|
היא ספק אי, ספק יבשת אשר התקיימה על פי עדויות שהן ספק אגדות צפונית לחוף הרחב של מדינת נובה טולטקיה, ויש אף טענות האומרות שהיא התחברה אליה יבשתית בימי הקדם המכונים במיתולוגיות של עמים רבים "הימים שלפני הענן השחור". על פי סברות של חוקרים עד למאה הקודמת, התקיימה על האי שהערכות שונות לגבי גודלו, שהמפליגות שלא לומר המגוחכות שבהן טוענות שגודלו כגודל הים שבין נובה טולטקיה לבין האי קנדיאה ("קנדיאה של הדובים") ממלכה מפותחת ועשירה באופן בלתי רגיל. הפילוסוף בן המאה השניה לספירה החדשה חואן קצאלואטל רימנס אסף עדויות לפיהן "לתושבי הממלכה העתיקה היה הרבה מאד כסף שהתגלגל ברחובות הממלכה ודמה מאד לעלים ירוקים, וכדי להפגין את עושרם היו תושבי יואסה נוהגים לשרוף את עלי הכסף הירוקים ולהסניף את ריחם הערב. כמו כן היו להם מרכבות גדולות גדולות, שהיו נוסעות על נתיבים רחבים וארוכים שחצו את הארץ לכל רוחבה, כי ארץ רחבה מאד היתה יואסה, ועריה גדולות ובנייניה גבוהים גבוהים". ידועות גם העדויות לפיהן היו לתושבי יואסה ציפורי מתכת גדולות, שחלקן אף הגיעו לכוכבים הגבוהים והרחוקים (את תיאורן זיהו חוקרים מתלהבים ונאיבים עם התמונות המוזרות שנמצאו ביבשות המזוהמות במזרח, בהן נראה איש לבוש לבן על נוף אפור ומדברי ולידו דגל עם הרבה כוכבים, תמונות שכונו "נחיתת האדם על הירח"). העדויות מתארות את ממלכת יואסה כממלכה ששלטה בכל, היא השפיעה על כל מדינות היבשת ואף כבשה לה ארצות במזרח המזוהם שהיה על פי האגדות פורה מאד ב"ימים שלפני הענן השחור", היא ניהלה את כלכלת העולם ואף היה לה הדבר שנקרא "תקשורת מרחקים" שחוקרים טוענים שהחוטים וחלקי החומר הלא ברור שאיננו מתכת ואינו אבן שנמצאו בארצות שונות, טוענים בהתלהבות יתר שהם הראייה למציאותה. ברם צריך לזכור כי העדויות המוקדמות ביותר האלה, נאספו מאנשים שהיו חיים במאה השנייה, אנשים שככל שהיו קדומים, הם לא חיו את הזמן ההוא (אם התקיים בכלל) ולא אבותיהם ולא אבות אבותיהם, ולא ניתן לאמת את דבריהם גם כיום, כאשר הצלילה אל מתחת למים השחורים והסמיכים שמצפון לנובה טולטקיה היא בחזקת התאבדות. כיום ישנם חוקרים רבים הטוענים שכל אגדת יואסה היא המצאה של הפילוסוף רימנז ולא היתה אלא משל על סדרי החברה התקינים והראויים על פי משנתו (שהעמידה בראש המדינה האידיאלית את המלך הנבחר לכמה שנים על ידי העם ולא על פי ירושה1), ואחרים שמו לב שמסקנותיהם של חוקרים רבים ביטאו משאלות לב לאומיות ואישיות, כמו למשל החוקרים ממדינת יודיאה ארחנטינה שטענו שהאמונה שלהם באל אחד מקורה בכתובת כלשהיא שהיתה כתובה על העלים הירוקים שבהם נהגו היואסרים לשלם, ואותם חוקרים אגב, טוענים גם שתושבי יודיאה ארחנטינה וגם בני שבט מאלפי הדובים שבקנדיאה, מקורם באי רחוק שהשתייך גם כן למדינת יואסה, למרות שהיה סמוך יותר למזרח המזוהם, אולם ברור שחוקרים אלה מבקשים לצבוע את צבעו הלא מזהיר של מצב עמם בהווה בצבעי אידיאליזציה של העבר, וכך יש לדעתי לראות את כלל סיפורה של ממלכת יואסה: אגדה רומנטית, דבר שנעים לחלום עליו שהוא היה פעם, אך לא לצפות למצוא לכך עדויות או להאמין שהוא יוכל להתקיים בעתיד ריאלי כלשהו.
1 בטענה זו יש סתירה פנימית, משום שעל פי הסיפורים חורחה הראשון וחורחה השני, כובשיו המהוללים של המזרח המזוהם היו אב ובן ונראה שבמקומות מסויימים היטה הפילוסוף את הסיפורים או התעלם ממה שהוא בעצמו סיפר קודם, בהתאם למשאלת ליבו.
|
|