|
||||
|
||||
האל שבסופו של דבר נהפך לאלוהות היחידה של התנ"ך לאביו של ישו בברית החדשה ל"אללה " של המוסלמים וכו' ? רוב החוקרים חושבים היום שהיה זה אל שאותו עבדו תחילה תושבי מדין בחצי האי ערב שבטי הקינים שהיו מעין בדואים נודדים ולאחר מכן האדומים שגבלו בהם . למה חושבים כך ? גם מאיזכורים שונים קדומים במיוחד בתנ"ך מהם ברור ש"יהוה " נחשב כמי שבא "מאדום " וממדבר פאראן . מלבד זאת האיזכורים הקדומים ביותר ( והיחידים ) של "יהוה " במקורות מצריים, מהמאות השלוש עשרה והשתים עשרה לפני הספירה ( זמנה המשוער של יציאת מצרים) הם של "מחוז יהוה " שנמצא ככל הנראה באיזורי אדום או מדין. ההנחה המקובלת היא אם כך שהיה זה אל שאותו עבדו תחילה בני עמים אחרים ומהם הוא עבר לאבות הישראלים. אחת ההנחות היא שבתחילה "יהוה " נחשב לאל לוחם כמו האל הכנעני המקומי "בעל " ואולי נחשב לזהה עם "בעל " שהיה אל הגשמים והסופות ושכן בהר צפון בלבנון .ו"יהוה -בעל " נחשב לבנו של האל הכנעני הראשי "אל" שהיה כנראה אלוהי האבות. לאחר מי יודע כמה שנים מיזגו אותו עם "אל", שכבר נחשב כנראה לישות חלושה מדי בפני עצמו , הבן הפך לאב והם הפכו לישות אחת "יהוה -אל" בעלה של האלה "אשרה ". ולאחר מכן בתקופות המוכרות לנו כבר של הנביאים מיזגו בו גם את אשרה והוא הפך לישות אחת מקיפת כל . המאבק בין הנביאים תומכי "יהוה " ובין המלכה איזבל תומכת "בעל " כמאה התשיעית לפני הספירה היה אכזרי כל כך גם משום ששני הצדדים תמכו כל אחד באל שהיה זר למקומיים . אליהו תמך ביהוה שהיגיע לארץ כנען רק 300 -400 שנים קודם לכן מאדום ואיזבל תמכה באל "בעל " שלא היה "בעל המקומי" אלא אל צורי בשם מלקרת או "בעל שמם". אלא שמאות שנים לאחר מכן כל התהליך החל שוב מחדש בואריאציות כאשר הופיע ישו הנוצרי שנחשב בידי הנוצרים ל"בנו היחיד " של "יהוה " ביחד עם השכינה שמקבילה כנראה לאלה אשרה אישתו של יהוה -אל בדורות הקדומים. וכך זה חוזר . כנראה שאנשים אינם מסוגלים לחדש יותר מדי לאורך הדורות. מה שלא השתנה גם הייתה השינאה העזה שהתומכים בגירסה החדשה לדמותו של האלה התייחסו בה אל התומכים בגירסה הישנה , השינאה שלה נוצרים אל היהודים שהיא מקבילה המקורית אל השנאה של היהודים אל האדומים שכנראה החזיקו באמונה ב"יהוה" עוד לפניהם ואחר כך ( אולי , ואולי לא ) נטשו אותה בעוד שבני יהודה פיתחו והרחיבו אותה. בתור תודה על ראשוניותם האדומים הפכו מאז לנציגי הרשע במסורת היהודית ומזוהים עם הנוצרים , זאת אם כי ברור שהם התמזגו כנראה בקרב היהודים בימי בית שני. |
|
||||
|
||||
בהתיחסויות הקדומות ביותר לאל בתנ"ך ( למשל שירת דבורה ) תמיד נאמר שהוא "בא " מאזור אדום ולכן בין השאר חושבים שהוא בא לראשונה משם . אדום כמובן נחשב בתנ"ך לאח התאום והגדול יותר של יעקב ( בניגוד למשל למואב ועמון ) . למה דווקא אדום ?אולי משום שזכרו היטב שהוא האמין ביהוה עוד לפני בני ישראל ? ועובדה היא שבניגוד לשאר העמים שמוזכרים בתנ"ך שכני בני ישראל השונים ( למשל מילקון שיקוץ עמון וכל השאר ) אלוהי אדום לעולם אינם מותקפים משום מה. למרות שהאדומים בהחלט ובהחלט מותקפים על כל דבר אחר . למה דווקא האדומים הם יוצאי הדופן שלעולם אינם מותקפים על רקע דתי?הרי היה כל כך קל לנביאים להוסיף קללות גם נגד האלילים שלהם אז למה הם לא עשו את זה? ידוע לנו שהיה להם בזמנים מאוחרים אל בשם "קוץ" אבל ההנחה היא שבזמנים המוקדמים יותר האל שלהם היה "יהוה " וייתכן שהשינוי היה חלק מהמאבק שלהם בממלכת יהודה , ניסיון להצהיר על זהות נפרדת מזאת של בני יהודה ששלטו באיזוריהם ובהם מרדו האדומים והקימו ממלכה נפרדת משלהם . זאת כבר ספקולציה שלי . אין לזה שום מקור. אבל בספר החדש של פינקלשטין וסילברמן "ראשית ישראל " יש את ההערה המעניינת שבני יהודה היו קרובים יותר בתרבותם לאדום מאשר לממלכת ישראל אשר איתה נוהגים בדרך כלל לזהות אותם ....אחת הסיבות שעורכי התנ"ך העדיפו לזהות את יהודה עם ישראל ( היום כבר ברור שהמדובר היה בשני עמים שונים ) ולא עם אדום היתה כנראה שהיה יותר פרסטיז'ה ושטחים בממלכת ישראל לשעבר בהשוואה לממלכת אדום העניה והמדברית, הרבה יותר עניה והרבה פחות מפותחת מיהודה. . בני יהודה מצידם הרחיבו את משמעות האל "יהוה " מעל ומעבר לכל מה שהיה בו בגירסה האדומית -מידינית -קינית המקורית .ואחר כך כפו גיור על האדומים בימי יוחנן הורקנוס בבחינת "השבת עטרה ליושנה". במקורות היהודיים יש שנאת נצח כלפי "אדום " לא כל כך כלפי העם המקורי המסכן שנעלם לאחר שעזר ליהודים במרד הגדול נגד הרומאים( הם נעלמו כי הם התמזגו בתוך היהודים אלא מה ) כמו כסמל לכל מה שרע . אירוניה היסטורית אכזרית מעין כמוה אם הם היו מבין הראשונים שהאמינו ביהוה . אבל כמובן היהודים סבלו אחר כך מאותו הדבר בדיוק מידי הנוצרים וכל צד האשים את השני שהוא "אדום האמיתי ".וכך זה נמשך גם היום. |
|
||||
|
||||
וצריך להזכיר שמקרב האדומים קם אחד המנהיגים הפראגמטיים והנבונים שהיו לנו מעולם - המלך הורדוס, שהיהדות והנצרות העדיפו לתאר אותו כשליט אכזר ויוספוס הסתייג ממנו מכיוון שלא היה אציל כחשמונאים. |
|
||||
|
||||
תוסיף את http://www.danibook.com/daniheb/view_selected_book.a... לרשימת הספרים שאתה מתכוון לקרוא. |
|
||||
|
||||
אף פעם לא ידענו באמת איך נראו המלאכים ואלוקים..אנחנו רק מטהרים לכן, יכול להיות באמת שהם נראו כמו מה שהיום אנחנו קורים אותם חייזרים. אולי בתקופת העבר חיזר נקרא מלאך?. האם אלוקים הוא בעצם גם האלוקים של החייזרים והוא שלח אותם להקים את בני האדם?. האם אדם הוא פירוש הוא מהמילה מאדים? ואנחנו ילידי הכוכב כמו שנטען?. תשובות כאלה לעולם לא נדע |
|
||||
|
||||
האם הייתי יכול לאכול עכשיו במיה במיץ עגבניות? לעולם לא תדע. |
|
||||
|
||||
שמע..יכול להיות שה' הוא אל\חייזר(אולי חייזר נקרא אל בתקופת העבר) אבל האמונה היא שהוא אל. תשאירו את זה ככה חבל בעצם לחשוב שה' הוא בעצם משהו אחר בכלל מה שחשבנו 2000 שנה. עכשיו...מה זה נותן לנו לדעת מה הוא? אנחנו 2000 שנה האמנו שהוא אל. אז זהו.. חוץ מזה יכול להיות שהוא חייזר תראו היו יותר מדיי תאורים מדהימים בתנ"ך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |