|
||||
|
||||
מכל מה שחשבתי שאני יודע עד כה, הרצון החופשי, להבדיל מדטרמיניזם, היא היכולת לפעול אחרת מכפי שפעלת במצב נתון כלשהו. אין זה אומר שבאותו מצב נתון כל דרך פעולה אפשרית, אלא רק שקיימת לפחות דרך פעולה אחת שונה. ואם נרצה לדקדק, אפשר גם להסתפק בזה שאדם כלשהו מאמין שישנה דרך פעולה אחרת מכפי שנקט (דוגמאות לכך הן ענין של מה בכך לדעתי, ולכן אני חוסך את המקום). כל ההקדמה הזו נועדה אך ורק כדי להכשיר את ההסתייגות הבאה: כתבת "אחת הסיבות לכתיבת המאמר הזה היא הניסיון לקבל תשובה על השאלה הפשוטה איך בוחרים "באופן חופשי" משהו מתוך רשימה", ואני פשוט לא מבין מה הבעיה. כל עוד הרשימה מונה יותר מפריט אחד, הבחירה מתוכה תהיה חופשית. הבעיה ברצון החופשי, היא לא כיצד בוחרים פריט אחד מתוך רשימה סופית, אלא המחיר שצריך לשלם באי קבלת הדטרמיניזם, קרי בכך שלא לכל דבר יש סיבה. |
|
||||
|
||||
לדעתי דווקא לא תוכל להביא דוגמאות למצבים שבהם יש לאדם דרך פעולה שונה מזו שנקט, אלא רק לכאלו שבהן יש לו אשלייה כאילו הייתה לו דרך פעולה שונה מזו שנקט, כשלמעשה לא הייתה לו ברירה. נכון, זה ויכוח די סמנטי על מה זה "יש אפשרות לנקוט דרך פעולה שונה", אבל אני חושב שתסכים איתי שמי שמסתכל על העולם באופן דטרמיניסטי לא יכול לחשוב שלאדם הייתה דרך פעולה שונה מזו שבה הוא נקט. כמובן שאותו אדם יאמין שהייתה לו דרך אחרת. אפשר גם להאמין שיש לך רצון חופשי. האם הדיון הזה הוא על אמונה? כי אז, איש באמונתו יחיה. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שאני מבין למה אתה מתכוון. די ברור שיש המון דוגמאות לדרכי פעולה שונות מן הננקטות. בחרתי,לדוגמה, מתוך רצון חופשי, להגיב למה שכתבת, למרות שיכולתי שלא לעשות כן. אם מה שאתה טוען זה שלא מדובר אלא באשליה, לא ברור לי מה הבסיס לכך. צריך לזכור שעצם העובדה שדבר כלשהו אפשרי לא אומר שהוא אכן מתקיים. בסופו של דבר, נראה לי שדטרמיניסט קונסיסטנטי יאלץ להסכים לכך שאין לו ברירה אחרת אלא להיות דטרמיניסט, בין אם הגישה הדטרמיניסטית מוצדקת או מופרכת מיסודה, ולכן הוא אינו יכול לקחת חלק בדיון אלא רק לומר ''כך הם הדברים''. |
|
||||
|
||||
"בחרתי,לדוגמה, מתוך רצון חופשי, להגיב למה שכתבת" - האמנם? אנחנו חוזרים שוב לבקשה שלי: נא להסביר איך בחרת "מתוך רצון חופשי" להגיב. |
|
||||
|
||||
משאלתך אני מתחיל להבין שהמחלוקת בינינו נובעת מפרשנות שונה ביחס למהו רצון חופשי. אתה רואה בו סוג של ישות ואילו אני רואה בו כח. וממש כמו שכח המשיכה נגזר (ברמה הבסיסית והאינטואיטיבית ביותר וללא יומרות פיזקליות) מנפילתם של עצמים, כך הרצון החופשי נגזר מההיתכנות הלוגית לפעול בדרך אחרת מכפי שפעלתי. אם התגובה שלי למאמר שלך אינה הכרח לוגי, אלא רק דרך פעולה אפשרית אחת מתוך שתיים לפחות, מדובר בפעולה מתוך רצון חופשי. על מנת לסבר את האוזן, גם פעולה הנקבעת על פי תוצאות הטלת מטבע היא פעולה הנובעת מתוך רצון חופשי, משום שהטלת המטבע עצמה אינה פעולה בלתי אפשרית (במובן הלוגי). |
|
||||
|
||||
עפ"י המשפט האחרון שלך אין ספק שאנחנו מתכוונים לדברים שונים לגמרי כשאנחנו מדברים על רצון חופשי. מוזר; אם יש דבר אחד שמפתיע אותי בדיונים כאן, זה שדוקא מה שנראה לי בשעתו כדבר שכולנו תופסים איטואיטיבית באותו אופן, מעורר הרבה בעיות. |
|
||||
|
||||
מניסיוני דווקא רוב בני האדם אינם רואים עצמם כדטרמיניסטים, ומאמינים בבחירה חופשית. מעבר לכך רוב האנשים איתם דיברתי סירבו לקבל את עצם הרעיון. |
|
||||
|
||||
השאלה היא עוד יותר בסיסית: האם רוב בני האדם תופסים את המושג "בחירה חופשית" באותו אופן? אני חשבתי שכן, ומהדיון הזה עולה שלא (לפחות מבין אלה שמגיבים). |
|
||||
|
||||
אני חושב שרוב האנשים תופסים את המושג כהגדרתו המילולית. על כן רבים מהם טוענים כהוכחה את העובדה ש ''אני בוחר להתווכח איתך''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |