|
ברצוני להוסיף כמה הסברים על ההסבר המינואי של אטלנטיס, כיון שזה נראה לי ההסבר הפחות ספקולטיבי. יש לא מעט קוי דמיון בין התרבות המינואית לבין אטלנטיס האפלטונית. לפי אחת ההשערות עיר מינואית גדולה במיוחד היתה באי טרה (סנטוריני של ימינו). מרכז העיר והנמל היה על אי בליבה של ימה שמלאה את הלוע הגעשי של הר הגעש המהווה את האי. על שפת הלוע היו כמה ישובים מינואים, ביניהם העיר אקרוטירי שם נחשפו שרידיו של ישוב גדול ועשיר. המבנה הזה מזכיר את המבנה של טבעות ימיות ויבשתיות ומנהרת שיט החוצה אותן מן התאור של אפלטון. האי המרכזי התפוצץ וקרס למעמקי הים בהתפרצות הגדולה של 1645 לפנה"ס שפגעה בכל אגן הים התיכון וגרמה לפגיעה קשה מאוד בכל רחבי האימפריה התרבותית והמסחרית המינואית. המינואים כמו האטלנטידים של אפלטון קיימו אימפריה ימית מסחרית רחבת ידיים, חקלאות איים משגשגת. ריבוי הארמונות באי כרתים מזכיר את עשרת מלכי אטלנטיס. למינואים, כשוכני איים לא היה צבא יבשתי משמעותי ועיקר כוחם היה ימי. כמו כן הדת המינואית נראית דומה לאטלנטית (האלה האם, השוורים). התרבות המינואית היא התרבות המתקדמת הראשונה של אירופה (הגילויים הראשונים של דת מאורגנת, כתב, שלטון מרכזי). המינואים קיימו קשרים הדוקים עם מצריים הפרעונית, מה שיכול להצדיק את ההקשר המצרי אצל אפלטון. זה נראה סביר שהיוונים קלטו חלק מהשמועות על המינואים דרך המצרים יודעי הכתב ובעלי המודעות ההיסטורית. היוונים בימיו של אפלטון, ידעו על המינואים (2200-1400 לפנה"ס) ואפלטון לא היה מערבב בטעות בינם לבין יושבי אטלנטיס (9000 לפנה"ס). אבל הידע היה בעיקרו בצורת אגדות ומיתוסים (תזאוס והמינוטאור, דדלוס, מינוס ואירופה). האיליאדה מוכיחה כמה מעט ובאיזה צורה אגדתית קבלו היוונים את המסורות של התקופה המיקנית (המיקנים התקיימו זמן רב לצד המינואים ולבסוף אף השתלטו עליהם). ההשערה היא שאפלטון בבואו לספר אגדה של תרבות מתקדמת בעבר הרחוק של תקופת האבן השתמש במודע או שלא במודע במיתוסים שגרעין האמת שלהם היה ידיעות קלושות מאוד ששרדו מן התרבות המינואית
|
|