|
אני יודע רק בקווים כלליים. קודם כל מותחים או מכווצים, והגובה משתנה. עכשיו נתקלנו בבעייה של pitch shift מבלי לשנות את הזמן, שזו הבעייה עליה מסתכלים בדרך-כלל (יכול להיות שעושים את השניים יחד ע"י resampling, אני לא בטוח).
הדרך ה"נאיבית" לעשות זאת היא ע"י טרנספורם-פורייה (דיסקרטי, על האות הדגום), הכפלה של כל התדרים באיזה פקטור, וטרנספורם הפוך. הערות טכניות: בביצוע בפועל של פעולות כאלה יש להביא בחשבון את גודל החלון-בזמן אותו דוגמים, החפיפה בין חלונות עוקבים (oversampling), ואת ה-frequency bins הנכפים בגלל ה-DFT: תדרים שאינם נופלים בדיוק ל-bin כזה יופיעו בפאזה אחרת בכל יחידת-זמן, וע"י גזירה אפשר לנסות ולשחזר את התדר האמיתי שלהם מנתוני הפאזה.
זו דרך נאיבית כי היא אינה מביאה בחשבון את המבנה המורכב של צלילים טבעיים (אקוסטיים ואנושיים) והפורמנטים (formants) שלהם. מכשיר שיודע לטפל גם באלה נקרא vocoder, והוא מסוגל לבצע הזזות משמעותיות בתדר בלי האפקט שנקרא chipmunking בעטיו הזמר נשמע כמו הסנאים החמודים צ'יפ ודייל. מכשירים טובים כאלה עולים הון והאלגוריתמים שלהם נחשבים סוד מסחרי1. אני לא בטוח בדיוק מה יש ב-Acid, מעניין לבדוק. לדעתי רק בשנים האחרונות הופיעו מכשירים ממש טובים כאלה (במיוחד כאלה הפועלים בזמן אמת), וראה את האופנה המעצבנת של אפקטי pitch shift חדים 2 על קול הזמר/ת. אגב, יש ווקודרים המאפשרים להפוך קול "גברי" לקול "נשי" ולהיפך, בלי להשפיע (לכאורה) על המרכיבים האחרים של הקול.
האלגוריתמים הללו מנסים לזהות את הפיקים בטרנספורם, ובכך לאתר את הצליל היסודי וההרמוניות, ולהזיז אותם במידה שונה. חוששני שאינני בקיא בפרטים, אבל זה תחום מעניין ובאמת לא טריויאלי.
1 בהופעה של לורי אנדרסון הבחנתי בשלושה מכשירי Harmonizer של Eventide אחד על השני; הם עלו אז כמה עשרות-אלפי דולרים החתיכה, כשכל מה שהם עשו בערך זה pitch-shifting והוספת הרמוניות.
2 למשל
Cher, "Believe"
|
|