הלל ושמאי 206150
יאיר שלג כותב על בית הלל ובית שמאי בבתי הדין הרבניים לגיור.

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
הלל ושמאי 206176
הסיפור מעניין בגלל נקודה אחרת, הגבר (היהודי) איים שאם לא יגירו את זוגתו הוא יתנצר. (הרבנים לא האמינו לו)
אותי מעניין, כמה זה מסובך להתנצר בארץ. איך עושים את זה? איפה? כמה זמן זה לוקח? אם זה סיפור פשוט, זול ומהיר, אז למי שבמילא לא מרגיש יהודי במיוחד יש אפשרות להתחתן עם בחירת ליבו גם אם הם פסולי חיתון, כולל כהנים וגרושות, ממזרים וזוגות בני דת שונה.
הלל ושמאי 206198
נו, ומה תפתור בזה? אין בארץ נישואים אזרחיים גם לנוצרים. בכל מקרה הזוג האומלל יאלץ להנשא לפי חוקי דת שאינו מאמין בה.
הלל ושמאי 206242
זה לא בא לפתור את הבעיה של מי שלא רוצה להתחתן באופן מסויים אלא את הבעיה של מי שלא יכול להתחתן בשום דרך בארץ.
הלל ושמאי 206264
גם לזה זה לא פתרון.
הלל ושמאי 206379
למה? זה לא פתרון שמקובל עליך, אבל לאנשים שלא רואים בדת משהו חשוב, אולי זה לא יהיה אכפת.
למה גיור של בן הזוג זה פתרון קביל (בפרט אם בן הזוג המתגייר לא מתכוון לחיות על פי הדת היהודית) והתנצרות לא? (בפרט אם בן הזוג המתנצר לא מתכוון לחיות על פי הדת הנוצרית)
הלל ושמאי 206431
כי גם גיור של בן הזוג הוא לא פיתרון קביל.
מה בין הצלב לחרב 206279
דומה כי בעיניך על החילוני המיליטנטי להיות מוכן לעשות הכול: לעבוד את כל האלילים הכי מיסטיים שבעולם, רק לא להתייהד, חלילה.
הבגידה שלו ביהדות צריכה להיות בגידה לעילא דווקא בעזרת הנצרות, שכן היא בגידה בכבודם ובזכרם של מיליוני יהודים שנטבחו ונשרפו חיים על ידי הדת שחרתה על דגלה את האהבה. הצלב, סמל המחילה האוניברסלית, הפך לחרב בידי נושאי הצלב וצבאות האפיפיורים וקיסרי רומי הקדושה. האירוניה שהנצרות כה אמונה עליה, היא שלצלב ולחרב צדודית זהה.

אך האמנם אין שום דרך אחרת? ירון לונדון חולק עליך, כפי שהבאתי כאן מעט מדבריו:
אבל גם על ירון לונדון אתה חולק 206439
אבל גם על ירון לונדון אתה חולק 206604
נכון, אבל המחלוקת בינינו היא במישור של *מה עדיף על פני מה*, ולא על המציאות הנתונה בשטח.
מה בין הצלב לחרב 206443
אתה מפספס את כוונת המשורר. ההצעה היא לא ''לעבוד את כל האלילים'' אלא לבצע אקט פורמלי של התנצרות כדי לפתור בעיה ביורוקרטית. אני לא מכיר הרבה יהודים שיסכימו לנקוט בצעד הזה, בגלל ההקשר ההיסטורי-תרבותי שציינת, אבל צריך להודות שאתה וחבריך לדעות עושים כל מה שאפשר כדי לעזור להם להתגבר על העכבות.
ומעניין לעניין באותו עניין 206612
היתה זו "תנועת ההשכלה", שצמחה בגרמניה של 150 השנים שקדמו לשואה, שחרטה על דיגלה את הסיסמה המפורסמת: "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך". תנועת ההשכלה רצתה לפתור את בעיית האנטישמיות; לפתור אותה על ידי טשטוש הזהות היהודית מצד אחד, ובסופו של דבר להביא לידי התבוללות המונית של העם היהודי מצד שני. כזו, אגב, היתה מחשבתו הראשונה של חוזה המדינה תיאודור הרצל, שבנו האנס, יישם אותה הלכה למעשה, בתום ימי אֵבל אביו.
"בערך לפני שנתיים חפצתי לפתור את שאלת היהודים בעזרת הכנסייה הקתולית", כתב חוזה המדינה היהודית ביומנו אודות תוכניתו הגדולה להעביר אל הנצרות את העם היהודי.‏1 "ביקשתי להבטיח לעצמי בראשונה את עזרת נסיכי הכנסייה באוסטריה ולהשיג על ידיהם ראיון אצל האפיפיור כדי להגיד לו: עזור לנו מפני האנטישמים, ואני מחולל תנועה כבירה בין היהודים שיעברו באופן חופשי ונאה לנצרות. חופשי ונאה במובן זה, שמנהיגי התנועה – בייחוד אני – יישארו יהודים ובתור יהודים יטיפו לקבלת הדת השלטת. בעצם היום, בראשון בשבת, בשעה 12 בצהריים, תצא לפועל ההמרה בתהלוכה חגיגית ובצלצול פעמונים בכנסיית סטֵפן. לא בבושת פנים, כמו שעשו יחידים עד כה, כי אם בגאון. והעובדה שהמנהיגים יקיימו בידם את יהדותם, ובלוותם את העם עד מפתן הכנסייה יישארו בעצמם בחוץ – תרוֹמֵם את כל העניין ותשווה לו קו של כֵּנות רבה.
"אנו, האמיצים, היינו צריכים להיות דור-הביניים. אנו עוד היינו מקיימים בידינו את אמונת אבותינו. אך את בנינו הצעירים היינו מנצרים עוד לפני הגיעם לגיל של החלטה עצמית, בשעה שעניין ההתנצרות לובש כבר צורה של מורך-לב או שאיפה למעמד רם יותר. כדרכי, שיוויתי לפני את כל הדבר הזה לפרטי פרטיו. כבר ראיתי את עצמי במשא ומתן עם הארכיבישוף בווינה, בהרהורי לבי עמדתי לפני האפיפיור".
שאיפתו של הרצל מדברת בעד עצמה. ואכן לא פלא שמזרעו של חוזה מדינת היהודים לא ניתן למצוא אף לא אחד בקרב העם היהודי. שומו שמים, כל זרעו התנצר והתבולל בקרב העמים! ‏2 הרצל דגל והטיף להתנצרות, עד שנוכח בחוסר סיכוייו לאחר שסיקר את משפט דרייפוס, כעיתונאי שדיווח לעיתון וינאי. באירופה, לפני 60 שנה, ההתנצרות לא הצילה איש.

---------
1 יומן א', עמ' 14; תודות לצנזורה הציונית, המכתב מופיע רק במהדורה הראשונה מאת מזכירו האישי ד"ר לנדאו.
2 ראו: "האנציקלופדיה העברית", ערך: הרצל, כרך ט"ו, טור 962.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422180
"בגלל הפרק הזה נטען נגד אסף שהוא מנתץ במודע את תמונת העולם האידיאלית של החסידים. "בסיפור של משה שהתנצר יש מידה מסוימת של התרסה", הוא מאשר. "אנחנו שומעים לא פעם ולא פעמיים מדוברי האורתודוקסיה, 'ראו מה קרה לילדים של הרצל', שהתאבדו. 'ראו מה קרה לילדים של משה מנדלסון', שהתנצרו. הם לא אומרים, 'מה קרה להרצל', הם אומרים, תראו למה מביאה הציונות (הרצל) ולמה מביאה ההשכלה (מנדלסון), ואלה הפירות שלה. ואני אומר, טלו קורה מבין עיניכם וראו מה קורה אצלכם. גם אצלכם קרו אסונות מהסוג הזה, וזה כאמור לא רק משה, בנו של ר' שניאור זלמן. בהערות לספר הבאתי שורה ארוכה של בנים של אישים ידועים שיצאו מהדלת והתנצרו. ידעת שהרב הראשי של יהודי רומא, שמוצאו היה ממשפחת חסידי בעלז, התנצר לאחר השואה? היו המון דוגמאות כאלה. אני אולי מתריס באומרי, אל תטיפו מוסר ואל תהיו פטרונים של איך צריך לחיות, אבל המשבר הוא אותו משבר"." http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422347
אינני חסיד של הטענות על הדשא הירוק של השכן. זה שאצל האחד המצב בכי רע, אינו מתיר עוד את הבכי רע אצל השני. וזה מבלי להתייחס לכל השטויות של דוד אסף הזה.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422618
כשקראתי את השורה הראשונה שלך חשבתי: "וואלה, משהו התמתן באורי פז". אבל אתה אדם מסורתי ושומר על כל המסורות, כולל הסגנוניות. הספר של דוד אסף איננו שטויות. שטויות הן להסיק מסקנות שדרכו של הרצל מובילה להתאבדות ושל מנדלסון להמרת דת.
התאבדות היא דבר מאד קשה; המרת דת איננו דבר קשה, היא בחירה של אדם שאינה עושה רע לאיש. אני מכניס לאותה הקטגוריה כל מי שהתגייר.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422625
איציק, תשאיר את הקומפלימנטים למיניהם למישהו אחר. דבר איתי בבקשה תכל'ס.

בנוגע לשטויות של דוד אסף, כוונתי לדיון המרתק הבא בשלל 40 עמודיו וכ-‏600 תגובותיו:

בתגובה 206612 עליה נסוב כאן הדיון, לא זכור לי שטענתי כי "דרכו של הרצל מובילה להתאבדות ושל מנדלסון להמרת דת", כדבריך. כל שטענתי הוא ש"הרצל דגל והטיף להתנצרות, עד שנוכח בחוסר סיכוייו לאחר שסיקר את משפט דרייפוס, כעיתונאי שדיווח לעיתון וינאי. באירופה, לפני 60 שנה, ההתנצרות לא הצילה איש." כך גם הרחבתי מאוחר יותר במאמרי כאן "גורל אחד".
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422627
איפה הרצל דגל והטיף להתנצרות? אם היה עושה את זה, היה מתנצר בעצמו. מה שכן עשית אם זכרוני אינו מטעה אותי, ניסית לצייר את הרצל כחוזר בתשובה חרדי.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422634
תעיין בבקשה ביומן א', עמ' 14; תודות לצנזורה הציונית, המכתב מופיע רק במהדורה הראשונה מאת מזכירו האישי ד"ר לנדאו. כמו גם בביוגרפיה של עמוס אילון על הרצל בהוצ' עם עובד. מאוחר יותר, הוא הבין את הטעות שלו והוקיר את מורשת היהדות, אך מסתבר שזה כבר היה מאוחר מדי עבור הבן שלו האנס.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422629
נוסף לכך, התייחסתי לסיפורים שמספר דוד אסף. האם אתה טוען שהם מצוצים מן האצבע?
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422635
אני מבקש שלא להתייחס לעוד ''מחקר קדוש'' של חוזר בשאלה.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422643
הוא אמר שהמחקר שלו קדוש?
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422649
לא, אך אנו חיים בעידן של קדושת המחקר והתייחסות אל המחקרים בחרדת קודש.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422651
תיארתי לי שזו שוב השפרצת שנאה שלך.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422654
השפרצת שנאה? זאת עובדה. מתי בפעם האחרונה איישת ספסל באוניברסיטה?
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422658
אני מאייש (אם כי אולי בפקולטה הלא נכונה עבורך) ואני מבטיח לך שחוץ מאקסיומת הבחירה שום דבר אינו קדוש (וגם היא לא).
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422661
הבעיה עם אקסיומת הבחירה היא שאין מדובר בבחירה חופשית. ובמיוחד כעשחושבים על זה שהיא שקולה למשפט הסדר הטוב - חוסר החופש בהתגלמותו...
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422716
הוא שאמרת, איננו לומדים בפקולטאות התואמות. מחקר במדעי הרוח קדוש כנראה יותר ממחקר במדעי הטבע.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422753
ואני חשבתי לתומי שזה יהיה בדיוק ההפך, במיוחד בימינו הפוסט מודרניים...
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422832
הכלכלן דניאל דורון (מנכ"ל המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי) מספר במאמרו "שיתוק לאומי" כיצד "מתוך כמה מאות סטודנטים מצטיינים מכל הפקולטות [בישראל], שזכיתי ללמד בשלוש השנים האחרונות, רק קומץ שמע על אדם סמית או על "הפדרליסט" או קרא את כתביהם של מילטון פרידמן או פרידריך האייק. כולם הכירו את מרקס, כמובן, והיו בקיאים בהבלים הפוסט-מודרניסטיים של לאקאן, דרידה ושכמותם. למעטים מהם היה מושג מהי כלכלה; באופן מפתיע – אפילו לא לאותם סטודנטים שלמדו כלכלה. הם למדו כלכלה בצורה טכנית, אבל ידעו מעט מאוד על הרעיונות העומדים מאחורי הדיסציפלינה. במהלך שלושים השנה שספריית האוניברסיטה העברית החזיקה בעותק של "קפיטליזם וחירות" של פרידמן, הספר הושאל כ-‏17 פעמים בלבד!".

דורון תולה את המחלה במרצים בחוגים של מדעי הרוח והחברה באוניברסיטאות בישראל וב"ניסיונה של ההסתדרות להפוך את הרפורמה הכלכלית לקפריזה של איש אחד – בנימין נתניהו. על אף שנפשו של מרבית הציבור נקעה מ'הסתדרות העובדים' המגינה רק על בעלי הפריבילגיות... והציבור אינו מוצא דרך לבטא את דעתו".

ראו:
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422864
נכון איך שאתה צודק. במיוחד הוכיחה את זה ההיסתדרות כשהגנה בשבוע שעבר על עשירי הרשויות המקומיות שדורשים ברוב חוצפתם שישלמו את שכרם.
אינני חושב שדניאל דורון, שקראתי את מאמרו בקיוונים, קרא את ספריו של אדם סמית. כמו רבים אחרים בזרם הניאו קלאסי הוא למד את תיאוריית היד הנעלמה של אדם סמית. סמית היה נגד מונופולים ותאגידים גדולים שגודלם מונע תחרות ושוק משוכלל. הוא היה גם נגד תנועות הון טרנס לאומיות. לכן עדיף לעזוב אותו בשלום.
האמירה השטותית של דורון שסטודנטים מכירים את מרקס אך לא את מילטון פרידמן, אין לה שום בסיס. אינני חושב שיותר סטודנטים בישראל קראו את הקאפיטל של מרקס משקראו את קאפיטליזם וחרות.
מילטון פרידמן הרבה לבקר את כלכלת ארה''ב וגם את כלכלת ישראל. הוא היה ראדיקל כלכלי ולא שמרן כפי שנוהגים לקטלגו.מישנתו לא יושמה בארה''ב-כך טען- אך יושמה באי אילו מדינות בדרום אמריקה ומאז הן הכלכלות החזקות ביותר בעולם.
פרופסור אחד לכלכלה בישראל ששרתי איתו פעם במילואים הגדיר את גדולתו ביכולת הסיפרותית שלו-הן בע''פ והן בכתב. הוא נשמר מהז'רגון הכלכלי של הרבה כלכלנים שמותיר את דבריהם סתומים לרוב הציבור.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423080
בניגוד אליך, אינני אחראי למה שלמד או לא למד הכלכלן דניאל דורון, גם אם אני מכירו.

בכל הנוגע למילטון פרידמן, ראה מאמרי:

''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423246
קראתי את מאמרך ונדמה לי שגם הגבתי עליו.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423250
אוקי, תודה לך.
מדגם לא מייצג - 422874
על מרקס למדתי בשלושה קורסים (אחד מהם קורס חובה) בשתי פקולטאות שונות. על ''הפדרליסט'' בשניים אחרים (שניהם חובה, שתי פקולטאות שונות), על אדם סמית' בשלושה, אחד מהם חובה, ואם מכלילים את הקורס ההוא שהתייחס ל''תיאוריית היד הנעלמה'' והזכיר את סמית' בלי להרחיב יותר מדי - אז ארבעה (ושוב- שתי פקולטאות... וגו') על מילטון פרידמן בשניים אחרים (שניהם באותה הפקולטה, דווקא). האייק נשמע לי מוכר אבל אני לא יודעת להגיד מאיפה, ואין לי שמץ של מושג מיהו דרידה.
מדגם לא מייצג - 422904
את לומדת משפטים לא כלכלה
מדגם לא מייצג - 422906
כל זה מוזר מאוד, כי דווקא זכור לי שהיתה כאן הפניה למאמר של מישהו שהצר על כך שבכלל לא מזכירים את מרקס בכל התואר הראשון בכלכלה.
מדגם לא מייצג - 422909
מה שהכי מוזר זה שהפתילון הזה התחיל מסמיילי שנתן הפניה בקשר לספר של פרופ' דוד אסף על פרשיות עלומות ומבישות בעולם החרדי, ואורי פז, בעזרתו הקלה והבלתי מודעת של גדי א', הצליח להפוך את זה לפתיל על כלכלה.
'צטערת. 423044
רק בקריאה שלישית הבנתי שהמשפט "מכל הפקולטות [בישראל], שזכיתי ללמד" מתכוון לפקולטות שונות לכלכלה, ולא לפקולטות שונות באופן כללי.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422830
או אקסיומת הנשימה.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422667
אל תיתמם, זו עוד השפרצת שנאה שלך. כשמישהו קורע טיפ-טיפה מהלוט מעל פרשיות שהעולם החסידי מטאטא מתחת לשטיח כבר שנים ארוכות, אתה משפריץ, כהרגלך, רעל.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422715
לו רק הכרתני, היית יודע בבירור שאין לי כל סימפטיה לעולמם של החסידים או של האסכולה החסידית באשר היא. ליטאי אנוכי בדמי ובנפשי. כך שכל השנאה היא רק אצלך בראש.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422729
אני לא יודע אם האלמוני מכיר אותך אבל מזכרוני השנאה שלך היא לא רק בראש שלו. אני מכיר אותך מכאן, מהאייל, ויודע שאתה ליטאי ומתנגד לחסידות, אבל ראיתי שאתה מתגייס בכל מיני מצבים להגנת העולם החרדי בכללותו מכל מיני ''האשמות'', כביכול (היה פעם פתיל על החרדים והזנות, כולל לינק ברור מאוד למה שהתרחש בנסיעות המוניות של חרדים לאומן באוקראינה). ואולי מתוך הרצון הזה להגן דיברת בצורה מכוערת על דוד אסף, אחרת קשה להבין מה גרם לך להגיד ''שטויות'' סתם ככה, בלי שום סיבה הגיונית.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422833
שום רצון להגן על מי שאינם זקוקים להגנתי. וככה לדלג על ההפניה בתגובה 422625
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422867
ואיפה אתה מוצא שם "שטויות של דוד אסף הזה" (תגובה 422347)? איזה שטויות של הפרופסור אסף יש שם?

אם תגיד שאתה לא רוצה להתייחס ל"מחקר הקדוש", או איזו עקיצה מסוג זה - זו תהיה שוב התחמקות ברורה ומפורשת.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423081
במקום להשתלח על לא עוול, מוטב שתקרא את הדיון אליו הפניתי.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423090
לא השתלחתי, אתה השתלחת, הן במילה "שטויות" והן בעקיצה "מחקר קדוש". אני בסך הכל חזיתי בתגובה 422867 כי תתחמק מתשובה, וצדקתי. יש לך כאן היסטוריה של השתלחויות שמאוחר יותר או שהתנצלת עליהן או שלא התנצלת אבל הוכח קבל עם ועדה שהן היו לא מוצדקות. אין לי בעיה לחפש לינקים בעניין שולמית אלוני ויוסי שריד ובעוד נושאים.

למרות היכרות לא מספקת עם הייד פארק, השתדלתי עוד לפני תגובה 422867 לקרוא את הדיון ולהגיע לכל פינותיו והפניותיו או למרביתן, על אף קשיי פורמאט וניווט.

מבלי לחוות את דעתי על הויכוחים בין המתדיינים בכל האשכולות שם, על פלגיהם ופלגנותם - מה בעיניך ראוי להגדרת "שטויות" אצל הפרופסור אסף? בעיני הוא עוסק בדברים חשובים שראוי שיהיה להם המשך, גם אם ירגיזו אנשים מסויימים ויזכו לעוד השמצות. מהן ה"שטויות" שאליהן אתה מתכוון?
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423102
מאחר וכבר החוויתי את דעתי בדיון בהייד פארק, אין לי עניין בדיון נוסף כאן שיחזור על עצמו. אתה גם לא מושך להתדיין איתך. תמשיך להתשלח ולהעלות באוב נשכחות ומופרכות. החל מעתה, אי תגובה מצדי לתגובותיך, תיחשב גם כן לתגובה הולמת.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423187
נודה לך אם תחיל את הכלל הזה גם על שאר המגיבים.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423252
אין בעיה, בפעם הבאה לפני שאני אפתח כאן את הפה אני אזכור לשאול לדעת הוד מעלתו ולבקש את רשות כבודו.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423284
מצויין. רק אל תשכח שהבטחת.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422828
כמו המחקר שהבאת שמוכיח שהרצל היה חרד?
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422831
לא הבאת שום מחקר ''שמוכיח שהרצל היה חרד''. המחקר של ד''ר יורם חזוני אליו הפניתי דיבר על הסוויץ' באחרית ימיו של הרצל, ובתגובה שלי למעלה שזכתה עתה לתחיית המתים בהתדיינות כאן הבאתי את תפיסתו הראשונית. תפיסה שלא הוכחה כריאלית ולכן גם נזנחה על ידו, אך לצערנו לא על ידי בנו האנס.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422916
אתה לא מפסיק להשפריץ ארס!!! עכשיו אתה גם מאשים את בנו של הרצל באונס!!!
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 422928
אני לא יודע אם מדובר בתגובה הומוריסטית או לא, אבל רק כדי להסיר ספק: שמו של בנו של הרצל היה Hans.
''זה קרה במשפחות הכי טובות'' 423024
צר לי שאינני יכול להכנס לעובי הקורה ולבדוק את טיעוניך לגבי הסוויץ' של הרצל באחרית ימיו. הרשה לי להזכיר לך שהוא לא מת זקן מאד אלא ממחלה. אולי הסוויץ' קרה לו כשחלה? אנחנו לא תופסים אדם כשהוא חולה.
מרגיש כל כך נפלא, אנחנו עם סגולה 206435
אבל למה לך להתנצר? תקרא את מה שעזריאלי מפנה אליו בתגובה 206263
מרגיש כל כך נפלא, אנחנו עם סגולה 206520
לי אין שום סיבה להתגייר, להתנצר או להתאסלם. אשתי ואני, למרבה השמחה, בני אותה דת ויכולנו להתחתן בצורה קלה ופשוטה. (דיון 744) יותר מזה, אם לא היינו יכולים להתחתן בצורה קלה ופשוטה, לא היינו מתחתנים בכלל, אלא חותמים על "הסכם נישואים" אצל עורך דין. מאחר ויש כאלו שהסטטוס "נשוי" חשוב להם, והם לא יכולים לקבל אותו בארץ בגלל מגבלות ההלכה היהודית (למשל כהן וגרושה או ממזר) וגם גיור כהלכה לא יעזור להם, הצעתי שהם יתנצרו, לפחות למראית עין ויתחתנו כדת ישו והשליחים. מה רע? זה בטח לא יותר חמור מאנשים שמתגיירים לכאורה כדי לקבל אזרחות ישראלית ולשחק במדי הנבחרת או כדי להתחתן כדת משה וישראל.
מרגיש כל כך נפלא, אנחנו עם סגולה 206522
זה באמת מעורר את השאלה המעניינת: נניח שזוג שלא מתירים לו להינשא, יתנצרו למראית עין כהצעתך. לאחר מכן, יבקשו לשוב ולהתגייר. האם אז יכירו בהם כזוג?
מיהו שמאי, אם לא מר שלג בכבודו ובעצמו? 207893
למען האובייקטיביות, להלן תגובתו של הרב ישראל רוזן על רשימתו מוליכת שולל של יאיר שלג:

הארץ, 23,3,04
האם אני בית שמאי?

בתגובה על "הלל ושמאי - 2004" מאת יאיר שלג ("הארץ", 17.3)

במאמרו מגנה יאיר שלג את בתי הדין לגיור כבית שמאי ומדווח על תיק שנדון בנוכחותו ובו התפרץ א', חבר של מועמדת לגיור, דרש את גיורה ואיים בהתנצרות. שלג כותב שהציע לשניים לפנות לרב אביאור, המתואר בפיו כבית הלל, אך גם שם הם נתקלו ב"דרישות".

מכיוון שאני ישבתי בהרכב שאותו מבקר שלג, אני מוצא לנכון לצטט משפטים מדויקים מפרוטוקול הישיבה, שהתקיימה בפברואר 2003, וישפטו הקוראים אם יצאו מבית מדרשו של שמאי: "בית הדין המליץ להם להשתתף מספר חודשים בשיעורי יהדות. א' טוען שזה לא עובד עליו. ביה"ד ניהל שיחת מוטיווציה אתם, שיתעניינו לפחות ברמת ידיעת המורשת והמסורת. ביה"ד מתרשם מכנותו של הבחור".

הרב אביאור הציע בסך הכל את מה ש"בית שמאי" כמוני הציע. הם נשמעו לו, ולמדו - חצי שנה, עד ספטמבר 2003, מועד גיורה של האשה.

אנו מאירי פנים בדיוק כמו הרב אביאור. חוששני כי שלג יודע שהרב אביאור לא יסכים להצגתו כמי ש"מוכן לוותר על הפוזה של התחייבות לשמירת המצוות". מה ששלג אולי לא מביא בחשבון הוא, שמאמרים וכתבות מעין אלה, הרחוקים מן האמת האובייקטיווית, משרתים את מגמת הבריחה מגיור של עולי חבר המדינות.

הרב ישראל רוזן
ראש מינהל הגיור ברבנות הראשית לשעבר ודיין בביה"ד המיוחד לגיור בירושלים והמרכז


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים