על סמך תשומות ותפוקות, אך עדיין לא ברור על פי אילו קריטריונים ייבחרו המורים המצטיינים." "משרד החינוך פיתח תוכנית להערכת מורים, שלפיה מורים יוערכו לפי מחויבותם לעבודה ולתלמידים, הידע שלהם, שיתוף פעולה עם יתר המורים, אופן בניית מערכי השיעור והערכות של עמיתים ומנהלים." - רגע, אבל מה עם תוצאות ? מה אכפת לי מהערכת עמיתים ומחוייבות לעבודה, מה עם למעשה להצליח לגרום לתלמידים לעבור את הבגרות/להתגייס לצה"ל/להתקבל לאונ'/הכנס קריטריון רצוי ? |
|
||||
|
||||
אם כי ייאמר שהבעיה עם הקריטריונים הרצויים הנ"ל היא שיש להם איזו תלות באוכלוסיה שאין לך לגמרי שליטה עליה, קרי התלמידים. מה שסביר שיקרה הוא שמורים בבתי ספר 'קשים' יזכו לפחות הערכה מאשר מורים בבתי ספר 'קלים', כי התוצאות האבסולוטיות יהיו נמוכות יותר - גם אם ההישג של הראשונים היה בעצם גבוה יותר. (לדוגמה, אמא שלי תקופה מסויימת עסקה בהוראה וגם יצא לה להיות מחנכת בתיכון מסויים בעיירת פיתוח אחת בשנות השבעים. הכיתות שהיא חינכה היו הראשונות באותו בית-ספר שרוב תלמידיהן יצאו עם תעודת בגרות; שיעור המסיימים עלה, ובאופן כללי התוצאות היו נהדרות. כמובן, הן לא השתוו לתוצאות התיכון בו למדתי כמה שנים מאוחר יותר, שהיה בעל אוכלוסיה משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות בהרבה. האם המחנך של הכיתה שלי היה מצטיין יותר מאמא שלי כמחנכת? לדעתי לא. הוא קיבל אוכלוסיה שנחשבה עם פוטנציאל בגרות גבוה, והוציא אותה עם בגרות גבוהה. אבל אמא שלי, למרות שהאחוז שם היה נמוך יותר, לקחה אוכלוסיה שאף אחד לא ציפה שתגיע לתעודת בגרות, והוציאה אותה עם אחוזי הצלחה גבוהים בבגרות). |
|
||||
|
||||
כמובן, לכן צריך להעריך את המורה ביחס לתלמידים שהוא מקבל (מוצא סוציואקונומי, ציונים קודמים וכד'). |
|
||||
|
||||
אבל הדבר היותר חשוב הוא שעכשיו מנהל יכול לפטר כל מורה שהוא חושב שהוא לא מתאים מסיבות פדגוגיות. נכון, זה תהליך משמעותי שדורש מעורבות של מפקח שבה לבדוק מספר פעמים את תפקוד המורה בכיתה, אבל אם המורה הוא לא טוב כעת הוא יפלט החוצה. התהליך הזה בסופו של דבר ישמור במערכת את המורים הטובים ויפלוט את הפחות טובים. זה הקישור: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Application... |
|
||||
|
||||
זה ישמור במערכת את המורות שטובות במשחקים פוליטיים בחדר המורים |
|
||||
|
||||
יכול להיות, אבל כשמנהל נבדק על ביצועי בית הספר הוא ינסה לשמור גם על האינטרסים שלו, שזה אומר לשמור את הטובים ולהעיף את החלשים. |
|
||||
|
||||
הרושם שלי הוא שהמערכת מוציאה קולות ש''אי אפשר לפטר מורה''. אני זוכר שהיו מקרים, בהם מורה אמר בשעור דברים שלא מצאו חן בעיני המערכת (הוא יכול להיות מורה מעולה), פיטרו אותו גם פיטרו ומהר. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |