|
||||
|
||||
זכות השביתה היא יצור מוזר בממלכת הזכויות. אם נבחן אותה מקרוב נראה שהיא שונה מזכויות כמו הזכות לפרטיות, לחופש, למשפט הוגן, לחינוך, וכו'. רוב הזכויות הן התחיבות שהחברה עומסת על עצמה מפני שהיא חושבת כי כך ראוי. אנחנו לא רוצים לחיות בחברה בה מתנגדי המשטר מושתקים ונזרקים לקלבוש ולכן הקנינו לכל אדם את זכות הדיבור והזכות למשפט הוגן. לעומת זאת, מעטים אם בכלל מרגישים צורך להגן על עובדים מפני מישהו שיכריח אותם לעבוד. אני טוען שהשביתה, יותר משהיא זכות היא הסדר חברתי שמטרתו להקים מערכת כללים למאבק כוחות הכרחי שללא כללים היה הופך לפרוע ומזיק מדי. כך למשל, לו היה מותר למעסיק לפטר את כל העובדים השובתים הינו רואים שביתות הזדהות כלל משקיות שהיו מעמיסות את נטל המאבק בין מעסיק אחד ועובדיו על מעסיקים אחרים. לכן יש צורך לנטרל את הנשק הזה ולאסור על פיטורים כאלו. באותו אופן, הוכנסו מגבלות שמטרתן למתן את צעדיהם של העובדים. החוכמה היא תמיד להחליש את שני הצדדים תוך השארת איזון שיאפשר הגעה להסכם מניח את הדעת. ובהקשר זה, לשביתתינו האחרונה. הבעיה המרכזית במערכת הכוחות הנוכחית במגזר הציבורי הוא שלשני הצדדים לא נגרם נזק מיידי מהשביתה. מחד, העובדים ממשיכים לקבל חלק גדול ממשכורתם (ובעיצומים, את כולה). מאידך, בממשלה יש הפרדה בין הניזוק - שרת החינוך, לדוגמא - ובין הנושא והנותן האמיתי - הממונה על השכר במשרד האוצר. לדעתי נדרש כאן צעד משולב בו יועברו סמכויות הממונה למשרדים והם יוסמכו בחוק לנכות את מלוא השכר לשובתים - גם במקרה של עיצומים. שוב, המטרה היא להחליש את שני הצדדים (משרד החינוך - ע''י העברת האחריות הציבורית אליו, העובדים - ניכוי שכר) תוך השארת מקום למאבק כוחות הכרחי. |
|
||||
|
||||
"לדעתי נדרש כאן צעד משולב בו יועברו סמכויות הממונה למשרדים והם יוסמכו בחוק לנכות את מלוא השכר לשובתים - גם במקרה של עיצומים. שוב, המטרה היא להחליש את שני הצדדים (משרד החינוך - ע"י העברת האחריות הציבורית אליו, העובדים - ניכוי שכר) תוך השארת מקום למאבק כוחות הכרחי." הצעתך להעביר את סמכויות הממונה למישרדים -נכונה. מדוע ההעברה היא כדי לנכות משכרם? מדוע לא כדי להגיע איתם להסכם? מדוע לדעתך, הועברו הסמכויות לממונה במשרד האוצר? כי האוצר ואלו שהוא מייצג את דעותיהם, לא רצו שהמישרדים יגיעו להסכמים וינהלו מדיניות שאיננה בהכרח ניאו ליברלית. |
|
||||
|
||||
אם מחלישים את המשרד, פשוט חייבים להחליש את העובדים. אחרת לא השגת כלום מלבד פריעת שיווי המשקל. לעומת זאת אם החלשת את שני הצדדים יש סיכוי שיגיעו לאותו הסכם (פחות או יותר) בפחות נזק סביבתי. |
|
||||
|
||||
דבריך תיאורתיים.כדי שלא יגיע מצב כזה, עשו בזמנו את השינוי האירגוני לפיו את המו"מ מנהל הממונה על השכר במישרד האוצר ולמישרד הייעודי אין שום סמכות. הודות לאופיו של ההיבריס - סיכם אחד הבכירים באוצר את תקופת נתניהו במילים: "הצלחנו לשבור את העבודה המאורגנת" והסגיר את מטרתם האמיתית של פקידי האוצר: לא לנהל מו"מ מיקצועי בין עובדים למעבידים אלא להקצין סכסוכים ע"מ לדחוף את השכירים לפינה שישבתו. כשמזכ"ל ההיסתדרות מתפשר ורוצה להמנע משביתה, דואג נתניהו לכנות אותו גנגסטר כדי שיעלב ויגיב תגובה אמוציונלית וירגיז את הציבור. בשביתה של המורים, שוב הכה ההיבריס מישהו באוצר והוא הודה שהאוצר רוצה שהמורים ישבתו. אם לא היה באותה תקופה מזכ"ל-משת"פ כמו עייני, היו המורים וההיסתדרות מנהלים מערכה אישית נגד פקידים מסויימים באוצר; לא נגד המדינה ולא נגד משרד האוצר אלא נגד אלי כהן, אירום ורוני בראון. בדרך כלל הנושאים והנותנים מטעם העובדים עושים את מלאכתם ביושר כי מטרתם להגיע להסכם שישפר את תנאיהם. האוצר אינו ישר במו"מ כי הוא אינו רוצה הסכם אלא כניעה ולשם כך כל האמצעים כשרים כולל הדלפות שיקריות, לכלוך כמו שליכלכו על ארז וכד'. מדוע נציגי העובדים אינם נוקטים בדרך הזאת? אם למשל נודע להם שפקיד מסויים מנהל מגעים לתפקיד לאחר פרישתו, מדוע שלא יפיצו את זה? עופר עיני כועס שהמורים אינם נכנעים? מגוחך. |
|
||||
|
||||
"אם למשל נודע להם שפקיד מסויים מנהל מגעים לתפקיד לאחר פרישתו, מדוע שלא יפיצו את זה?" פשוט כי הם לא יודעים. גם אתה לא יודע, אלא סתם מפריח האשמות ללא פרטים. זו סתם רכילות ללא ביסוס עובדתי. מן הסתם כיוון שמו"מ כזה נעשה (אם נעשה) במחשכים. |
|
||||
|
||||
זו הפרקטיקה הרגילה של פקידי האוצר. הם ניסו לעשות כל דיסקרדיזציה אפשרית של ארז. מדוע אי אפשר לעשות את זה לפקידים-הפוליטיקאים מהאוצר? |
|
||||
|
||||
אתה רק שואל שאלות. תן לנו שמות. ועברות על החוק. אם אין לך שמות ועבירות אתה סתם מרכל ומטיל בוץ - בסגנון נתניהו ("גורמים בליכוד ניסו לסחוט אותי"). במה האשימו את ארז? האם טענו שהוא גנב רודף שוחד "הם" לא ניסו לעשות כל דיסקרדיזציה אפשרית. |
|
||||
|
||||
בוודאי שדברי תיאורטיים. אני מנסה לנהל דיון תיאורטי בנוגע למה שיש לעשות על מנת לקצר שביתות. אצלינו באקדמיה תיאוריה אינה מילת גנאי :-) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |