|
||||
|
||||
נכון. מערכת החינוך בישראל בקרשים. נכון. השלטון בישראל ממש לא מתעניין באזרח הפשוט. ונכון, שני הדברים קשורים זה בזה, ובאבטלה הגואה, בפאשיזם המתפשט ובחוליים אחרים. אבל לפני שממהרים לפתרון הקסם - הפרטה וצדקה, כדאי להסתכל למציאות בעיניים. אני בטוח שהתומכים הנלהבים לא רואים עצמם מועמדים לצדקה. באמת חוכמה גדולה להציע שחינוך ילדי האחר יסתמך על החלטתי אם לנפוש בסקי בשוויץ השנה או לתרום את הכסף. למיטב ידיעתי, וחיפשתי רבות, לא הייתה בישראל אף פעולת הפרטה מוצלחת - כלומר פעולת הפרטה שאחריה נהנו האזרחים יותר. אפילו הפרטת השיחות הבינלאומיות המהוללת בינתיים רק עולה לנו כסף. תעריפי השיחות המקומיות ו"דמי השימוש" גדלו פלאים. מצרך שנוגע ברובו לסקטור העיסקי והעשיר הועבר כנטל על הכלל - העשירים מרוויחים על חשבון הרוב. הרבה יותר פשוט היה להכריח את המונופול הממשלתי להוריד תעריפים למחיר ריאלי. על מערכת הבריאות פשוט חבל לדבר. כך גם בחו"ל. הפרטת הרכבות עולה באירופה בחיים. אני האחרון ששמח במנות האינדוקטרינציה שזוכים לה ילדנו במערכת החינוך, אבל צריך לזכור את האלטרנטיבה. להפרטה של זכות חברתית תמיד הייתה תוצאה אחת - דפיקת הרוב על חשבון המיעוט העשיר. הפרטת החינוך היא עוד צעד גדול קדימה לקראת מעמדנו כמדינה מערבית שהפכה למדינת עולם שלישי. נכון. מערכת החינוך בקרשים. צריך לתקן, ויש דרכים שאפשר להתווכח עליהן (כן או לא חינוך דמוקרטי, כן או לא תקציבים שווים בניהול וועד ההורים,...) אני מציע לעיין בדף העמדה שבכתובת המצורפת, ולהשתתף בהפגנה נגד הפרטת החינוך ב 19 לחודש. |
|
||||
|
||||
נו, באמת. הפרטת השיחות לחו''ל רק שרתה את האזרח הפשוט. השיחות לחו''ל הרבה יותר זולות עכשיו. גם שיחות מקומיות אינן יקרות כל כך - שיחה של שעה בשעות הערב לא עולה יותר משני שקלים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
חבל שמעשה אחד שאתה אולי לא מסכים איתו, מעודד אותך לשתף פעולה עם רבים אחרים שאתה לא מסכים איתם ככה''נ עוד יותר |
|
||||
|
||||
לא מדוייק, דמי השימוש שגובה בזק עלו, ובזק משתמשת בטכניקות שונות כדי להסתיר את זה. עם זאת, אין יותר חובה להחזיק מכשיר טלפון אחד של בזק, ובזק מחזירה כסף (איני יודע אם על פי חוק או מסיבה אחרת) על מספר פעימות נמוך. למרות זאת, קשה לי בינתיים לקבל את הקביעה הקטגורית של "קצת אחרת" (למה בעצם להתחבא תחת שם בדוי?) והייתי מעדיף לראות מספרים והסברים. למרות שיהיה די קשה לשכנע אותי, לאור ההפרשים העצומים (מכ-5 שקלים לדקה לארה"ב לפני ההפרטה לכ-50 אגורות, וזה עוד בלי להביא בחשבון את עליית המדד, אמנם לא בהרבה, בשנים האחרונות). |
|
||||
|
||||
אין כאן שקר יותר מאשר בקביעה שזה שיפר את מצב האזרחים. תוכיח לי שזה שיפר. תשווה את זה לתוצאות האפשריות של הידוק הפיקוח על מחירי השיחות לחו"ל של בזק. להלן מספר קריטריונים: 1. העלות החודשית של שיחות טלפון למשפחה בשבע העשירונים התחתונים בישראל. למיטב ידיעתי לא נעשתה כזו בדיקה, לכן אני יכול רק להציע את שיפוטי, שכאמור נראה לך מוטעה, בניגוד לכל תיאוריה כלכלית אם נשווה את יחסי הכוחות בין בזק לאזרח הפשוט. 2. תנאי העבודה של המעורבים. הורעו - ההפרטה החלישה את מעמד העובדים ועודדה מעבר לקבלנים וחברות כח אדם. 3. עתיד שוק התקשורת בישראל (ממונופול הכבלים, ועד קריסתה של "ברק" והפיכת השוק המופרט ל"דואופול"). מאמרים מכל קצוות הקשת מספרים על החשש הכבד מהשתלטות שלוש-ארבע ידיים פרטיות על כל השוק, דבר מפחיד הרבה יותר מהשתלטות שלוישם ארבעים עסקנים לא יוצלחים. דרך אגב, למיטב זכרוני, לאליעזר פישמן חלק נכבד גם בבעלות קווי זהב. נ.ב. פסוודונים. ככה. |
|
||||
|
||||
אשר לסעיף 3, חשבתי שממילא שולטות בשוק שלוש-ארבע ידיים פרטיות. קצת מאוחר מדי לסתום את החור בסכר כשכבר אין יותר סכר. |
|
||||
|
||||
עד לפני שנים מעטות שלטה הממשלה בשוק התקשורת בישראל. השלטון הועבר באופן רשמי לידיים פרטיות רק לפני שבועות בודדים, עם חוק הבזק והטבות מרחיקות הלכת שניתנו לזכייניות הכבלים (שיהפכו בקרוב לזכיינית אחת). אמנם זה לא כל כך משמח שהממשלה קובעת מה ישודר, אבל זה עוד פחות משמח שקובעים את זה שלושה-ארבעה עשירים, ובאותה הזדמנות הם גם קובעים כמה יעלה פס רחב ובאיזה תנאים. דרך אגב, דוגמא לעוד תחום מחיינו שעובר בימים אלו לידיים פרטיות הוא מעקב האשראי שלנו. גם כאן, המטרה ברורה - להיטיב עם העשירים על חשבון העניים. |
|
||||
|
||||
כן, נכון - זה באמת יטיב עם העשירים (הבנקים הגדולים) על חשבון העניים (משקי-הבית) אם העניים יוכלו לקבל אשראי זול בשוק תחרותי (כיוון שיהיה מי שיהיה מוכן לתת להם אשראי, על סמך מידע-האשראי הזמין) ולא יהיו חייבים לקחת את ההלוואות היקרות של הבנקים הגדולים (שהם, לכאורה, לא "ידיים פרטיות"). זו פשוט שערוריה! |
|
||||
|
||||
צר לי, אבל נראה לי שאתה קצת מפספס. לפני שאכנס לעובי הקורה, אציע לך כמה "תחושות בטן": 1. התומך הראשי בחוק הוא חה"כ פורז. ח"כ פורז ומפלגתו מצהירים שוב ושוב שמחויבותם היא ל"מעמד הביניים העליון", ומתגאים בשאיפתם "להפריט את כל המדינה". 2. ח"כ תמר גוזנסקי, מהיחידות בכנסת שבנאמנותה למעמדות הנמוכים לא ניתן להטיל ספק, מתנגדת לחוק. 3. למועצה לצרכנות בהנהלתה הנוכחית, וגלית אבישי שבראשה רקורד לא רע של עשייה למען אלו שגורלם פחות שפר עליהם בחברה בישראל. המועצה לצרכנות מתנגדת, כמובן, לחוק (תוך סיכון לא קטן). עכשיו תוסיף לזה את העובדה שהבנקים מעדיפים לקוחות עשירים. תמצא שהחוק פשוט יאפשר לבנקים איצטלה להתעמר עוד קצת בלקוחותיהם העניים, שכבר היום משלמים יותר עמלות מרוב העולם המערבי. החוק לוקח ממני את ההחלטה לחשוף או לא לחשוף את ההיסטוריה הכלכלית שלי, גם, ובעיקר את החיובית. אבל לא מדובר במצב שבו היום יכולתי להסתיר אי עמידה בחובות, שזה לכאורה מה שחשוב לבנקים. כל פעם שאתה לא עומד בחובות, הבנק יפתח לך תיק בהוצאה לפועל. את זה אי אפשר להסתיר, גם לא היום. הבנק יוכל להעלות את הריבית שהוא גובה ממני מול אחרים, או להוריד את הריבית על העמלות, בטענה ש"אני לא מספיק פעיל". וזוהי רק ההתחלה. תחשוב שוב על הרעיון של מיסוד "בולשת כלכלית" כדי לתת לבנקים עוד כלי מול האזרח. תחשוב שוב, לטובת מי נוטה היום כף המאזניים, לבנק או לאזרח הפשוט? מי צריך עוד קצת עזרה? הבנק או אני? |
|
||||
|
||||
עצם הפיכת בזק משירות שהממשלה נתנה (דרך משרד הדואר, אם אני זוכר נכון) לחברה (ממשלתית) למטרת רווח, שיפרה פלאים את השירות. מרשימת המתנה של חודשים לקבלת קו, אני יכול לקבל עכשיו קו תוך פחות משבוע (ב-99 ש"ח בלבד! אבל זה לא קשור). אז לא להגיד שלא היו מקרים שזה עבד. עבד טוב מאוד. |
|
||||
|
||||
זו לא הפרטה אלא אחת האלטרנטיבות להפרטה. יעדיה של בזק לא הפכו ל"רק רווחיות". השליטה עליה עדיין נשארה בידי "הציבור הרחב" (גם מי שאין לו כסף להשתלט עליה דרך הבורסה). במקרה בזמן זה (לפני כ 8 שנים) הייתי מעורב במחקר שנעשה לבזק בתשתיות פס רחב. רווחיות הייתה אמנם קריטריון, אבל מכיוון שהמחקר נועד ל"נציגי הציבור" קריטריונים אחרים הועלו וזכו להתייחסות. שוב, הפרטה זה לא "התייחסות לשיקולים כלכליים". הפרטה זה העברת השליטה בפועל לידיים פרטיות. בד"כ זה ע"י רשיון/זכיון/בעלות, אבל לפעמים פשוט ע"י העברת אחריות המימון. בהקשר של זכויות חברתיות המשמעות של הפרטה היא יצירת תלות בין המצב הכלכלי של האזרח למימוש זכויותיו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |