|
||||
|
||||
התגובות מתנקזות למאמר של שלומי בן-יצחק, ''של מי הועדה הזו בכלל''. |
|
||||
|
||||
אוקיי, אז אני מתנדב לנמק ראשון. התלבטתי אם להשיב שאני מתנגד מאחד שצריך לבטל את חובת הגיוס, או מפני שצריך לגייס את כל מי שמתאים. בסופו של דבר, שתי התשובות נכונות, אך נאלצתי לבחור באחת מהן (לא כל כך בטוח באיזו מהן...). ועדת טל היא פשרה, במקום שבו אי אפשר למצוא פשרה. אני, כחילוני, מסרב להכיר בזכויות היתר של המיעוט (דגש על היותו מיעוט, מאחר והוא לא מתנהג ככזה) החרדי. לעומתי, אני מניח שציבור החרדי מסרב לשנות את המצב, פשוט כי טוב להם ככה. אני מבין אותם, אם היו פתאום מפתיעים אותי בגיל 17 ואומרים לי שאני עומד להשלח ללבנון לשפוך את המעיים שלי על איזה סלע, הייתי נבהל. אבל בכל מקרה, אין שום צורך בפשרה. אין שום סיבה שהחרדים לא ישרתו כמו כולם, ואם כבר משחררים - לשחרר את כל מי שרוצה ללכת. |
|
||||
|
||||
המצב כיום הוא שלא מכריחים אף אחד לשפוך את מעיו על אף סלע. הצבא כידוע לך מתחלק לג'ובניקים ולקרביים. ומי שלא רוצה להיות קרבי לא יהיה. נקודה. הסיבה שמגייסים חלק נכבד מהחיילים שאינם פונקציונרים היא כדי שיהיו חיילים כל שהם. עד כמה שהלוחמים יהיו אידיאליסטים, הם ככל הנראה לא יתנדבו להלחם בשעה שחבריהם יצאו לחיים בניגוד למצב כיום והוא שחבריהם סתם טוחנים מים וגורסים מסמכים. לכן ההצעה לבטל לחלוטין את גיוס החובה תהרוס את הצבא - אלא אם כן התחליף יהיה בדמות שירות לאומי ארוך יותר מהשירות הצבאי. |
|
||||
|
||||
קיימות אופציות רבות, שמיושמות בהצלחה או שלא בהצלחה במדינות אחרות, להחזיק צבא גם בלי גיוס חובה - משכורות נורמליות, הטבות חברתיות וכלכליות שונות, אפשרות ללימודים גבוהים דרך צה"ל, ועוד. אבל זאת לא הנקודה. האם אתה מסכים איתי שהחייל הקרבי הממוצע מרגיש (ובצדק) כאילו שהמדינה דופקת אותו, גם אחרי "הבנות" ועדת טל? |
|
||||
|
||||
מכיוון שהשירות בקרבי כיום הוא לא מובן מאליו כי המודל החברתי הוא החנון מממר"ם ולא הפיטר מגולני - זה גורם להרגשה של חיילים קרביים (פה ושם) שהם פראיירים של המדינה. אבל מה זה קשור לדיון? צבא מקצועי שמשלם משכורות וכדו' לא יוכל למשוך אליו את הטובים (ולא רק לקרבי אלא גם למחשבים למשל) ולכן כל עוד אנו חיים על חרבנו צריך לתת לצבא זכות בחירה ראשון - כלומר שירות חובה. עם כל הכבוד לארצות שמפעילות מודל אחר, הצבא אצלם אינו חיוני כמו אצלנו. ולא הזכרנו את המילואים. |
|
||||
|
||||
גם אני מרגיש פראייר, וסביר להניח שגם אתה, הקורא התמים, שראה שיש תגובות חדשות ומצא רק את זו. |
|
||||
|
||||
מי שלא רוןצה להיות חי"ר לא יהיה? על מה אתה מדבר? אלא אם כן אתה מתכווון להיות אצל הקב"ן הרי שרוב מי שאני מכיר כולל אותי היו שייכים לחי"ר או לטנקים או למספר גדול מאוד אחר של מקומות שבהם הסיכוי למות הוא לא קטן. חלק לא קטן מתוכם ביקש לצאת והצבא אמר לו. זה מה יש צריך אותך. אז אני וחברי לא הולכים לכלא-קב"ן- להוריד פרופיל. אז תפסיק לדבר שטויות. |
|
||||
|
||||
אז ככה גם אני חירניק (אוגוסט 7 אם אתה שואל כמה) וזה מה שזכור לי מטירונות חי"ר: בערך שליש מאלו שמתחילים טירונות הופכים לסמבצים, חימושניקים, חובשי מרפאה ועוד מגוון תפקידים בגלל בעיות מוטיבציה וגם בעיות רפואיות. גם מקרב אלו שמסיימים טירונות אחוזים גבוהים הולכים בסוף מסלול לפלוגות מפקדה.מעטים מצליחים להפלט למפח"ש. אלו שנשארים בגדודים וטוענים שאינם רוצים להיות שם לא ממש עשו הרבה כדי לצאת מהסיבה הפשוטה שבצד הקיטורים ישנו ערך מוסף רב בלהיות לוחם. אם אכן אתה לוחם אתה בוודאי יודע טוב מאוד על מה אני מדבר. אולי התכוונת לכך שקשה לצאת מהחטיבות עצמם - וזה ברור אבל כאן התייחסנו לטענה כאילו מישהו מכריח מישהו להלחם. לא כל חייל עם תג גולני הוא לוחם למעשה בערך שלוש חמישיות אינם כאלו. |
|
||||
|
||||
חובת גיוס כללי היא אחת הכפיות הגדולות ביותר במדינה דמוקרטית.אולם היא גם אחת הקשות ביותר לאכיפה.במובן כלשהו היא מתבססת על קולקיב המוכן לכפייה זו.''מסה קריטית'' של אנשים שיסרבו להתגייס וכל הבסיס מתערער. לכן בעיני מסוכן מאוד לשחרר מגזר מסוים באוכלוסייה תוך המשך הכפייה של כלל המתגייסים (הציבור הערבי אכן משוחרר אולם שחרור זה מתסמך על ''אקסיומה'' אחרת ואינו פועל יוצא של הסדר בנוסח הסטטוס קוו). שחרור נוסח ועדת טל מגביר את ההתפצלות של החברה הישראלית ללא חשיבה על ההשלכות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |