|
||||
|
||||
איני חושב שמאז פרסם אלברט איינשטיין את תורת היחסות הכללית, הייתה איזו פריצת דרך או גילוי בשדה הפיסיקה, שמקרב אותנו לאפשרות ליצור "מכונת זמן", ואיני מבין את ההתעוררות הפתאומית. אני גם חושב שהניסיונות לשתול באינטואיציה שלנו, ובתפישתנו את העולם, מושגים מתורות מורכבות כתורת היחסות שמעטים (גם בין הפיסיקאים) מכירים אותם כ "מרחב זמן", הוא ניסיון חסר טעם, שאינו מביא לשום תכלית. מאד יכול להיות שכאשר המדענים מדברים על מסעות בזמן הם מתכוונים לדברים אחרים לגמרי ממה שאנו מבינים באינטואיציה שלנו. אני כבר יכול לראות בעיני רוחי את הכותב הנכבד יוצא מ "מכונת זמן" מאד מאוכזב וטוען כנגד הממציא: "אני רוצה את כספי בחזרה. איזו מכונת זמן היא זאת ? לא נפגשתי עם סבתי שנפטרה, לא קרה כלום". והמדען יטען לעומתו: "נצפתה תנודה משמעותית במחוג המכשיר המדויק והמופלא שמוצב במעבדתי. אין ספק שעשית מסע בזמן …" |
|
||||
|
||||
בשנת 1916 נחשפה תורת היחסות הכללית לעיני ציבור הפיסיקאים. החשיפה הציבורית הגיעה בעקבות קבלת אישור ניסויי מרשים בליקוי החמה של 1919 האמנם קפאה הפיסיקה על שמריה במשך 80 השנים האחורונות? לא ממש. פיתוח מכניקת הקוואנטים בשנים 1926-1927 פתח צוהר לשינוי תפיסת העולם המדעית והביא עמו מהפכה גדולה עוד יותר מזו של היחסות הפרטית והכללית. שנים רבות חלפו מאז, וההתקדמות שהושגה אינה ניתנת לתיאור ממש. אותם פיסיקאים תמהוניים שהציעו את רעיון המסע בזמן " לאחרונה " מפיקים בקדחתנות מזה עשור ויותר פתרונות המאפשרים מסע בזמן לכל דבר (פתרונות למשוואות איינשטיין המכתיבות את עקמימות המרחב-זמן, ובעצם את טבע היקום או איזור נתון בו, וחורי תולעת במיוחד בהקשר זה). המדובר כאן במסע בנוחיות של טיסה ארוכת טווח במטוס בואינג, לא פחות ולא יותר. ברור כי גם אם יבצר מאיתנו הדבר לעד, המסע בזמן אפשרי להלכה ואין עליו וטו מצד הפיסיקה. לשאלת ה"איפה הם" הידועה של הוקינג אחות בת-דמותה מתחום חקר התבונה החוץ-ארצית. בשני המקרים אין בהיעדר הוכחות מוצקות ותצלומי אנשים ירוקים קטנים ואוכלי אדם בכדי למנוע את האפשרות שהדבר בכל זאת ייתכן. במשך שנים חלה דעיכה בעניין הציבורי במדע לטובת בוקי סריקי מזרחי, סיט-קומדי ושאר מוצרי איכות של הציוויליזציה. הרע מכל הוא שלעדר האנושי העצום אין אפילו מושג בסיסי על התקדמות המדע ב-70 ואף ב-300 השנה האחרונות. זהו המצב המאפשר שימוש לרעה בטכנולוגיה מטעמי צרות אופקים ובורות. זהו המצב המאפשר דעיכה איטית של הציוויליזציה האנושית אל תוך ימי הבינים החדשים. זהו המצב ממנו מזהיר בכל פה קרל סייגן בספרו, "עולם רדוף שדים", וזהו מצב שהממסד המדעי אחראי לו לא פחות משוטי הקונגרס האמריקאי, המרפאים ההוליסטיים והמגלים בקפה. זהו אסון על סף התרחשות וזוהי סטייה מוחלטת מהנושא. סליחה. לא הייתם רוצים לנבור במקור? בכתובת ALICE.CERN.CH תמצאו את שרת המסמכים המדעיים של המכון האירופי לחקר הגרעין. רבבות מסמכים בפורמט PDF בנושאים מדעיים חמים, בשפה מדעית מתימטית-- אבל--(!) העורך חיפוש על, נאמר, "מכונת זמן", עשוי בכל זאת לרצות לעיין בתקצירי המאמרים הסבירים בד"כ. זו אינם משימה קלה לבור הגמור, אבל תענוג גדול לחובבי מדע פופולרי בעלי ותק. ומוטב בהרבה לעיין באתרים הרבים המצויים ברשת בהם מתוארת בדיוק נמרץ ההסתערות הגדולה של המדע אל עבר העתיד. קצת חנטריש, אבל יפה וחיוני. הידע המדעי מכפיל את עצמו מדי 15 שנה לערך. איפה אתם? |
|
||||
|
||||
לטענתך תורת הקונטים הביאה למהפיכה גדולה יותר מתורת היחסות של אינשטיין. איני מכיר כלל שום תורה משתי התורות האלה אך אני רוצה להביא את דעתו של פיסיקאי תיאוריטי שאני מכיר, שאת הדוקטורט שלו עשה בנושאים קרובים ליחסות כללית. לדעתו, תורת הקוונטים היא תורה לא טובה. היא ענתה בזמנו על תופעה אחת בלתי מוסברת (בניגוד למודל של איינשטיין שאיפשר תיאור של כמה תופעות בלתי מוסברות). מאוחר יותר כל פעם שהתגלת בניסוי תופעה חדשה, התורה לא התאימה, והיה צורך ''לשים עליה תלאי'', כדי שתתאים. זה סימן מובהק לתורה לא מוצלחת. תורה מוצלחת צריכה לתאר בצורה הפשוטה ביותר כמה שיותר תופעות. אם צריך לתקן אותה כל פעם שמגלים בטבע משהו חדש , אין לה ערך. |
|
||||
|
||||
עם שליחת דבריי הקודמים נזכרתי בדוגמה של תורה לא טובה. אני מתכוון לתיאורית כיפת השמים של אריסטו. הוא הסביר את תנועת הכוכבים בכך שהם מחוברים לכיפה אחת גדולה ונעים יחד עמה. הבעייה בתורה הזאת הייתה שכל פעם התגלה איזה כוכב חדש שלא התאים לתורה והיה צריך להוסיף עוד איזה גלגל ולחבר אליו את הכוכב, כך שהתורה הלכה והסתבכה. דוגמה לתורה לא טובה... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |