הערה כללית 148769
בניגוד למנהגי אמעט הפעם להתייחס לתגובות.
המאמר הזה אינו מאמר פוליטי, אלא מאמר תיאורי (אם כי ייתכן שתחושותי הושפעו מדעותיי הפוליטיות), ולכן אין לי כאן בעצם על מה להתווכח.
אשתדל לקרוא את כל התגובות אך אגיב אליהם רק כשאמצא לנכון, וזה יהיה כנראה מעט.
היה איזה מסר שניסית להעביר במאמר? 148770
חוץ מלעורר אמפטיה כלפי המתנחלים.
היה איזה מסר שניסית להעביר במאמר? 148818
לא ביקשתי להעביר שום מסר במאמר זה, וגם לא הייתה לי מטרה במאמר זה לעורר אמפתיה למתנחלים.
הרי השוויתי בין המתנחל הדתי לחילוני. האם רציתי לעורר חוסר אמפתיה למתנחל החילוני ? הרי אני עצמי חילוני.
פעם ביקש ממני ערן לכתוב לאייל מאמר לא פוליטי, ואני ניסיתי מדי פעם לחשוב על נושא כזה, ולא מצאתי נושא ראוי.
אולי יעורר הדבר פליאה, אך בילדותי בבית הספר היסודי וגם בשנים הראשונות של התיכון הייתי כותב חיבורים נורא. הרבה פעמים מסרתי דף ריק לגמרי (אני נשבע) תוך אמירה: "לא היה לי מה לכתוב."
הפעם הראשונה שבה כתבתי חיבור שבו גם קבלתי ציון פחות או יותר בסדר הייתה נדמה לי בכתה י"א, כשניתן נושא פוליטי: "הממשל הצבאי - גורם מזיק ומיותר" (כתבתי נגד הממשל הצבאי).
המאמר היחיד הלא פוליטי שכתבתי באייל היה על ירין קימור הקוסם.
במאמר הנוכחי בקשתי לתאר התרשמות שגם אותי הפתיעה מאד בביקור בישובים הדתיים בשומרון. לא הייתה לי שום מטרה אחרת, ולו ידעתי אילו נטפי שנאה ורעל אצליח להפיק כאן, לא הייתי שולח אותו כלל.
תודה 148851
149064
דב, אם הייתי המורה שלך לחיבור היית מקבל ציון פחות או יותר בסדר, בהנחה שמורים לחיבור בכלל קוראים חיבורים (אחרת היית מקבל ציון גבוה מאוד, כיאה למיודע, ולו אינטרנטי).

אני בכל זאת חושב שיש נימה של היתממות (מודעת, כמובן. משום מה, אולי מתחתיות גילי, אני מזהה את דמותך עם זו של קישון, כולל החיוך - אבל אתה בוודאי צעיר ממנו בדור) באמרך שהמאמר אינו פוליטי.

המאמר הוא תיאור מכליל של קבוצה מסויימת, שמוגדרת על סמך איפיון פוליטי (וגיאוגרפי - אבל זה באמת לא מעניין). הלהט הקהילתי והשליחותי שאתה מתאר בוודאי נוגע להתנחלות שם דווקא. "ישובים דתיים בשומרון" זה לא מונח סטרילי.
איך אתה יכול לרשום את ה"סיפר בגאווה" איך "הם מרחיבים את גבולם" ולא לצפות להתייחסות?
האם הייתי יכול לתאר כנס של פעילי מפלגת העבודה באופן אנתרופולוגי ("בהפסקה הם קמים אל הבורקסים, פרקיהם חורקים. 'אתה מביא לי תרד?' שואל אברשה הסב מכסא גלגליו את מנשה הקיבוצניק, שמחייך אלי"), בלי לצפות להתייחסות למפלגת העבודה?

אתה עצמך מעלה הקשרים פוליטיים. היחס של תושבי ישראל למתנחלים, ההשוואות לקו קלוקס קלאן - רק דוגמאות לכך שהעיסוק שלך בהקשר הפוליטי אפילו נרחב מהנדרש לשם תיאור פסטורלי של קהיליה מסויימת.

בקיצור - זה טריק.
כל מי שמתייחס להקשר הפוליטי כאן, במיוחד מצד שמאל, נראה טרחן נורא, נודניק שמסרב להרפות מאחיזתו ההיסטרית בפוביה שלו ממתנחלים. לכן אני מצטרף לקריאתו של דב בחצי פה, ואומר שאכן אין טעם לתגובה פוליטית למאמר. בחצי השני אני אומר שאין טעם בכלל בשום דבר בעולם.

-----------

ונזכרתי בבדיחה. הרי וריאציה, שחשבתי שהיא מתמצתת את כל התגובה שלי.

מתנחל אחד מת ומגיע לבקו"ם של מעלה. "מתנחל", אומר המלאך לרשם, ושולח אותו לגיהנום. "רגע! אני גידלתי תרנגולות בחצר, חופשיות לנוע בחוץ מתחת לכיפת השמיים, והכנסתי אותן למבנים סגורים רק בלילות, כדי שלא תסבולנה מהקור! לא מקבלים על זה שום דבר?"
פנה המלאך לרשם ואמר, "תכתוב להם למטה שיוציאו את הביצים מהזפת הרותחת".
149070
אולי פשוט תגיב בפה מלא בכל התגובה. במקום להגיב בחצי פה ולחשוב איך תראה בעיני אחרים בתגובה.
אולי פשוט 149072
לא תראה צורך כזה בוער להגיב על כל דבר, ואם כבר להגיב אז לעניין ובלשון נורמלית תוך המנעות מוולגריות?

תאמין לי, כ-ו-ל-נ-ו כאן יודעים להשתמש בביטויים שבחרת באחד הפתילים ולא עושים את זה - פשוט כי זה לא חכמה ומוריד מרמת הדיון.

לעיונך

תודה
אולי פשוט מפלטו של הנבל בוער בעצמותיו 149074
אולי פשוט 149079
אני חושב עכשיו על משהו מאוד וולגרי ולא לעניין להגיד
ובנוסף לזה 149082
אני אגיב על כל מה שבא לי להגיב
שכחת להוסיף 149084
בזמן ובמקום שיראו לי
אני חוזר שוב 149078
ככל שאני מבין את עצמי ואת מעשיי ניסיתי לתאר את דמות המתנחלים כמסתכל מהצד.
אני אמנם תומך ותמיד תמכתי במפעל ההתנחלות, אך כמעט ולא הכרתי את המתנחלים, וזו הייתה בעצם הפעם הראשונה שפגשתי בהם פנים אל פנים מחוץ למעגלי התיקשורת, והפגישה הזאת הייתה מעניינת, וכפי שאמרתי מפתיעה.
בכלל, לו אני הייתי קורא את הדברים הייתי מגלה שם הרבה ביקורת. האופטימיות שלהם נראית לי ממש מוגזמת, ועלולה לגרום להם חוסר תגובה לנוכח סכנות.
אבי היה נוהג לומר (בטוח כבר ספרתי זאת) שהפסמיסט חוגר חגורה וגם כתפיות והאופטמיסט לא חוגר חגורה וגם לא כתפיות ולכן נופלות לו המכנסיים . . .
זה נכון שהבאתי דוגמאות לאופן ולטכניקות שבעזרתם מותקפים המתנחלים, אבל גם הסברתי מדוע הבאתי אותם. זה היה רק כדי להסביר את התנהגותם המפתיעה ואי הגבתם בצורה חריפה כפי שהיה מגיב אדם רגל לנוכח התקפות כאלה.
זהו. מי שמתעקש לטעון שהיו לי כוונות מודעות מעבר לתאור כמתבונן מהצד שיהיה לו לבריאות. איני חושב שיהיה לי עוד משהו להוסיף בעניין זה.
אני חוזר שוב 149091
בקומדיה (הלא מצחיקה) Coupling, החברה מתווכחים על מחשבות שרצות בתת מודע. אחד הבחורים מתרעם ואומר - לי אין תת מודע, בראש שלי אין כלום.
אופ-טופיק (אבל אתה התחלת) 149141
רון, אני המום שלדעתך "זיווגים" אינה מצחיקה. בדרך כלל אני מתפנה לראות טלוויזיה רק אחרי שאני גומר להשכיב את הילדים. אני קולט רק ערוץ 1 ו 2 וגם זה בקליטה לא משהו (הוועד לא סידר את האנטנה המרכזית מאז שהיא נפלה בחורף).
תחת אילוצים אילו זיווגים היא אחת מהתוכניות היחידות שאני נהנה מהם. הטיפשות והרדידות של הדמויות גורמות לי לצחוק , והטריקים הצורניים משעשעים ושנונים בעיני. והנה אדם, שאת רוחב אופקיו ודעתו אני מתחיל להכיר ולהוקיר, פוסל במחי הערת אגב את הסדרה.

על טעם ועל ריח‏1 וכולי.

1הנה- זאת סדרה לא מצחיקה.
אופ-טופיק (אכן אתה התחלת) 149317
אז אולי אתה משווה את coupling לערוצים דלוחים? מצטער, אבל כמעט כל הקומדיות הבריטיות בעשור האחרון סובלות לדעתי ממחלה שאפשר לקרוא לה corporate look או "גמל זה סוס שתוכנן ע"י וועדה". הכל מחושב, מכני, ללא סימפטיה, ללא חום ורגש של השחקנים, ושחקנים שמתאמצים לא להיות שחקנים.

פעם אלק גינס נכח בחזרה של דסטין הופמן (אני חושב). אחרי החזרה הופמן שאל את גינס מה הוא חושב על המשחק שלו, ואם חסר לו משהו. גינס השיב "תנסה אולי לשחק".

חוצמזה, זו בכלל לא היתה סטיה מהעניין אלא תגובה ישירה לדב.

ועוד חוצמזה - אתה לא חושב שהגיע הזמן שתתחיל להשתמש בשמך (זאת שאלה שמופנית גם לחזיר ולשאר)? הרבה יותר נעים להתגבב עם שמות ולא עם כינויים [מסוימים]. יכול להיות גם ששימוש בשם יעזור לאילו אלמונים להגמל מתגובות סרק חלולות.
אופ-טופיק (אכן אתה התחלת) 149328
זה היה לורנס אוליביה שאמר את זה לדסטין הופמן, כששיחקו בסרט משותף (איני זוכר את שמו). הופמן, שחקן שיטה, שלא ישן כל הלילה, נשאל ע"י אוליביה מדוע, וענה לו כי כך הוא נכנס לדמות שגם היא לא ישנה כמה ימים. או אז ענה לו אוליביה "מדוע שלא פשוט תשחק?".
איש המרתון (?) 149529
אופ-טופיק (אוקי, אז אני התחלתי) 149575
יכול להיות שאני נהיה בעצמי CORPORATE-PERSON
ולכן אני נהנה מההומור הזה ( מחשבה עגומה).

בעניין ההזדהות בשם, כבר עשיתי צעד גדול ואני מציין דוא"ל. בכל אופן, לא הבנתי איך זה יעזור לאלמונים להיגמל.

יש לי שם לפרויקט הגמילה " אלמונים אלמונים".
אופ-טופיק (אוקי, אז אני התחלתי) 149582
אלמונים אנונימים
אופ-טופיק (אוקי, אז אני התחלתי) 149615
מה עם "אלמונים אנוני-מוס"?
אופ-טופיק (חוטא ומחטיא) 149627
לא אלמון ישראל
אני חוזר שוב 149297
אנקדוטה דומה:
אני וכמה מחבריי התדיינו על רמת ההכרות האמיתית שלנו האחד את השני. כשאחד ניסה לתשאל את האחרים לגבי כמה הם *באמת* מכירים אותו הוא נענה: "מה הבעיה? הרי אין לך רובד פנימי."
אני חוזר שוב 149093
לדעתי חלק מההסבר לאופטימיות שבה הבחנת אצלם נעוץ בשתי סיבות:

האחת, אמונה בלתי מעוררת בבורא עולם ובכך שמה שלא יהיה, דרכו תתממש ורצונו (רצונם) ינצח. משהו בבחינת "ביטחון זוגתי, ברצון אלהים אפילו מטאטא יורה".

השניה היא שהמתנחלים היו, ועודם, מיעוט בעם אך מיעוט קולני בעל מנהיגות עם אג'נדה מאד מסודרת, קולנית, והכי חשוב, מחוברת איתן ובלובי חזק למוקדי קבלת ההחלטות (כנסת, ממשלה, מפלגות). לכן, יתכן שאלה שדיברת עימם פשוט שמים מבטחם באלו שמנהיגים אותם ודואגים לקידום ענייניהם היות ואלו בד"כ משיגים מה שהם רוצים.
אברהם מחייך ושותק,מוצץ מקטרתו בכל פה 149094
ישראל הראל מהנהלת יש''ע התראיין היום אצל ראובן פדהצור והסביר לו שאיננו דואג בקשר להורדת יישובים,כי כמו שהוא רואה את זה,לממשלה הזאת אין את הכוח הפוליטי למהלך כזה.
נימת דבריו הייתה של מי שיש לו מידע פנימי שלאזרח הרגיל אין.
אברהם מחייך ושותק,מוצץ מקטרתו בכל פה 149097
הוא שאמרתי

וגם יפה שמישהו זוכר טקסטים ישנים. כה לחי!
אברם אבינו, שותק ומחייך. עשן ממקטרתו עולה 149114
(היתה גם גרסה כזאת, תרגום אחר של מאנגר, בביצוע אריה אליאס ושושנה דמארי, בהצגה ''אברהם אבינו נגד שרה אמנו'' שהוקדשה לשירי מאנגר.)
אברהם מחייך ושותק,מוצץ מקטרתו בכל פה 149134
לי אין שום מידע פנימי, אך גם אני מעריך שהחלק הזה של חיינו שנקרא ''מפת הדרכים'' לא יביא לפינוי התנחלויות כשם שהסכמי אוסלו לא הביאו לכך, ומאותן סיבות.
אברהם מחייך ושותק,מוצץ מקטרתו בכל פה 149392
אפשר רמז?

זה קשור לרצח רבין?
אברהם מחייך ושותק,מוצץ מקטרתו בכל פה 149394
לא הבנתי.
רמז למה ?
לא יודע איך זה קשור לרצח רבין.
מה עניין שמיטה להר סיני ?
פירוש 149400
הרמז הברור הוא שלדעת ידידנו האלמוני הנכבד, אתה מעורב בקשר לרצוח את ראש הממשלה. התוודה על חטאיך, ואולי תזכה לסליחתו.
אני חוזר שוב 149133
מעניין שבמאמר ניסיתי לשדר את היפוכה של ה''קולניות'' שעליה חזרת בדבריך יותר מפעם אחת . . .

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים