|
||||
|
||||
מאמר נהדר. רציתי להוסיף עוד שלב קטן למשפט הזה, שלטעמי מתמצת את המאמר כולו: "[אני מאמין ש]כל זכות נובעת ממערכת מוסרית כלשהי, וזו מגיעה מחברה, וזו דורשת תקשורת." וזו דורשת שפה (כתובה, מילולית, שפת-סימנים). שפה טבעית מוגדרת בתור שפה: - שיכולה להילמד כשפת אם. - ספונטנית. - שרירותית. - שיש בה דו-ארטיקולציה. (ניתן לחבר בה צלילים, מילים או משפטים להשגת משמעויות שונות) - שאיננה תלויה ב"כאן ועכשיו". - יצירתית. אמנם ניתן לטעון כי הגדרה זו ניתנה בדיעבד, כדי לתאר בהצלחה את מגוון השפות האנושיות, אך אני חושב כי הגדרה זו דווקא מצליחה לתמצת במדויק את ה"שארית האנושית", אם תרצו, את היכולת הקוגניטיבית של בני האדם המבדילה אותם משאר היצורים החיים, ובתורה, כפי שהודגם כה יפה במאמר, מאפשרת להם ליצור חברה, מוסר וזכויות (אינהרנטיות להיותם בני אדם). על פי מה שידוע לנו היום (בזכות חומסקי), המערכת הקוגניטיבית הזו נובעת מהיכולת המולדת שלנו ללמוד כל שפה (טבעית) שהיא באמצעות מערכת הדקדוק האוניברסלית הטבועה במוחנו, והמבדילה אותנו הלכה למעשה מבעלי החיים, אשר אינם ניחנים בתכונה בלעדית זו. בסופו של דבר, הזכויות ה"אינהרנטיות" (מטא-פיזיות) של בני האדם הן באמת אינהרנטיות (פיזיות), משום שהן טבועות במוחותינו מרגע לידתנו ועד יום מותנו, והן התוצאה ה"אבולוציונית" של היתרון הלשוני שלנו על שאר היצורים החיים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |