|
||||
|
||||
היתה פעם כוונה ליצור פה חברה קטנה אך איכותית. איכותיות אנושית, צלם אנוש, כרוכים ברגישות מסויימת, תבונה, משמעת עצמית, עשיה מורכבת ומיומנת, ובעיקר -תחושת אחריות. עדין ניתו למצוא גרעין כזה של רגישות כזאת ותבונה אנושית אצל רבים מיהודי התפוצה. סווטלנה סטלין, ביתו של הרודן, מספרת בזכרונותיה, כי פעמים רבות, כשפגשה אדם רגיש, עם זיק של תבונה, הומור וחוכמה, על רקע בהמות קטנות עין ואטומות שהיו סביבה, הסתבר לה שהאיש יהודי. אין בדבריה שמץ של גזענות או דעה קדומה, שכן היא מדווחת מנסיונה הקיומי. מדובר, אחר הכל בעם עתיק בעל מסורת ערכית, ומסורת של מצויינות בשטחי לימוד ואחריות משפחתית. התבהמות לא חסרה בארצנו, בגלל מערכת חינוך נטולת ערכיות ברובה, וברמה מקצועית ירודה. החינוך למשמעת מחשבתית וחשיבה מורכבת ודקת הבחנות נפגם עמוקות עם צמצום לימוד המטימטיקה בתקופת כהונת יגאל אלון כשר החינוך בשנות ה-70. במבחנים אוביקטיבים נמצא כי בעוד תלמידי ישראל היו בין הראשונים בעולם בשנות ה-50 בהישגיהם במטימטיקה, הרי שבשנת 1999 התדרדרו לאחד המקומות האחרונים. עדיין, לצעירים רבים יש אפשרות, לקנות בצבא משמעת של עשייה מורכבת, אחריות וערכיות מסויימת על ידי שיבוץ ביחידות קרביות, בנח"ל או בעשייה מקצועית מיומנת (כמו במקצת עבודות המודיעין, ממר"ם וכד'). לרבים אחרים, שאינם משובצים בעשייה משמעותית, משמשות 3 שנות הצבא אינטרלוד להתבהמות נוספת. אלה ממשיכים את חייהם אחר כך, צרי עין, עטופי צדקתנות עצמית, אך ריקים ובהמיים, ללא כל משמעת חשיבה, ללא ערכיות וללא אחריות. בנסיבות אלו הייתי סבור שאל לנו לוותר על העולים היהודים, ממיטב אנשי בואנס-איירס. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |