בעיה בהגדרה 425768
הפלאת להציג את הבעיה אבל לא את עומקה הרעיוני. מלחמה היא תוצר לוואי של הויה אנושית ולפיכך אין זה פלא שקמים פה ושם אנשים המחיים בכל כוחם ומעודם את המיתוס הזה הנקרא על פי רוב "צבא ההגנה לישראל".
אל נא נשכח כי מדינתנו קמה בזכות אותם אנשים שאנו מגדירים היום "ציוניים" ו"חולמים". צבא ההגנה לישראל הוא המשך ישיר ובריא יותר של המחתרות השונות של לפני קום המדינה.
עדיין אין אני תומך בכל סוג של אלימות וראוי שמערכת החינוך לא תחנך לאלימות אבל יש בעיתיות רעיונית ממעלה ראשונה והיא הגדרת הצבא כצבא הומני צבא ההגנה לישראל – מדוע הגנה? מדיניות הקרב של שרת ובן גוריון קבעה כי ההגנה הטובה ביותר היא התקפה ואת זאת אל לנו לשכוח.
הבעיה האמיתית שלנו היא שאנו עם המאוהב בצבאו. התבנית הרעיונית של "צבא הומני" היא שגויה ובלתי מתקבלת על הדעת. בהומניזם נתפס האדם כערך עליון ובשל כך אין כל הצדקה להרג כלשהו. לפיכך ראוי שאדם הומני יהיה פציפיסט (דברי ישעיהו ליבוביץ). אל לנו לדרוש מהצבא הישראלי להיות שוחר שלום והומניסט – את זה יש לדרוש מהעם אבל צבא תפקידו הוא אחד. להלחם.
הגדרות נדושות שאין בהם מן ההיגיון הבריא. "עם בונה צבא בונה עם" "טוהר הנשק" "לטהר את היעד" "נשיר בדמשק – הללויה" "ביתי את בוכה או צוחקת (בקצב הבוסנובה)" כל אלה אין בהם מן ההיגיון הבריא כשם שאי אפשר לצפות מנשק (הוא כלי הרג) להיות טהור ואיך אפשר לצפות מבן נוער להיות שקול ערכית בשדה הקרב כשבשירי הצבא מלמדים על כיבוש ועל ארץ ישראל השלמה.
אביגדור קהלני נמנה על אותם אנשים שהמציאו את המיתוס הבלתי אפשרי הזה. להטיף בזכות המלחמה עם חיוך ומנוד ראש בזכות ערכים. אביגדור קהלני שהתאמץ כל כך להביא את השלום בדרכים של לוחמה והרג מאמין בדיסוננס הזה בכל ליבו ונו לא נותר אלא להחל לו חיים בריאים ושלמים בארץ להד"ם.
על מערכת החינוך ללמד את הנוער את השלכות דיסוננס זה. על הנער ההופך לחייל להביא עימו אל הבקו"ם מטען ערכי שיעזור לו להתמודד עם המשימה שלמה הוא גויס והיא שרות המערך הלוחם בארץ ישראל. אף צבא לא הביא שלום לשום מקום ואין שום סיבה שיתחיל עכשיו.

בתקווה להתעוררות מהירה והגדרה נכונה של מערכות.
איתי

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים