|
||||
|
||||
שלוש דקות לאחר ההמראה השגרתית קולו הנונשלנטי של הקברניט הודיע לנו שעקב תקלה קלה נשוב לנחות בתל אביב עם אור ראשון (תוך כשלוש שעות) וכדאי שנתפוס תנומה עד אז. כל נוסעי המטוס (להערכתי כ 80% חרדים ) הגיבו בשלווה סטואית לעניין ולא נרשמה ולו בהלונת קלילה. תוך בערך 15 דקות החלו להתקבל טלפונים מגופי תקשורת שונים שניסו עד כמה שניתן להלחיץ את הנוסעים באמירות מצוצות מהאצבע על הסכנה בה המטוס נמצא ( ועדיין לא נרשמה כל בהלה אף על פי שהחלה תכונה משעשעת במטוס: חלק ניכר מהנוסעים לא ממש דיברו עברית טובה אז החלו להתרוצץ טלפונים בין הידיים השונות תוך צעקות של בסטיונרים בשוק ״מי יכול לדבר עם גלי צה״ל״ , ״ מי יכול להסביר לערוץ 10 מה קורה״ וכו׳. ועדיין אני חוזר ואומר, הכל בשלווה ללא כל סימן לקמצוץ חרדה. עם אור ראשון הגיעו כמה מטוסי f16 ללוותנו ותוך 10 דקות היינו על הקרקע בנחיתה שגרתית לחלוטין. רק כשיצאנו מהמטוס וראיתי את מאות האמבולנסים, רכבי כיבוי האש והמשטרות מסביב קלטתי שאולי התרחש כאן משהו קצת חריג. בקיצור , סערה בכוס תה. |
|
||||
|
||||
אני מניח ששלוש השעות בדרך לשום מקום היו כדי לא לנחות עם מיכל מלא, אבל בשביל מה מטוסי קרב ? |
|
||||
|
||||
שלוש שעות הסתובבנו על קו החוף של ישראל למטרות ריקון מיכלים. מטוסי הקרב הוזנקו בשביל לבדוק מקרוב את כן הנסע. עכשיו אני קורא שרן בן שמעון שגם היה על המטוס מכנה את החוויה כ״מפחידה בחייו״. בדיחה, אנשים המשיכו לבדוק את עגלות הדיוטי פרי בלי להתמהמה. תקשורת מחפשת סנסציות וליצנים ששים לתת לה את ליטרת הבשר. |
|
||||
|
||||
גם אני הייתי פעם בטיסה שרוקנה את הדלק במשך שלוש שעות וחזרה לנמל התעופה. אני עדה לכך שגם אז שררה בקרב הנוסעים שלווה סטואית. הסיבה היא שלטייסים יש דרך מרגיעה להודיע על תקלות והצוות מתנהג בצורה כה רגועה שהנוסעים מרגישים בטוחים ולא חושדים בשום דבר ממש רע. במקרה שלי נודע לנו אחר כך שהתקלה היתה השבתת מנוע בגלל ציפור. כשנחתנו חיכו בשדה כמה אמבולנסים וכבאיות, אבל שום דבר בסדר הגודל של רכבי ההצלה שהמתינו לטיסה שלך. אני חושבת שבעייה בכן הנסע היא מסוכנת הרבה יותר מאשר מנוע אחד מושבת, ויתכן שהשלווה שלך היתה השלווה המבורכת של אי הידיעה... |
|
||||
|
||||
נשמע הגיוני. מטוס בנוי לטוס עם גם מנוע יחיד. הוא לא בנוי לנחות על כן נסע שבור. |
|
||||
|
||||
אני לא מפקפק באפשרות שאכן מדובר היה בסכנה ברורה ומיידית. הפקפוק שלי נובע כתוצאה מכותרות העיתונים שמרחו על עמודי השער ובלי להתבלבל (ובצבע אדום) ״ אימה בשחקים״ ו״פחד מוות בשמיים״ ומגוחך מכך, כל אותם אלה ששיתפו פעולה עם הצהובוניה הזו ותיארו את שעות החרדה שעברו עליהם; את התפילות והזעקות למרומים; התחושות הדביקות שחוויה זו חילצה מהם ושאר ממבו ג׳מבו רפובליקני שמקומו, הייתי רוצה לקוות, ברשת פוקס ניוז ושאר גופי תקשורת ניאו אוונגליסטיים. ואני אחזור ואומר: זר, אם היה נקלע לטיסה, לא היה מצליח להבחין כי מתרחש בה איזהשהו אירוע חריג. טיסה רגילה לחלוטין, תורים רגילים בשירותים, ישראלים מחפשים מציאות בעגלות הדיוטי פרי, לחמניות מחוממות ומיץ תפוזים מקרטון... |
|
||||
|
||||
:-) אני יודעת, הבנתי אותך גם קודם, חשבתי אולי ש'הארץ' התעלה מעל הממבו הג'מבו הרפובליקאי ובדקתי, לא, גם שם מככב אותו יהודי, פלוני איציק זינגר, שהתראיין בכל הערוצים וסיפר שהדיילים ניסו לחלק אוכל כדי להרגיע אתכם, אבל אף אחד לא אכל. |
|
||||
|
||||
תופעה פסיכולוגית ידועה מתארת מצב בו אנשים שהיו במצב ״קרבה למוות״ אך כלל לא היו מודעים לסכנה בזמן התרחשותה, מפתחים תסמונות פוסט טראומטית לאחר שמובאת לידיעתם הסכנה בה נמצאו. זה לעיתים מגיע למצב בו האנשים מנסים לשחזר במציאות את הסיטואציה פעם אחר פעם בכדי שיוכלו ״לחוש אותה״ כפי שהיו אמורים. משהו שדומה לכאבי פנטום פסיכולוגיים. אבל מה אני מלהג, זה בדיוק המצב התודעתי בו מצויים 80% אחוז מאזרחי המדינה בעשורים האחרונים. |
|
||||
|
||||
ולצערנו הרב גם ראש הממשלה הנוכחי. |
|
||||
|
||||
לא יותר חכם לשים מצלמה קטנה במקומות כאלו ? |
|
||||
|
||||
לא ממש קשור, אבל אם אנחנו כבר כאן, אז אני רק שאלה: למה בכל פעם שמתגלית תקלה בכן הנסע של מטוס, המטוס חוזר לנקודת המוצא שלו, ושם מבצע נחיתת חרום? הרי כן הנסע אינו נחוץ במהלך השיוט, אלא לנחיתה בלבד. אז למה שהמטוס לא יעשה את דרכו לנמל היעד, ויבצע שם את נחית החרום אשר בכל מקרה עליו לבצע? |
|
||||
|
||||
הקברניט אמר שעם גלגלים למטה הגרר שנוסף למטוס הוא כה עצום שהוא ממילא הוא לא היה מגיע לניוארק. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שזה גם עניין של ניהול סיכונים. לך תדע אם התקלה מקורה בכן בלבד, או במערכות נוספות במטוס, וזה לא ממש משהו שרוצים לגלות מעל האוקיינוס רחוק מכל נמל תעופה. מצד שני יש סיכוי מצויין שאני מברברת שטויות, בהתחשב בכך שרוב ה"ידע" שלי על תקלות טיסה מגיע מהסדרה הדוקומנטרית "Mayday- air crash investigations" :-) |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שזה ככה. זכורים לי מקרים שמטוסים של אל-על נחתו בנתב''ג כשהם עם כן נסע פגום אחרי שהמריאו ממקום אחר. הניחוש שלי - מעדיפים לנחות בנמל הבית, מקום שבו הוצאות התיקון נמוכות יותר. |
|
||||
|
||||
הניחוש נשמע הגיוני, אבל אני זוכר טיסה של קונטיננטל לפני כעשר שנים מנתב''ג לניוארק שהתגלתה בה תקלה אחרי ההמראה, ושהסתובבה ונחתה בחזרה בארץ (זוג חברים שלי היו על המטוס). |
|
||||
|
||||
מסתבר שגילו שבר גדול במטוס: לך תדע איך המטוס היה עומד בלחצים של הטיסה המקורית שתוכננה... |
|
||||
|
||||
שאלה לגמרי טכנית - איך גלי צה"ל התקשרו אליכם? (אני מניח שלא מדובר בסלולארים) |
|
||||
|
||||
במכשיר הפלא הנקרא טלפון סלולרי . היתה קליטה מצוינת, אם זו שאלתך |
|
||||
|
||||
מממ... לא הייתם אמורים לכבות אותם בתחילת הטיסה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |