18005
כתבת :
אם תשאל איש ימין - לרוב, אדם דתי - מדוע הוא מתנגד להסכם שלום יש סיכוי טוב שהוא ישיב לך "אין אמונה בערבים", גלגול, דרך
הקבלה, של התפיסה התלמודית "אין אמונה בגויים".

אם כל המאמר נועד כדי להגיע למשפט הזה, לא ממש משכנע. אתה משתמש באפקט הפסיכולוגי הידוע, שלמטבע יש שני צדדים. אם צד אחד זה רע, אז באופן אינסטנקטיבי בלי לבדוק את הצד השני, כנראה הצד השני הוא טוב. המציאות דומה יותר למבנה סטריאומטרי בעל פאות רבות.

גם הצורה שבה כתבת את זה:
אם תשאל איש ימין...., וכדרך אגב הוספת: לרוב, אדם דתי... ממש לא נכונה.

הצד של אמא שלי הוא דתי חובש כיפה סרוגה בחלקו, אח שלה הוא דתי מאוד, ומשיחות סלון אני יכל להעיד, שהיחס שלהם לחרדים (מכל הסוגים) הוא גרוע בהרבה מיחסם לחילונים (אולי בגלל החלק החילוני של המשפחה), הם מתייחסים אליהם כאל כתות פרמיטיביות שהקשר שלהם ליהדות הוא די מקרי. בכל אופן אין להם שום אמונה לדברים מהסוג שתיארת אלא רק סלידה, ואולי גם צער על כך שהציבור החילוני בארץ לרוב, לא יודע לעשות את ההפרדה הזו. קמעות, עליה לקברי "צדיקים" (להבדיל, מתפילה רגילה, בקברי אבות לצורך הזיכרון ולא לצורך סגידה), זה ממש עבודה זרה, זה ממש כמו עגל הזהב!

נדמה לי שהחילוני הממוצע חושב שקיים מן "סולם דתיות" כזה שלפיו החילוני נמצא בצד אחד, אחר כך בא היהודי המסורתי, אחר כך הדתי עם הכיפה הסרוגה וכך הלאה עד לחרדים שהם בראש "סולם הדתיות".
חובשי הכיפות הסרוגות לא רואים עצמם כלל על אותו מישור עם הכתות החרדיות, הם בודאי ובודאי לא רואים עצמם "פחות דתיים", אך הם כן רואים עצמם ברי השוואה לחילונים שהם פחות דתיים מהם.

שאלה אישית, ברשותך (תרגיש חופשי להתעלם ממנה):
דובי קננגיסר כתב פעם שאתה בוגר ישיבה, ישיבה חרדית?
סטטיסטיקה 18006
אתה מדבר על היוצאים מן הכלל. ודאי שיש כאלה, תמיד; אבל יש גם כלל... שנים אני שומע את הטענה על "דתיים מתונים". בפעם היחידה שהטענה הזו הועמדה למבחן, כשמימד התמודדה בקלפי, היא לא עברה את אחוז החסימה. כן, יש דתיים מתונים; אבל הם לא מהווים אפילו אחוז אחד מהאוכלוסיה. משקלם הציבורי - להבדיל מהאישי! - זניח. התופעה של התבטלות כלפי החרדים מתוך תחושת "הם יהודים יותר" היא כללית, והיא פושה לא רק בציבור הדתי לאומי, אלא גם ובעיקר בציבור הקורא לעצמו חילוני, אבל ממשיך להאמין בערכים של "מסורת".

אני בוגר ישיבת נחלים. ישיבה דתית לאומנית.
18009
לא משתמע מאמירתך המקורית שרוב הדתיים הם ימנים (הסטטיסטיקה כנראה מראה זאת), אלא שרוב הימנים הם דתיים - מה שלא נכון. זה גם מה שהבינו קוראים אחרים שקראתי את תגובותיהם. הלוגיקה שעשית : מכשפים=<דתיים=<ימנים, היא ממש לא נכונה.

אתה בא בעצם להביא טיעון שהאידיאולוגיה של הימין יש בה מיסטיקה, וזה מוריד מתקפותה של האידיאולוגיה. עם זה אני מסכים בהחלט. אך כמו שאמרתי, אפקט המטבע הוא פסיכולוגי בלבד, אין לו אחיזה במציאות. בשמאל ישנן אמונות מיסטיות לא פחותות באיכות והכמות (ראה תגובתו של דב אנשלוביץ'). באידיאולוגיה של הימין יש גם ראציונליות שבגללה בוחרים בה אנשים חילוניים ודתיים כאחד. אתה בוחר להתעלם או להפחית בחשיבות של הראציונל הימני.

רוב הדתיים, ובודאי שרוב הימנים, לא מאמינים במכשפים.

שוב שאלה אישית ברשותך:
בעברך הדתי/חרדי (?) אתה התעסקת בקמעות? בסגידה לקברי "צדיקים"?

מה כוונתך ב"ישיבה דתית לאומנית", לאומנית זו תוספת שלך? הח"כ לשעבר מר בא-גד ממולדת היה/עדיין ראש הישיבה הזו לא? מה זה אומר על האוכלוסיה הלומדת של הישיבה?
סטטיסטיקה 18210
מה זה "מתונים" ומה זה "קיצונים" ?
לפי אילו קריטריונים אתה קובע שאנשי מימד ואתה "מתונים", ואילו המתנחלים "קיצונים" ?
אתה כתבת כאן פעם, שהיה רגע שבו רצית להצטרף לכנופיות ערפאת, או דומיהם בעזה. אני חושב שבעיני רוב המשתתפים כאן, מי שהיה מסוגל לחוש כך הוא קיצוני.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים