|
||||
|
||||
לאחר קריאת המאמר "כמה פעמים" נוצרה אצלי הרגשה שהתלמידים הם האשמים ולא המערכת. המערכת קבעה ערכים (לא אידאולוגיים) לרף השכלה מסוים לאחר 12 שנות לימוד. אבל - המערכת לא קבעה בדיוק כיצד ניתן לכמת או לכייל את קניית הערכים האלו. ובנתיים אלו נקבעים על ידי מבחנים. התלמידים מצאו והבינו את רצון המערכת, לעמוד ברף הערכים. וכדי ל"עשות חיים" קלים, כדי לא להתאמץ בחיים, כדי לנצל את זמן ה-12 שנים, לאוו דווקא ללמוד אלא ל"כייף חיים", התלמידים המציאו את שיטת הזכרון. ללמוד לזמן קצר, אין צריך ללמוד או להפנים, מספיק לגרוס את החומר ואז להצליח לעבור את המבחנים בהצלחה. אז באמת אולי התלמידים אלו ששוגים שלוקחים את החיים בקלות?? אבל הם-התלמידים יאמרו אנו לומדים מהמבוגרים, גם הם מחפשים חיים קלים. כמו תמיד, הביצה והתרנגולת, או החיה שרצה אחר זנבה, דבר שאין לו סוף. אולם לעצם הדברים שכתבת.ראשית - "חינוך" הוא מצרך יקר, וקרוב ללב כולם תלמידים(נערים ונערות) וגם להורים. כאשר אתה אומר חינוך, למה אתה מתכוון? ללמידה או לחינוך זאת אומרת לשיפור החיים או בשמו האמיתי לשינוי ההרגלים. אז אחלק את הדיון ללמידה לבדה, ולא לעיון כלל בסוגית החינוך. אף על פי שסוגיית החינוך, היא יותר נכבדה עבור חיי עם ישראל מאשר הלמידה. עוד דבר שצריך להבין האם אתה מתכוון לדון רק על שיטת "הבגרות" או לשאול ולהטיל ספק בכל השיטה הקרויה בחינות ואולי גם בתעודות הנגזרות מן הבחינות?? מה באה בחינה לומר מה היא מראה, ידיעת החומר שליטה במה שנלמד מסכים?? מה שונה בחינת סוף שליש או סוף שנה מכל בחינה רגילה? ואם התשובה שאין הבדל, מה שונה בחינת סוף שנה מבחינת בגרות?? כמו שאמרתי כבר בהתחלה, המבחן הוא שיטת כיול או כימות לידע של הנבחן. האם יש לך מודד עדיף? האם עבודות שנעשות בבית, הם יותר טובות, הרי כמה התלמיד עושה את העבודה, וכמה עושה אחר את העבודה עבור התלמיד.(וידועה התעשיה הגדולה למכירת עבודת BA) אז מה השיטה הטובה שיש לך במקום מבחנים?? גם צריך לבחון, מהו לימוד חומר, לא דבר שמכניסים לאוגרים של המוח?יש כמה שיטות להפנים את הידע הנרכש בשיעורים יש כאלה המנצלים את השיטות ויש הרבה שלא. על מי צריכים לבוא בטענות שלא מנצלים את השיטה, לתמידים או למערכת עושה המבחנים?? וגם הדברים שלא תלויים בזכרון-כמו אנגלית ומתמטיקה, כמו מקצועות תנ"ך והיסטוריה, האם יש למערכת רצון להפוך תלמידים אלו למנתחי מערכות בתנ"ך או בהיסטוריה?? ודאי שלא, אם כן נשארה שוב שיטת הזכרון. מה המערכת רוצה להנחיל לתלמיד, את התשתית לפיתוח החיים שלו עצמו. והיה והתלמיד ינצל את הלימוד במלואו, יהיה לו כר יותר נרחב. הבעיה היותר קשה, שהתלמיד לא מצליח לעמוד בפיתויים שמציעים לו היום המדיה , וכל שאר הדברים שהוא כפרט נחשף אליהם, והם אלו אשר עוצרים את התקדמות הלמידה!! נכון דברים מאד שמרניים, אבל נכונים!! |
|
||||
|
||||
(חבל שאני לא מצליח להעתיק&להדביק טקסט מתוך התגובות ב"אייל"... תמיד יוצא הפוך) "התלמידים המציאו את שיטת הזיכרון" - כיצד הם עשו זאת בדיוק? שינו את הקשרים הניורוניים במוחם ע"מ להקל את תהליך מעבר בחינות הבגרות? משפט זה מאפיין את ההתייחסות שלך לתלמידים כמי שרוצים רק "לכייף" ואין ברצונם ללמוד, הלוקה בעצמה בחוסר הבנת סיבה-מסובב - האין זה יותר סביר כי חוסר הרצון ללמוד נובע מכך שלמעשה אין שום הליך של למידה פר-אקסלנס בבתי הספר אלא הליך של הכתבה/שינון מתמיד? הליך שמנוגד בעיקרו למחשבה חופשית וללמידה אריסטוטלית קלאסית? "על מי צריכים לבוא בטענות שלא מנצלים את השיטה, לתלמידים או למערכת עושה-המבחנים?" - לאף אחד, צריך לשנות את השיטה כך שלא יהיה לאף צד אינטרס ל"נצל" אותה, משום שיהיה ברור שניצולה רק יפגום מסיכויו להתקדם מבחינה אינטלקטואלית (ולא, זאת לא מילה גסה)... "התלמיד לא מצליח לעמוד בפיתויים שמציעים לו היום המדיה" - חבל שלא נשארו לנו עדויות מעת המצאת הדפוס של גוטנברג, אני משוכנע שגם אז היה "חשש כבד מפני השחתת מידותיו של הנוער והתמוטטותה של התרבות האנושית"... לנקודתך, יש להשתמש במדיה החדשה (מחשבים, אינטרנט וכו') ע"מ להשיג את המטרות שאנו מציבים בפנינו - מדוע לא לנצל את הכלים החדשים והיעילים יותר (רובם, בעיקר לא אלה של מייקרוסופט..) ולהשתמש בהם למשוך את תשומת הלב של התלמיד? "...אבל נכונים!!" - וכבר אמרו חכמים לפני - אין הנחתום וגו'... גלעד |
|
||||
|
||||
הסיבה שאתה לא מצליח להדביק טקסט זה מפני שהתצוגה באתר זו היא עברית ויזואלית כלומר הטקסט נשמר במחשב הפוך אע"פ שאתה רואה אותו לא כזה. וזה המקום להטריד את טל כהן בבקשה נמרצת: אנא הוסף אופציית הדפסה, זה לא אמור להיות מסובך פשוט צריך להציג את העמוד ללא קריאות לפונקציה hebrevc() הנ"ל גם יתרום לנושא ההעתקה שכן מהעמוד שלא עבר היפוך אין שום בעיה להעתיק ולהדביק.
|
|
||||
|
||||
התלמידים הם לא האשמים בשיטה כמו שהצגת את זה. בחינות הבגות בודקות זיכרון ובטבעיות רבה ככל שלומדים קרוב יותר למועד הבחינה זוכרים טוב יותר. לכן לא התלמידים המציאו את שיטת הלמידה לזמן קצר. במידה מסויימת, אני מטיל ספק בכל שיטת המבחנים, כל עוד הם בודקים ידע ולא זיכרון, ורעיונות אישיים שלי לתיקון המבחנים הצעתי בתגובתי לדובי למעלה. בקשר ל''מודד העדיף'' שציינת, העבודות - אכן לדעתי הן עדיפות. בעיית מכירת והעתקת העבודות אכן בעייתית וצריך להתמודד איתה - אבל היא דבר שולי. לא הבעייה הזאת תקבע אם זו שיטה טובה או לא. |
|
||||
|
||||
את בעיית ההעתקה של עבודות ופרויקטים ניתן לפתור ע"י חניכה אישית (או של קבוצות קטנות). חונך כזה שיעקוב מקרוב אחר ביצוע המחקר (בכל תחום שהוא), יוכל גם לעזור לתלמיד במיקרים של בעיות, וגם יוכל לוודא שהתלמיד כן עושה את העבודה וגם לאפשר מתן ציון על הביצוע ולא רק על העבודה הסופית. אם יוכלל סעיף שמחייב את התלמיד לציין מהם מקורות המידע שלו, ומהם הקשיים בהם ניתקל במהלך הכנת העבודה, ניתן יהיה לאמת את המידע הזה עם חונך. בנוסף, הטירחה שכרוכה בלעבוד על חונך אישי + הטירחה הכרוכה בהעתקת עבודה (כולל שינוי למניעת זיהוי) גדולה יותר מהטירחה של הכנת עבודה מה שירתיע את רוב התלמידים מהעתקה של עבודות קיימות. |
|
||||
|
||||
עד כמה חמורה התופעה? כסטודנט בטכניון לא נתקלתי בה כלל. מישהו ממוסד אקדמי אחר מוכן להרחיב על היקף התופעה? ודרך אגב, למיטב ידיעתי, אין דבר כזה שנקרא "עבודת BA" יש עבודות סמינריוניות, מטלות, או דברים אחרים. בישראל לא ניתן (שוב, למיטב ידיעתי) לקנות תואר אקדמי בכסף. |
|
||||
|
||||
העונשים על העתקת עבודות באוניברסיטאות הם נוראיים כך שדי מסוכן להגיש עבודות מועתקות אבל השימוש בעבודות משנים קודמות כמקור לא מדווח, הוא די נפוץ. |
|
||||
|
||||
סליחה על תשובה חפוזה.... היום מורים או מורות שסיימו את התואר למורה בכיר יכולים אחרי מספר השתלמויות וכתיבת שתי עבודות לקבל תואר BA חינוכי. על עבודות מסוג זה התכוונתי, אין לי מושג מה קורה בעבודות BA במוסדות אחרים, אך למה שיהיה הבדל. קצת שאלתי לא בירור יסודי ולא מכוון לגלות את היקף ההופעה, אך קיים דבר כזה. כן, כמובן בתשלום!! |
|
||||
|
||||
ברוב המסלולים האקדמאים, יש צורך במספר שנות לימוד שכוללות מבחנים ועבודות רבות. לרוב יש גם פרויקט מרכזי מסוים (אם זה פרויקט סיום תואר או פרויקט סיום בקורס מרכזי או סמינריון גדול במיוחד) שאי אפשר לקבל את התואר בלעדיו אבל יש צורך בהרבה יותר ממנו על מנת לקבל את התואר. גם המסלול שאתה הזכרת מתחיל בלימודי סמינר למורים. תמיד ניתן להעתיק עבודות ותמיד יהיו תלמידים שיעשו את זה. קשה לתפוס מעתיקים מכיוון שמקורות ההעתקה הם רבים מאוד. במסגרות האקדמיות, כדי להקטין את התופעה ככל האפשר נותנים עונשים חמורים מאוד על העתקות שנתפסות (הכוונה היא העתקות בעבודות גדולות ומבחנים ולא בשיעורי בית) העונשים נעים בין ביטול קרדיט על סמסטר שלם והשהית לימודים ועד סילוק התלמיד מהמוסד וביטול הקרדיט על כל הלימודים שנעשו עד לתפיסה או איסור על הרשמה מחדש ואפילו תלונה במשטרה. אני לא מכיר אף סטודנט שהגיש עבודה מועתקת אבל ראיתי המון עבירות קלות יותר של שימוש בעבודות משנים קודמות כמקור לעבודה (לרוב לא מדובר בשירות בתשלום). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |