|
||||
|
||||
יש הוכחות רבות שלפני הרומים,יימ''ש , היה פה נעים בקיץ. לא היו יולי- אוגוסט והעונה החמה השתרעה בקושי בין יוני האביבי לספטמבר הסתווי. יוטל חרם כלכלי על איטליה לאלתר. |
|
||||
|
||||
אני מוכנה להישבע שלפני שהגיעו המזגנים לארץ, לא סבלנו בכלל מהחום. אבל אני לא דוגמה - המזגן דולק פה רק כשהאורחים מבקשים, מתוך דמדומי עילפון. אפילו את המאוורר לא הוצאתי מהארון השנה (באמת רעיון). |
|
||||
|
||||
וודאי שלפני שהגיעו המזגנים לארץ, לא סבלנו בכלל מהחום, לא שמעת שהעולם מתחממם? אגב, המאוורר שלך - לא הוצאת אותו מהארון השנה, אפילו לא למצעד הגאווה? |
|
||||
|
||||
טוב לו ככה! |
|
||||
|
||||
כך לפחות לא התנפלו עליו בסכינים. |
|
||||
|
||||
הייתה לי חברה שמעולם לא הוציאה את מכוניתה מהחניה. היא טענה שהמכונית מרגישה שם הכי נוח. |
|
||||
|
||||
ועכשיו אני מזדעזעת לשמוע שהשכנים ישנים עם מזגן. בלילות הקרירים האלה, עם רוח הפרצים? |
|
||||
|
||||
אמרו עליו, על הלל הזקן, שבכל יום ויום היה עושה ומשתכר בטרפעיק 1. חציו היה נותן לשומר בית המדרש וחציו לפרנסתו ולפרנסת אנשי ביתו. פעם אחת לא מצא להשתכר ולא הניחו שומר בית המדרש להכנס. עלה ונתלה וישב על פי ארובה, כדי שישמע דברי אלוהים חיים מפי שמעיה ואבטליון. אמרו: אותו היום ערב שבת היה, ותקופת טבת היתה, וירד עליו שלג מן השמים וכסהו. כשעלה עמוד השחר אמר שמעיה לאבטליון: "אבטליון אחי, בכל יום הבית מאיר והיום אפל, שמא יום מעונן הוא?" הציצו עיניהם וראו דמות אדם בארובה. עלו ומצאו עליו רום 3 אמות שלג. פרקוהו והרחיצוהו וסכוהו והושיבוהו כנגד המדורה. אמרו: ראוי זה לחלל עליו את השבת. (יומא לה כפי שמופיע בספר האגדה) מי שמע על מטר וחצי שלג בטבת בירושלים? 1 חצי דינר |
|
||||
|
||||
אשכרה. ראיות תלמודיות להתחממות הגלובלית. |
|
||||
|
||||
צריך כמובן לקחת בחשבון הגזמה בכמות השלג בסיפור. |
|
||||
|
||||
ואני חשבתי בתחילה ש''טרעפיק'' היה שמו של באר ירושלמי נודע, שבו הלל היה משתכר. |
|
||||
|
||||
אם תשקיע מספיק כסף, זה עדיין יכול להיות באר ירושלמי נודע (שם לא רע בכלל!). אבל אני בספק אם הלל הזקן יגיח לדרינק לילי. |
|
||||
|
||||
הוא יכול להיות ברחוב הלל |
|
||||
|
||||
בשנת תשנ"ב (חורף 1992). היה כזה שלג בירושלים. יש לי תמונות! אך, איזה כיף זה היה. הייתי אז בחופשת לידה. הייתי מסתכלת בפתיתים הגדולים שיורדים לאט, ונהנית בכל רגע מהידיעה שאני יכולה להמשיך ולהתפנק בבית. |
|
||||
|
||||
סליחה שאני הורסת, אבל: הסיפור מופיע בתלמוד הבבלי, ומנסה לתאר מציאות ארצישראלית הקדומה בהרבה לתקופת התלמוד (הלל - בסביבות שנת 20 לספירה, מראשוני התנאים. עריכת התלמוד הבבלי, 500 לספירה, בבבל). מן הראוי לציין שאין לסיפור מקבילות א"י. חלק מהטוענים לאי אמינותו ההיסטורית, אכן מדברים על השלג בסיפור כאחת ההוכחות. הערות נוספת: ספר האגדה הוא לא ממש מקור מדוייק לסיפורים תלמודיים (אם כי הוא ספר מפתח מצויין) המשפט על תק' טבת וערב שבת לא מופיע בחלק גדול מכתבי היד. מכיוון שאני מאלה שחושבים שהקטע ההיסטורי הוא ממש לא העיקר בסיפורי חז"ל, וזו ספרות ולא היסטוריה, זה לא ממש מפריע לי ליהנות מהסיפור. |
|
||||
|
||||
אמת. שלא לדבר על כך שביאליק ורבניצקי צנזרו לא מעט (ע''ע מעשה דברוריא. אז מה אם זה מופיע רק ברש''י ולא בטקסט עצמו). אלא שבעוונותי אין לי את כל מסכתות התלמוד הבבלי בביתי, בכדי לצטט ישירות משם. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ספר האגדה מביא את הברייתא בלשונה. |
|
||||
|
||||
שלא לדבר על איך שהם ביאסו לנו את הקיץ עם שלושת השבועות והאבל על החורבן, בדיוק באמצע החופש הגדול! (תשעת הימים: אין בריכה, אין ים, אין מוזיקה וכו'. מה שכן, זאת הייתה ההזדמנות להיפטר מהעבודות לחופש) |
|
||||
|
||||
''לא היו יולי- אוגוסט והעונה החמה השתרעה בקושי בין יוני האביבי לספטמבר הסתווי.'' אנא הסבר. |
|
||||
|
||||
זאת כמובן1 הייתה בדיחה: יולי קרוי על שמו של יוליוס קיסר, ואוגוסט קרוי על שמו של אוגוסטוס אוקטביאנוס. שניהם היו קיסרים רומאים, ולכן לכאורה לפני התקופה הרומית החודשים האלה לא היו קיימים. ___ 1 אלא אם כן גם אני פספסתי משהו |
|
||||
|
||||
אהה. זה מה שקורה לבן אדם שהפסיק לחשוב. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |