|
||||
|
||||
האם אין-סוף ועוד אחד, גדול מאין סוף? האם כאשר עץ נופל ביער ואיש לא שמע או ראה אותו, הוא אכן נפל? האם מוח שקיבל שדר על כאב ברגל יכול להסיק מכך כי ישנה רגל? אולי אין-סוף כפול אין-סוף גדול יותר מאין-סוף? האם ישנו רצון חפשי? כל השאלות הנ"ל אינן רלוונטיות, וכל נסיון למצוא להן תשובה הוא נסיון עקר. הסיבה לכך ששאלות אלו אינן רלוונטיות נעוצה בכך שהן אינן שואלות את השאלה הנכונה, או ליתר דיוק הן נובעות מנקודת ראות (יחס) מוטעה. אחת הבעיות שלנו כבני אדם,סליחה, הבעיה שלנו כבני אדם היא חוסר היכולת שלנו לצאת מהנקודה בא אנו עומדים ולהסתכל על הדברים מהצד. הבה וניבחן את הבעיה מנקודת המבט הבאה: ישנן אין-סוף אפשרויות הקיימות בו זמנית, סך כל בחירותינו הביאו אותנו לאפשרות שהיא ההווה הנוכחי שלנו. אין שום משמעות לשאלה האם רצון חפשי הוא זה שהינחה אותנו לאותו הווה ספציפי, משום שישנם אין-סוף הווה'ים אחרים המתקיימים בו זמנית ואשר אליהם הוביל בדיוק אותו רצון חפשי רק אם תוצאות שונות לחלוטין. היות ואנו נוטים לבחון בעיות מהנקודה בה אנו עומדים החוצה, נפספס תמיד את השאלה הנכונה, מפני שתמיד נחמיץ את כלל התמונה. |
|
||||
|
||||
אתה טוען בלי שום בעיה שאין משמעות לשאלה האם ישנו רצון חופשי אבל כדי להצדיק את הטענה אתה מוכן לקבל את קיומם של עולמות מקבילים (''הווה'ים אחרים המתקיימים בו זמנית'' קראת לזה) שאליהם אין לך כל גישה. לדידי, לקיום של עולם מקביל, אחד או יותר, יש פחות משמעות מלמושג כמו רצון חופשי. בכלל, לפחות חלק מהשאלות שהצגת בתחילת תגובתך, אינן רלוונטיות רק לאחר שנותחו לעומק, וחוסר הרלוונטיות שלהן אינו מובן מאליו. |
|
||||
|
||||
השאלות שלך על האינסוף אינן חסרות עניין, הן פשוט לא מנוסחות כמו שצריך. אתה יכול למשל לשאול מה יהיה גודלה של קבוצה אינסופית המאוחדת עם קבוצה סופית, או חיתוכה של קבוצה אינסופית עם קבוצה אחרת. אתה יכול לשאול לאן תשאף פונקציה שערכיה שואפים לאינסוף סביב נקודה מסויימת כשהיא מורכבת בצורה מסויימת עם פונקציה אחרת. אתה יכול לשאול הרבה שאלות מעניינות שקשורות לאינסוף, שאלות ספיציפיות ותיאורטיות עם ישומים פרקטיים. השאלות שלך פשוט לא מנוסחות כמו שצריך. |
|
||||
|
||||
אני לא אוהב את התגובה הזאת שלי. |
|
||||
|
||||
מה זה בעצם משנה? ונאמר שנקבל את הנחת היקומים המקבילים. האם המקבילה שלך ביקום X היא אתה? האם היא בחרה במשהו? או שפשוט שורטט לה נתיב קצת שונה בשל שינויים זעירים באזור קיומה? מין אפקט פרפר שכזה? אם תטען לקיום אין סוף יקומים, וודאי שאתה מעקר את השאלה של חופש כי כל מה שיכול לקרות קורה. באותה מידה אתה יכול לבטל את הזמן וזה מבטל את החופש. השאלה של חופש היא שאלה מעניינת. אם הוא לא קיים (נשמע הגיוני), נידונו לשאול אותה, אם הוא קיים, אז אנו בוחרים לשאול אותה. על כל השאלות/פרדוקסים שהצגת אפשר לומר דברים דומים. |
|
||||
|
||||
השאלות שלי לא מנוסחות כמו שצריך (לדבריך) משום שהן אינן פונות למתמטיקאים אלה לכלל האדם. העיקר פה הוא להעביר נקודה כלשהיא לגבי חשיבות נקודת היחוס בפיתרון בעיות ושכל אחד ינסח את השאלות הרלוונטיות בניסוח ההולם את יריעת ידיעותיו. נ.ב לא הבנתי את התגובה לתגובה שלך. |
|
||||
|
||||
עניתי בשלוש לפנות בוקר בערך, ומיד החלטתי שלא אהבתי את ההודעה שלי, לא כעומדת בפני עצמה ולא ביחס למה שכתבת אתה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |