|
||||
|
||||
המיקום: העיתון "נקודה". המדור: "לקרוא ולהאמין" של אורי אורבך. התאריך: אי שם. **ר' אריה פוטר ומדרש החכמים** "לאחרונה נתגלגל לידי ספר המעשיות המדובר, "ר' אריה פוטר ומדרש החכמים". קראתי את המעשיה כולה בנשימה אחת, ואין לי ספק כי מדובר ביצירה אותנטית וקלאסית הראויה להיכלל במדף הספרים היהודי. תחילתה של המעשייה המרגשת בילד היתום אריה, אשר גדל (לא עלינו) בבית דודיו החילוניים. בגיל בר מצווה נחשף אריה לפאשקוויל מסתורי שנשלח אליו מאת ישיבת "הוגוורצען", שבראשה עומד גדול הדור, הרב אהרון דמבלדור (דער דעמבעלדור רעבע). אריה הקטן והאמיץ מחליט לחזור בתשובה. רק אז, בגיל מופלג זה, נודע לאריה כי הוא למעשה עילוי של ממש, בנם של רבנים חשובים שנרצחו בידי בני עוולה קוזקים, שאין ראוי להזכיר את שמם, בפרעות תתקוט"ט. בפרעות אלה נפצע אף אריה הקטן, וצלקת בצורת מגן דוד טבועה במצחו עד עצם היום הזה. עלילת הסיפור שוזרת סביבה מספר דמויות ססגוניות. אחת הדמויות היא דמותו של ר' ראובן האגריד, השמש המגודל של ישיבת הוגווערצען, אשר לוקח את היתום תחת חסותו, רוכש עבורו, בסימטת יהודי דיאגון, שטריימל וקפוטע, ושולח אותו לישיבה באוטובוס ארבע מאות ורבע. ר' אריה ממוין בתחילת ה"זמן" לאחת מארבע החסידוית המרכיבות את הישיבה-חסידות גריפינדער-ומוצא את עצמו מתרועע בישיבה עם החברותא שנקבעת לו-הגאון ירון ויז'ניץ, בן למשפחה תוססת ומרובת ילדים. על אף קשייה הכלכליים של משפחה זו, היא מקיימת את מצוות העזרה ליתומים, ומארחת את אריה בחופשת "בין הזמנים". הספר גם מתאר את אהבתו הטהורה והצנועה של ר' אריה לעלמה החסודה הניה-רוני גרינברג, גם היא חוזרת בתשובה, ותלמידת חכמים עצומה בפני עצמה. עלילותיו של אריה וחבריו במסדרונות הישיבה ובחדרי השיעורים מרתקות, ובשיאה המותח של המעשייה מתגלגל ר' אריה היתום אל הפרד"ס האסור, שם מתגוררות חיות הקודש המסוכנות. אך אל דאגה, אריה שם בטחונו בשוכן מרומים, ונושא תפילה חרישית "שמע ישראל אציו סגולה וברכה"-אשר שולחת אליו במעוף המטאטא את הדעמבעלדור רעבע, שמתגלה גם כצדיק עושה נפלאות, ויחדיו הם נחלצים מפרד"ס זה ללא פגע. הספר מרתק, ומחנך לעזרה ליתומים, לחזרה בתשובה, ללימוד תורה ולמתן בסתר. בקרוב יהיה ניתן לעיין גם בספרי ההמשך: ר' אריה פוטר ותורת הסוד, ר' אריה פוטר והאסיר הוא זכאי, ור' אריה וגביע הקידוש. מומלץ בחום." :) |
|
||||
|
||||
וכך, סיפור דבילי זוכה לפארודיה דבילית, ובא לציון גואל ( האם ייפתח כעת דיון על משמעות הגאולה באמונה היהודית?) |
|
||||
|
||||
וכך, הציניות המפורסמת של ברוך שוב מוצאת לה מקום להשתרבב. ולא נראה לי שמישהו יפתח דיון כלשהו מההערות המעצבנות של אדם שעובד לשמואל הרשקו...(האם ייפתח כעת דיון על הכדאיות שבהוצאת ברוך להורג?) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |